Tuulilasi

Koeajo: Audi RS5 – painetta pyttyyn



Koeajo: Audi RS5 – painetta pyttyyn

Ahdettu V6 vapaasti hengittävän veekasin tilalle. Lisää suorituskykyä ja alemmat päästöt. Kaikki hyvin?
Teksti Vesa Eskola
Kuvat Vesa Eskola

Vähentyneistä sylintereistä ja selvästi pienentyneestä moottoritilavuudesta huolimatta RS5 tuottaa samat 450 heppaa kuin ennen. Vääntö on puolestaan kasvanut rajusti 430:sta 600:aan newtonmetriin. Ja kun paino on pudonnut noin 60 kiloa, on toisen sukupolven RS5 luonnollisesti edeltäjäänsä nopeampi.

Ja Audille tyypillisesti neliveto auttaa pitotalkoissa. Tehdas lupaa RS5:n kiihtyvän satasen vauhtiin 3,9 sekunnissa. Sekä BMW M4 että Mercedes C63 AMG jäävät tässä erässä peruutuspeiliin.

Vaihteistona on ZF:n erinomainen 8-portainen automaatti, joka toimii selvästi paremmin kuin vanha 7-lovinen kaksoiskytkinlaatikko. Voima jaetaan etu- ja taka-akselin välillä suhteessa 40:60, eli sopivan takapainotteisesti.

Kunnolla paukutellen. Ajotila-asetuksista voi hakea mukavuutta arkeen sekä sporttisuutta radalle. Ensikokemuksen perusteella mukautuva iskunvaimennus tekee menosta mukavimmalla asetuksella yllättävänkin siedettävää. Urheilullisin asetus vastaavasti rytkäyttää autoa lähes ilkeästi mukulakivillä ja epätasaisella asfaltilla – varsinkin, kun alla ovat lisähintaan saatavat 20-tuumaiset kiekot.

Pinnan alla kuplii. Sama Jekyll&Hyde -luonne löytyy myös moottorista. Alakierroksilla kuski voi nauttia muhkeasta väännöstä, ja kruisailla rauhassa. Ja kun menohalut yltyvät, kaasun runttaaminen aikaansaa iloista kuplintaa konehuoneessa. Turboviive on minimaalinen, ja kun kierrokset nousevat yli 3 500:een, RS5 muuttuu sivistyneestä kauppakassista raikulipojaksi. Meno ei valitettavasti ole yhtä irtonaista kuin edeltäjän villisti kiertävän V8:n kera. Meidän höyrypäiden on vaan totuteltava siihen, että vapaastihengittävät kasit ovat kuolemassa sukupuuttoon. Ne päästöt, ne päästöt.

Jotenkin RS5 tuntuu yllättävänkin säyseältä myös kaikkein raikuleimmilla ajoasetuksilla. Toki RS5 on nopea – suorastaan pelottavan nopea mutkateillä – mutta silti sen luonne säilyy rauhallisena. Ja jotenkin etäisenä. Hieman ohut ohjaustuntuma vielä korostaa tätä piirrettä.

Myös äänimaailma jättää toivomisen varaa; etenkin V8:aan verrattuna. Sekä BMW M4 että etenkin Mercedes C63 AMG ovat selvästi riemukkaampia ajettavia.

Audi RS5

  • Hinta vakiovarustein: 142 993 euroa
  • Moottori: V6, bensiini, kaksi turboa
  • Teho: 331 kW (450 hv) / 5 700–6 700 r/min
  • Vääntö: 600 Nm / 1 900–5 000 r/min
  • Voimansiirto: Neliveto, 8-pykäläinen automaatti
  • 0-100 km/h: 3,9 s
  • Huippunopeus: 250 km/h (rajoitettu)
  • Yhd. EU-kulutus: 8,7 l/100 km
  • CO2-päästöt: 197 g/km
  • Mitat: Pituus 4 723 mm, leveys 1 861 mm, korkeus 1 360 mm, akseliväli 2 766 mm, tavaratila 465 l
  • Omamassa 1 730 kg
Julkaistu: 5.11.2017