Apu

Kiskoja pitkin Eurooppaan – näin interreilaaminen onnistuu vähän vanhemmiltakin


1970-luvulla syntynyt interrail vauhditti nuorison kansainvälistymistä ja kielitaitoa. Tänään se avaa Euroopan ovet kaikenikäisille ja on suositumpaa kuin aikoihin.
Kuvat All Over Press, Getty Images, Anne Aikion kotialbumi

Tämä on Inter-Rail 72 nuorison matkailukortti. Euroopan ympäri vain mk 275,-.

Näin mainosti 50-vuotias Kansainvälinen Rautatieliitto (UIC) vuonna 1972 uudenlaista nuorisolippuaan, jolla sai kuukauden ajan matkustaa 22 maassa. Euroopan rautatieliikenneyhti­öiden yhteishankkeesta tuli niin suosittu, että erikoislippukokeilu muut­­tui pysyväksi.

Rinkkaselkäiset reilaajat Saksassa vuonna 1995, kun interrail-maita on jo 29.

Reissaaminen oli oivaa kansainvälisyyskasvatusta ja koulutti maahan kielitaitoisen, maailmaa vähän laajemmin nähneen sukupolven. Se sukupolvi ei etsinyt täyden palvelun hotelleja ja uima-altaita, vaan löysi onnensa junista ja huokeista nuorisomajoista, jossa se jakoi makuusalit muiden reissaavaisten kanssa.

Reissaaminen myös itsenäisti nuoria toisella tavalla kuin opinnot kotimaan kaupungeissa. Vieraat olot, kieli ja tavat oli opeteltava, vastaantuleviin ongelmiin löydettävä ratkaisu ilman vanhempien apua – puhelimet olivat vaivalloisia lankapuhelimia, soittohinnat tyyriitä.

1980-luvulla Suomi oli jo interrailin mahtimaa. Parhaimmillaan myytiin 20 000 korttia vuodessa.

Halpalentojen aikakautena interrail-vaihtoehto unohtui välillä. Junamatkailu on kuitenkin lentämiseen verrattuna ekologisempi tapa matkustaa. Tänä kesänä junamatkailusta ovat kiinnostuneet varsinkin ruotsalaiset ja suomalaiset.

Sveitsiläinen junareitti Bernina Express on Unescon maailman­perintölistalla.

Interrail-lippu vapauttaa menemään minne nenä näyttää, mutta perussuunnittelu on suositeltavaa. Suunnittele reitti ja aikataulu ahnehtimatta liikaa. VR on listannut nettisivuilleen valinnanvaikeutta helpottavia vaihtoehtoja.

Suunnittele huolellisesti, liika spontaanisuus voi tehdä retkestä päämäärättömän.

Piipahtaisitko jossakin alppikylässä tai paikassa, jonne junalla ei pääse? Bussi kulkee, ja varsinkin Itä-Euroopassa ja Balkanilla muutamalla eurolla pääsee jo pitkälle.

Piipahtaisitko jossakin alppikylässä tai paikassa, jonne junalla ei pääse? Bussi kulkee esimerkiksi itävaltalaiseen Hallstattin kaupunkiin.

Joitakin laivareittejäkin voi kulkea interrail-lipulla. Ne kannattaa selvittää etukäteen ja varata paikka hyvissä ajoin. Euroopan lomakausi heinä–elokuussa on ruuhkaisinta aikaa. Vapun jälkeen ja syksyllä on väljempää.

Jos haluat jouduttaa kotimatkaa esimerkiksi halpalennolla, varaa lippu ajoissa.

Interrail-lippuja on niin nuorille, aikuisille kuin senioreille. Halvimpia lentoja edullisempi matkustustapa juna ei ole, mutta ilmaston kannalta raiteet ovat parempi vaihtoehto.

Interrail Global Pass kelpaa kaikissa interrail-maissa, joita on kolmisenkymmentä. Itäisessä Euroopassa hinnat ovat halvempia, matkakohteet vähemmän koluttuja ja elämäntapa eksoottisempi. Tänään lähes koko Eurooppa kuuluu interrailin piiriin, entiseen Neuvostoliittoon kuuluneita maita lukuun ottamatta. Nuorisolippujen hinnat toisessa luokassa maksavat – matka-ajasta riippuen – 217–693 euroa, aikuisten 282–902 ja senioreiden 254–812 euroa. Lyhin jakso on viisi päivää kuukauden sisällä, pisin kolme kuukautta.

Interrail One Country Pass käy vain yhdessä maassa. Toisen luokan nuorisoliput maksavat 127–224 euroa, aikuisten 146–258 ja senioreiden 131–232 euroa. Lyhin jakso on kolme matkapäivää kuukauden sisällä, pisin kahdeksan päivää.

