
Audi A6 Avant on lyijynraskas voimalaitos, joka sinkoutuu satasen vauhtiin 4,7 sekunnissa – Käyttökokemus oli silti outo
Kiehtovat autot voi jakaa kolmeen sarjaan: hyvät, hienot ja makeat. Audi A6 Avant kuuluu näihin jälkimmäisiin.
Auton värillä ei ole sinänsä oikein mitään merkitystä, mutta tämä Audi A6 pääsi kyllä yllättämään minut pahemman kerran. K-Auton luovutushallissa A6:n maalipinnan sävyä oli vaikea määritellä – ehkä jotain tummaa, johon oli sekoitettu häivähdys turkoosia. Kun ajoin Audin päivänvaloon, maalipinta alkoi elää uudella tavalla – enää ei oltu siellä tummien perhosten laaksossa, vaan jossakin sinisen taivaan vaikutuspiirissä. Lopulta oli pakko jäljittää värin nimi. Se oli Malpelon sininen. Google kertoo, että Malpelo on saari Kolumbiassa, Tyynen valtameren aaltojen syleilyssä.
Kun näihin estetiikan saloihin nyt aloimme sukeltaa, niin todettakoon, että Audin istuimet oli verhoiltu vaalealla nahalla. Tämä ratkaisu toi mukavaa kontrastia tumman ulkovärin rinnalle. Joku voisi jopa sanoa, että kokonaisuus on jopa pornahtava – ihan myönteisessä mielessä totta kai.


Kuten olemme jo aiemmin kertoneet, Audin uusi mallien nimeämislogiikka perustuu siihen, että parilliset numerot on varattu sähköautoille. Täysin uutta sähkö-Kuutosta on tarjolla sekä luiskaperäisenä Sportbackina että Avant-farkkuna.
Avant on aikamoinen jättiläinen, sillä pituutta on miltei viisi metriä, ja akselivälikin hipoo kolmea metriä. Korkeutta on maltilliset 1,45 metriä, eli kori on mittasuhteiltaan klassinen eikä mikään SUV-kuikelo. Edessä ja takana on hyvät tilat, ja ruuma vetää 502 litraa. Etupellin alla on lisäksi pieni 27 litran lokero, joka sopii hyvin latauskaapelin säilyttämiseen.


A6 painaa 2,4 tonnia, mikä ei voi tulla kenellekään yllätyksenä. 685 kilometrin WLTP-normin mukaiseen toimintamatkaan tarvitaan isot akut, ja ne painavat kuin synti. Akuston nettokapasiteetti on 94,9 kWh. Kahdesta sähkömoottorista irtoaa yhteensä 340 hevosvoimaa. Moottorien vääntö on pienten kuorma-autojen luokkaa: 580 Nm. Näillä eväillä lyijynraskas A6 sinkoutuu satasen vauhtiin 4,7 sekunnissa.
Minusta ja Audista tuli viikon aikana hyvät ystävät, mutta yksi asia jäi harmittamaan. Audissa kun ei ollut normaaleja sivupeilejä, van lisävarusteina myytävät, varsien päähän sijoitetut kamerat. Niiden välittämää kuvaa syötetään reaaliaikaisesti kojelaudan kummassakin päässä oleville ruuduille. Tällaisten ”peilien” käyttö vaatii totuttelua. Alkuun käyttökokemus on peräti outo.

Audi A6 Avant e-tron quattro
Moottori: Kaksi sähkömoottoria
Teho/vääntö: 250 kW(340 hv)/580Nm
Voimansiirto: Neliveto, automaatti 0−100 km/h 4,7 s
huippunopeus 210 km/h
akkukapasiteetti 94,9 kWh (netto)
lataus ac/dc 11 kW/270 kW
Yhd. EU-kulutus 17,1 kWh/100 km
wlTP-toimintamatka 685 km
Mitat: Pituus 4 928 mm, leveys 1 923 mm, korkeus 1 455 mm, akseliväli 2 950 mm, perävaunu 750/2100 kg, tavaratila 502+27 l, omamassa 2 370 kg
Kenelle?
Tämä auto sopii ihan kenelle vaan. Pätäkkää tosin tarvitaan, sillä runsaasti lisävarusteltuna Avantin hinta kohoaa yli 100 000 euron.
Koeajettu auto vakiovarustein: 81 990 €
Mallisto alkaen: 81 990 €

Plussaa
Pitkä toimintamatka
Hyvät tilat
Miinusta
Kallis
Painava