
BMW M3 Touring on kallis ja bensaa estoitta hörppivä kolmen litran mestariteos, jonka takakonttiin mahtuu paksumpikin lompakko
510-hevosvoimainen ja nelivetoinen BMW M3 Touring ihastuttaa raa'alla voimallaan ja nautinnollisella ajettavuudellaan.
Ensimmäinen M3 esiteltin E30-korimallissa jo vuonna 1986. Siihen nähden on erikoista, että BMW tuo vasta nyt tarjolle farmarikorisen M3:n. Koko mallisarjan ideanahan on nimenomaan ollut suorituskykyinen ja urheilullinen käyttöauto, josta voi nautiskella niin radalla, maantiellä kuin kaupunkiliikenteen seassakin. Mikäs tämän tarpeen muka paremmin täyttäisi kuin juuri farmarikorinen M3?
Pääasia joka tapauksessa on, että tämä monen keskiluokkaisen perheenisän – ja miksei äidinkin - unelma on vihdoin nähnyt päivänvalon. Yli 150 000 euron hankintahinta valitettavasti hieman rajaa asuntovelallisen mahdollisuuksia päästä M3 Touringin puikkoihin, mutta onpahan jotakin, mistä haaveilla. Koeajamamme autoyksilö lukuisine lisävarusteineen oli peräti 173 236 euron arvoinen.


BMW M3 Touring on nerokas konsepti. Ensinnäkin kahdella turbolla ryyditetty kolmilitrainen rivikuutonen on todella hieno moottori. Voima tulee ulos raa'alla, alkukantaisella tavalla, jota mikään sähköauto ei pysty jäljittelemään. Tuntuma ratin takana on aivan erilainen. 3,6 sekunnin kiihdytys nollasta sataan on kylmien numeroidenkin valossa kovaa valuuttaa, mutta vaikuttavinta on tapa, jolla tulos syntyy.
Ja vaikka täyskiihdytystä ei tavoittelisikaan, tuntuma on kevyemmissäkin spurteissa aivan sama: ajaminen on ihanaa!
Mitä tulee ajo-ominaisuuksiin muuten, kymppiä on pakko tarjoilla yleisarvosanaksi. Siinä missä esimerkiksi Porschen monissa malleissa – ei tosin kaikissa – sorrutaan keinotekoisen jäykkään ja kankeaan ohjaukseen, BMW M3:n ohjaustuntuma on erittäin luontevalla tavalla jämäkkä ja myös riittävän täsmällinen vauhdikkaampaankin ajoon. Jousitus on Comfort-asetuksella toimiva kompromissi, eikä ajotilavalikon tai jousituksen sähkösäätöjen kanssa ole juurikaan tarvetta lähteä hifistelemään.
Ellei sitten ala lapsettamaan. BMW M3 Touringin saa kytkettyä valikosta täysin takavetoiseksi. Luistonestoa pystyy säätämään mieleisekseen, tai ottamaan sen vaikka kokonaan pois päältä. Soratiellä tulee hetkeksi ajatus, että uskaltaisikohan sitä... mutta onneksi järki voittaa. Jos luisuttelemaan tekee mieli, ainoa oikea osoite tällaisilla muskeleilla on moottorirata. Ja silloinkin on syytä muistaa, että turvakaaria tehokkaissakaan siviiliautoissa ei ole.


Entäs se nerokkuus sitten? Hurjat tehot ja maukas ajettavuus eivät tietenkään vielä tee autosta sellaista. Vasta kun nämä ominaisuudet yhdistyvät oikeasti mukavaan ja huolettomaan arkiautoiluun, ollaan asian ytimessä.
BMW M3 Touringilla on nautinto ajella myös ihan hiljakseen. Muskeleita ei tarvitse näyttää. Pelkkä tieto niiden olemassaolosta riittää jo saamaan hymyn huulille.


BMW M3 touring Competition M Steptronic xDrive
- Moottori Rivi-6, bensiini, 2 x turbo
- Iskutilavuus 2 993 cm3
- Teho 375 kW (510 hv), 6 250 r/min
- Vääntö 650 Nm (2750–5500 r/min)
- Voimansiirto Neliveto, 8-nop. automaatti
- 0−100 km/h 3,6 s
- Huippunopeus 280 km/h
- Yhd. EU-kulutus 10,3 l/100 km
- CO2-päästöt 232 g/km
- Mitat Pituus 4794 mm, leveys 1903 mm, korkeus 1436 mm, akseliväli 2857 mm, tavaratila 500 l
- Omamassa 1 865 kg
- Plussaa Tehot, ajettavuus, äänet
- Miinusta Hinta, kulutus
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 153 699 €, 3-sarja Touring alk: 51 011 €
Kenelle?
Sellaiselle automiehelle tai -naiselle, joka arvostaa voimaa, makeita soundeja ja tunnokasta ajettavuutta yhdistettynä tavallisen arkiauton ominaisuuksiin. Visassa pitää toki olla virtaa.
