
Tuulilasin vertailussa 2024 kitkarenkaat 245/45 R17 – Pitääkö vai luistaako?
Yksikään kitkarengas ei voi olla erinomainen kaikissa olosuhteissa. Testimme auttaa valitsemaan juuri sellaisen renkaan, joka toimii kunkin käyttäjän tarpeiden ja mieltymysten mukaan.
Olemme todenneet tämän ennenkin, ja toistamme nyt vähän itseämme: sopivan renkaan valinta edellyttää aina kompromissien tekoa. Tämä väite pitää erityisen hyvin paikkansa nastattomien talvirenkaiden kohdalla. Kitkoissa käytetään rengasteollisuuden kaikkien edistyneintä teknologiaa. Kitkarenkaan pitää toimia hyvin erilaisissa olosuhteissa – niin lumen peittämillä maanteillä, sateen huuhtomilla kaupunkiväylillä kuin ihan kuivallakin pinnalla. Lämpötilojen skaala on laaja – kolmestakymmenestä pakkasasteesta suomalaisen kesäpäivän lämpöihin, kun talvi vaihtuu kesäksi yhdessä hujauksessa.
Renkaiden kehitystyössä on pakko priorisoida yhtä osa-aluetta jonkin toisen kustannuksella – kaikkea ei voi saada samassa paketissa. Kitkojen joukosta löytyy kahta päätyyppiä: ensinnäkin pohjoismaisiin olosuhteisiin tehtyjä renkaita, ja toiseksi tuotteita, jotka on suunniteltu Keski-Euroopan märkiin talviin. Tässä testissä keskitymme pohjoismaisiin kitkarenkaisiin. Pito jäällä ja lumella on meidän olosuhteissamme olennaisen tärkeä asia.
Kitkarenkaat 225/45 R17
- Continental VikingContact8
- Greenmax LL Winter Ice I-15
- Goodyear Ultra Grip Ice 3
- Michelin X-ice Snow
- Michelin Crossclimate 2
- Nokian Hakkapeliitta R5
- Radar DimaxIce
Talven merkittävin uutuusrengas on viimevuotisen testivoittaja Continental VikingConti 7:n seuraaja, jonka mallimerkinnässä on luonnollisesti kahdeksikko. Mielenkiintomme tätä uutta Continentalia kohtaan oli ennen testiä tietysti kova. Continental sai vastaansa muita tunnettuja renkaita kuten Goodyearin, Michelinin ja Nokian. Näiden premium-renkaiden lisäksi nappasimme mukaan asemansa jo vakiinnuttaneen Hankookin, joka on hinnaltaan edellä mainittuja tuotteita hiukan halvempi rengas.
Jokereina testiin tulivat erikoisen edulliset Radar ja Greenmax, joka tunnettiin aiemmin nimellä Linglong. Lisäksi testasimme todellisen outolinnun, eli ympärivuotiseen ajoon tarkoitetun renkaan. Se ei kuulu kumpaankaan edellä mainittuun kitkarengaskategoriaan, vaan on paljaalle asfaltille suunniteltu rengas, joka toimii auttavasti myös lumisella pinnalla. Tuote oli Michelinin sortimentista, ja se tottelee mallimerkintää CrossClimate 2. Testi osoitti, että tämä Michelin toimii hienosti märillä ja kuivilla asfalttipinnoilla. Lumella pitoa on jonkun verran, mutta jäällä ei sitten lainkaan.
Loppupeleissä testin kärkipaikasta kisasi tuttu nelikko: Continental, Goodyear, Michelin ja Nokian. Goodyear on kaikkein paras märällä asfaltilla, ja Nokian vetää joukkoa, kun liikutaan erilaisissa talviolosuhteissa. Michelin erottuu muista lyhyillä jarrutusmatkoillaan.

Pistejärjestelmä
Kaikista osakokeista annetaan pisteitä välillä 1–5. Jotkut ominaisuudet ovat mielestämme muita tärkempiä. Niinpä esimerkiksi jäällä tapahtuvastajarrutuksesta voi saada jopa 15 pistettä. Ajo-ominaisuuksia ja melua arvioidessamme käytämme mittaustulosten lisäksi myös subjektiivista arvostelua.
Osakokeiden maksimipisteet

Näin testasimme
Testirenkaiden lisäksi mukana oli myös niin sanottu referenssirengas. Sen avulla varmistimme, etteivät mahdolliset olosuhteiden muutokset vaikuta mittaussarjojen tuloksiin. Lumi- ja jääkokeet ajettiin Ruotsin Älvsbyssä helmikuussa. Autona oli Volkswagen Golf. Jääjarrutukset ja -kiihdytykset tehtiin nekin helmikuussa, Ruotsin Piteåssa sijaitsevalla sisäradalla. Asfalttikokeet, kulutus- ja melumittaukset ajettiin Tampereella huhtikuussa. Melumittauksissa autona oli sähköinen MG 4.

Vertailu Kitkarenkaat 225/45 R17









Kitkarenkaiden tulokset osa-alueittain
Vihreä väri grafiikassa kertoo, että rengas on erinomainen. Keltainen tarkoittaa hyvää, oranssi heikkoa ja punainen kelvotonta suoritusta.