Lippuja on saatavissa myös ensimmäiseen luokkaan hitusen kalliimmalla.

Lipun saa kaikista VR:n lipunmyyntipisteistä, netissä kansainväliseltä sivustolta www.interrail.eu. Sivusto kertoo myös tarvittavista paikkalipuista, ja lisäksi kortilla saatavista muista eduista. 

Ota rennosti, istahda junaan ja nauti matkasta!

Rokotukset ja vakuutukset

Euroopassa et yleensä välttämättä tarvitse rokotuksia, mutta Itä-Eurooppaa varten kannattaa harkita hepatiitti A -rokotetta. Myös hepatiitti B -rokote on paikallaan joihinkin Euroopan maihin matkustettaessa.

Rokotetietoa löytyy osoitteista www.rokotus.fi sekä www.rokote.fi.

Eurooppalaisella sairaanhoitokortilla saat hoitoa, jos sairastut yllättäen. Sen voivat tilata Kelasta kaikki Suomen sairausvakuutukseen kuuluvat henkilöt. www.kela.fi.

Huolehdi, että matkavakuutuksesi on kunnossa sairauden ja tapaturmien varalta. Selvitä, mistä saat apua sairastuessasi. Muista säilyttää kuitit korvauksia varten!

Varotoimenpiteet

Ota passista valokopio ja lähetä se liitteenä omaan sähköpostiisi. Sinne kannattaa laittaa myös muut tärkeät dokumentit, puhelinnumerot ja osoitteet.

Pakkaa kevyesti

Älä pakkaa rinkkaasi mitään ylimääräistä. Varaa tilaa tuliaisille ja muille ostoksille. Pakkaa varusteet muovi- tai tyhjiöpusseihin. Näin ne menevät pieneen tilaan ja pysyvät kuivina sateenkin sattuessa.

Jätä arvokkaat korut ja muuten korvaamattomat esineet kotiin. Menetettyjä muistoja ei vakuutuskaan korvaa.

Vinkkejä

Lataa kännykkääsi Rail Planner -sovellus, jolla voit suunnitella matkaasi ja hakea asemia, alennuksia pääsymaksuista ja lautoista sekä tietoja vierailemistasi paikoista.

Muista pakata mukaan elektronisten laitteiden laturit. Saatat tarvita adapteria, vaikka Euroopassa ollaankin.

Pidä taskuissa vain vähän käteistä. Käytä rahavyötä tai -pussia, mieluiten paidan tai housujen alla.

Kevyempi pikkureppu tai kassi on kätevä väliaikaiseen tavarankuljetukseen. Rinkan voi matkalla laittaa säilytykseen joko majapaikassa tai aseman säilytyslokeroon.

Kunnon korvatulpat pelastavat häiritsevältä hälyltä majapaikoissa ja junassa.

Juo vain pullotettua vettä, jos et ole varma vesijohtoveden turvallisuudesta.

Varaudu myös viileisiin iltoihin ja sadepäiviin.

Muista ottaa henkilökohtaiset lääkkeet mukaan. Hygieniatarvikkeita saa matkaltakin, mutta laastari ja särkylääkkeet on hyvä pakata mukaan.

Majoitus

Käytä hintavertailusivuja hotellien etsitään. Esimerkiksi Trivagon, Bookingin tai Expedian sivuilla voit verrata hintoja ja katsoa tarjouksia.

Majapaikan varaaminen etukäteen on suositeltavaa lomakauden aikana. 

Jos hotellimajoitus ei kiinnosta, katso netistä Airbnb:n tarjontaa (airbnb.fi).

Sohvasurffaaminen (couchsurfing.com) tarjoaa reippaalle reilaajalle mahdollisuuden majoittua paikallisten luo yöksi, pariksi. Se ei periaatteessa maksa kuin hieman sosiaalisuutta ja seikkailunhalua.

Jos tyydyt vaatimattomaan majoitukseen, hostellit ovat edullisia. Hostelli voi myös tarjota opastettuja kierroksia, retkiä ja muuta maksullista ohjelmaa.

Lisätietoja löytyy osoitteissa hostelworld.com ja hostelbookers.com. Voit tutkia samalla majapaikkojen saamia arvosteluja.

Yöjuna on näppärä tapa matkustaa ja nukkua samaan aikaan. Sängystä pitää maksaa, mutta vaunuosastossakin saa unen päästä kiinni – ja aamulla on jo ihan toisella puolella Eurooppaa.

Asenne

Pidä mieli avoimena ja reippaana. Älä kiirehdi, äläkä hermostu pienistä, aina jokin asia vähän tökkii.

Ole sosiaalinen ja ennakkoluuloton, muilta reissaajilta saat hyviä vinkkejä. Kunnioita paikallista kulttuuria. Ole kohtelias ja hymyile, opettele kiitos ja hyvää huomenta paikallisella kielellä.

