Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Audi A6 Avant on lyijynraskas voimalaitos, joka sinkoutuu satasen vauhtiin 4,7 sekunnissa – Käyttökokemus oli silti outo

Kiehtovat autot voi jakaa kolmeen sarjaan: hyvät, hienot ja makeat. Audi A6 Avant kuuluu näihin jälkimmäisiin.

23.6.2025 Tuulilasi

Auton värillä ei ole sinänsä oikein mitään merkitystä, mutta tämä Audi A6 pääsi kyllä yllättämään minut pahemman kerran. K-Auton luovutushallissa A6:n maalipinnan sävyä oli vaikea määritellä – ehkä jotain tummaa, johon oli sekoitettu häivähdys turkoosia. Kun ajoin Audin päivänvaloon, maalipinta alkoi elää uudella tavalla – enää ei oltu siellä tummien perhosten laaksossa, vaan jossakin sinisen taivaan vaikutuspiirissä. Lopulta oli pakko jäljittää värin nimi. Se oli Malpelon sininen. Google kertoo, että Malpelo on saari Kolumbiassa, Tyynen valtameren aaltojen syleilyssä.

Kun näihin estetiikan saloihin nyt aloimme sukeltaa, niin todettakoon, että Audin istuimet oli verhoiltu vaalealla nahalla. Tämä ratkaisu toi mukavaa kontrastia tumman ulkovärin rinnalle. Joku voisi jopa sanoa, että kokonaisuus on jopa pornahtava – ihan myönteisessä mielessä totta kai.

Takana on kerrankin riittävästi polvitilaa.
Takana on kerrankin riittävästi polvitilaa.
Vaalea nahkapenkki imaisee kuljettajan syleilyynsä
Vaalea nahkapenkki imaisee kuljettajan syleilyynsä

Kuten olemme jo aiemmin kertoneet, Audin uusi mallien nimeämislogiikka perustuu siihen, että parilliset numerot on varattu sähköautoille. Täysin uutta sähkö-Kuutosta on tarjolla sekä luiskaperäisenä Sportbackina että Avant-farkkuna.

Avant on aikamoinen jättiläinen, sillä pituutta on miltei viisi metriä, ja akselivälikin hipoo kolmea metriä. Korkeutta on maltilliset 1,45 metriä, eli kori on mittasuhteiltaan klassinen eikä mikään SUV-kuikelo. Edessä ja takana on hyvät tilat, ja ruuma vetää 502 litraa. Etupellin alla on lisäksi pieni 27 litran lokero, joka sopii hyvin latauskaapelin säilyttämiseen.

Tavaratila on kookas ja selkeä muodoltaan.
Tavaratila on kookas ja selkeä muodoltaan.
Kaareva keskinäyttö on näyttävä. Ratin muoto on jännä.
Kaareva keskinäyttö on näyttävä. Ratin muoto on jännä.

A6 painaa 2,4 tonnia, mikä ei voi tulla kenellekään yllätyksenä. 685 kilometrin WLTP-normin mukaiseen toimintamatkaan tarvitaan isot akut, ja ne painavat kuin synti. Akuston nettokapasiteetti on 94,9 kWh. Kahdesta sähkömoottorista irtoaa yhteensä 340 hevosvoimaa. Moottorien vääntö on pienten kuorma-autojen luokkaa: 580 Nm. Näillä eväillä lyijynraskas A6 sinkoutuu satasen vauhtiin 4,7 sekunnissa.

Minusta ja Audista tuli viikon aikana hyvät ystävät, mutta yksi asia jäi harmittamaan. Audissa kun ei ollut normaaleja sivupeilejä, van lisävarusteina myytävät, varsien päähän sijoitetut kamerat. Niiden välittämää kuvaa syötetään reaaliaikaisesti kojelaudan kummassakin päässä oleville ruuduille. Tällaisten ”peilien” käyttö vaatii totuttelua. Alkuun käyttökokemus on peräti outo.

Virtuaaliset sivupeilit maksavat 1 760 euroa ekstraa. Emme suosittele tätä lisävarustetta. Kameroiden tarjoamat kuvat lähinnä hämmentävät kuljettajaa.
Virtuaaliset sivupeilit maksavat 1 760 euroa ekstraa. Emme suosittele tätä lisävarustetta. Kameroiden tarjoamat kuvat lähinnä hämmentävät kuljettajaa.

Audi A6 Avant e-tron quattro

Moottori: Kaksi sähkömoottoria

Teho/vääntö: 250 kW(340 hv)/580Nm

Voimansiirto: Neliveto, automaatti 0−100 km/h 4,7 s

huippunopeus 210 km/h

akkukapasiteetti 94,9 kWh (netto)

lataus ac/dc 11 kW/270 kW

Yhd. EU-kulutus 17,1 kWh/100 km

wlTP-toimintamatka 685 km

Mitat: Pituus 4 928 mm, leveys 1 923 mm, korkeus 1 455 mm, akseliväli 2 950 mm, perävaunu 750/2100 kg, tavaratila 502+27 l, omamassa 2 370 kg

Kenelle?

Tämä auto sopii ihan kenelle vaan. Pätäkkää tosin tarvitaan, sillä runsaasti lisävarusteltuna Avantin hinta kohoaa yli 100 000 euron.

Koeajettu auto vakiovarustein: 81 990 €

Mallisto alkaen: 81 990 €

Plussaa

  • Pitkä toimintamatka

  • Hyvät tilat

Miinusta

  • Kallis

  • Painava

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt