
Vertailussa 2025 kitkarenkaat 235/60 R18 – Neljän kärki on todella tasainen – Huomio on pakko kiinnittää yksityiskohtiin
Monen mielestä nastaton rengas ei ole mikään oikea talvipyörä. Kitkat ovat kuitenkin kehittyneet huimasti vuosien saatossa. Nyt katsotaan, mikä tämän talven kitkarenkaista tarjoaa parhaan pidon. Marraskuussa ovat sitten vuorossa nastat.
Kitkarenkaat 235/60 R18 Tuulilasin vertailussa 2025
- Continental VikingContact 8
- Goodyear Ultra Grip Ice 3
- Hankook Winter i*cept IZ3 X
- Maxtrek M7 Plus
- Michelin X-Ice Snow SUV
- Nokian Hakkapeliitta R5 SUV
- Nordman North RS3 SUV
- Pirelli Ice Friction

Nastarenkaiden maailmassa tuntuu vallitsevan hiljaiselon kausi, mutta kitkojen puolella tilanne on toinen. Kauden tärkeimmät uutuudet tulevat korealaiselta Hankookilta ja italialaiselta Pirelliltä. Nokian on tehnyt nastattomalle renkaalleen eräänlaisen faceliftin kehittämällä uudenlaisen kumiseoksen. Nordman on Nokian halvempi merkki. Sen uutuus on North RS3. Aiemmin tämä rengas tunnettiin nimellä Nokian R3.
Kitkarenkaan ostajan on hyvä tietää, että nastattomien talvirenkaiden markkinoilla vallitsee jako kolmeen kategoriaan. Erikoisimpia renkaita ovat niin sanotut ympärivuotiseen käyttöön suunnitellut tuotteet. Nämä renkaat on tarkoitettu kesäolosuhteisiin, mutta niissä on kesärenkaita karkeampi pintakuvio ja pehmeämpi kumiseos. Nämä renkaat tarjoavat jonkinlaista pitoa lumella, mutta jääpinta on niille myrkkyä.
Mannermaiset kitkarenkaat on suunniteltu kovavauhtiseen ajoon sateen kastelemalla tiellä. Nämä renkaat tarjoavat kuitenkin kohtalaista pitoa loska- ja lumipinnoilla. Kovaksi pakkautuneella lumella ja jäällä pitoa ei tahdo löytyä. Pohjoismaiset kitkarenkaat sen sijaan on suunniteltu toimimaan hyvin pakkaskeleillä. Pitoa löytyy myös kovalla lumella ja jäällä. Näiden renkaiden valmistajat luokittelevan ne samaan tuotekategoriaan kuin nastarenkaat, Pohjoismaiden ehdoilla siis mennään.
Harkitse tarkkaan ennen ostopäätöstä
Tällä kertaa keskityimme nimenomaan näihin pohjoismaisiin kitkarenkaisiin. Keräsimme mukaan kahdeksan eri rengasta kokoluokasta 235/60 R 18. Tämä on suursuosikki Volvo XC60:n koko, ja tämä Volvo saikin kunnian toimia testiautona.
Uutuusrenkaiden lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota Continentalin ja Goodyearin kitkoihin. Goodyear nousi viime vuonna testivoittoon, ja Continental sijoittui toiseksi. Myös Pirellillä ja Nokialla on tehty tiivistä kehitystyötä, joten nyt onkin kasassa aikamoinen mehiläispesä, jossa kisa on tiukkaa. Vähän premium-merkkejä halvemmat Hankook ja Nordman jäävät eri osakokeissa hiukan näistä jälkeen. Ne tarjoavat kuitenkin paljon parempaa pitoa kuin halpisrengas Maxtrek.
13 osakokeen jälkeen saatoimme todeta, että kisa Continentalin, Goodyearin, Nokian ja Pirellin välillä oli todella tasainen. Jokainen näitä on harkinnan arvoinen talvirengas. Osakokeiden tulokset kannattaa kuitenkin tutkia tarkkaan ennen ostopäätöksen tekoa.

Pistejärjestelmä
Annamme kaikissa osakokeissa pisteitä skaalalla 1-5. Eräitä osakokeita pidämme muita tärkeämpinä. Esimerkkeinä mainittakoon ajettavuus ja jarrutus jäällä. Näissä osioissa pistemäärä on maksimissaan 15. Ajo-ominaisuuksien ja melun arvioinnissa olemme käyttäneet myös subjektiivisia tuntemuksia. Muuten arvosanat perustuvat mitattuihin tuloksiin.
Osakokeiden maksimipisteet

Näin testasimme
Ajokeissa jäällä ja lumella autona oli Volvo XC60 B4 AWD. Testasimme renkaat Ruotsin Älvsbyssä helmikuun lopulla. Kokeiden aikana jarrujen lukkiutumisenesto oli käytössä. Ajonhallintajärjestelmä oli Sport-asetuksessa. Tämä sallii pienet luistot ja sutimiset. Asfalttikokeet ajettin toukokuussa, nekin Älvsbyssä. Melut mitattiin Volvo EX 30 -sähköautolla. Polttoaineenkulutus ja vesiliirtoherkkyys testattiin Tampereella. Autona oli Volkswagen Tiguan.

Rengasvertailun 2025 tulokset
Kitkarenkaat 235/60 R18








Rengasvertailun tulokset osa-alueittain
Vihreä väri grafiikassa kertoo, että rengas on erinomainen. Keltainen tarkoittaa hyvää, oranssi heikkoa ja punainen kelvotonta suoritusta.