Noudata perusturvallisuutta.

Suunnittele etukäteen.  Koko maanosaa ei kannata yrittää ahnehtia. Hyvällä suunnitelmalla saa matkasta eniten irti.

Kun suunnitelma reitistä ja ajankäytöstä on hahmottunut, voit valita kokonaisen kuukauden lipun sijaan esimerkiksi edullisemman kymmenen päivän lipun.

Alppijärvikierroksella voit ihailla Sveitsin, Saksan ja Italian kauneimpia maisemia. Tälle reitille sopii hyvin esimerkiksi 5 pv/10 päivän Global Pass -kortti, jolla voi matkustaa viitenä vapaavalintaisena päivänä kuukauden sisällä.

Keski-Euroopan suurkaupungeissa riittää nähtävää pidemmäksikin aikaa. Niiden tutkailuun kannattaa hankkia vähintään 15 päivän lippu.

Klassinen kulttuurireitti tai Välimeren rannikkokaupunkeja kiertävä reitti ovat jo niin laajoja, että niissä riittää koluamista vaikka koko kuukaudeksi. Global Pass -lipulla aikuinen kiertää kuukauden Eurooppaa 893 euron hinnalla, kakkosluokan lippu maksaa 670 euroa.

Lisää reittiehdotuksia, lippujen hintoja ja matkavinkkejä: www.vr.fi/cs/vr/fi/interrail

Krakova ja Alpit jättivät jäljen

Suuri junamatka

Inarilainen Anne Kirste Aikio teki ystävänsä kanssa suuren junamatkan kymmenisen vuotta sitten. Matka kesti kaksi viikkoa ja ajoittui syyskuuhun, jolloin ruuhkat eivät olleet mahdottomia.

Aikion ehdottomat tärpit ovat Puolan Krakova ja Itävallan Salzburg sekä tietysti Alpit.

– Luonto Alpeilla on aivan ihana, vuoristo on puhdas ja kaunis. Se junamatka oli unohtumaton, Aikio sanoo.

Krakovan vanhakaupunki Wavelin linnoineen, komeine kauppahalleineen ja rinkeleineen on jäänyt iäksi mieleen. Ja torvensoittaja, joka tasatunnein puhaltaa Mariankirkon tornista äänekkään, aina kesken katkeavan merkkisoiton. Tarinan mukaan se on muisto muinaisesta tataarien hyökkäyksestä.

Krakovan lähistöllä on kaksi muuta vaikuttavaa Unescon maailmanperintökohdetta. Wieliczkan suolakaivoksilla, maan alla, on pysäyttävä määrä vuorisuolasta tehtyjä näkymiä, tontuista valtavaan kappeliin. Synkempi, mutta historiallisesti opettavainen kohde on Auschwitz–Birkenaun keskitysleiri nykyisen Oświęcimin kaupungin reunalla.

Myös Salzburg, Mozartin ja Sound of Musicin kotikaupunki, on Unescon listalla. Se tarjoaa yllin kyllin barokkiarkkitehtuuria, linnoja, kirkkoja – ja jopa yli 300-vuotiaan kahvilan.

Interraililla matkanteko saattaa ryöstäytyä käsistä, jos kohteita ei ole miettinyt ennakkoon. Aikion mukaan pysähtyminenkin on tärkeää.

– Junamatkalle kannattaa ottaa eväät mukaan. Kaikissa junissa ei ole ravintolavaunua, ja useiden tuntien matka ilman eväitä ja juotavaa on pitkä.

Aikio suosittelee myös, että reilaaja miettii reitin ennen matkaa. Kaikkiin mielenkiintoisiin paikkoihin ei junalla pääse. Silloin voi jatkaa matkaa bussilla.

Vuodet raiteilla

  • 1972 Interrail-ohjelma alkaa, mukana 21 maata, yläikäraja 21 vuotta.
  • 1976 Ikäraja nousee 23 vuoteen.
  • 1979 Ikäraja nousee 26 vuoteen.
  • 1982 Interrail-matkaajan on pitänyt asua vähintään puoli vuotta jossakin interrail-maassa, ei enää ulkoeurooppalaisia reilaajia.
  • 1985 Interrail-lippuun lisätään alennukset tietyillä lauttareiteillä.
  • 1991 Interrail laajenee entiseen itäblokkiin, kun Neuvostoliitto romahtaa.
  • 1994 Interrail-maita on jo 29 ja vyöhykkeitä seitsemän.
  • 1998 Ikärajoitukset poistuvat, vyöhykkeiden määrä on kahdeksan.
  • 2005 Bosnia ja Hertsegovina liittyy interrail-yhteisöön.
  • 2007 Vyöhykejako vaihtuu maakohtaisiin ja kaikki maat kattavaan passiin.

Julkaistu: 3.7.2019