
”SUV-autojen koko ajan kasvava suosio pyyhkii pois ne hyödyt, mitä päästöjen vähentämiseksi on uusilla teknologioilla saatu aikaan. Ne uhkaavat vakavasti ilmastotavoitteitamme”, CCC tiedotti.
Iso-Britannian hallitus julkaisi hiljattain Road to Zero -strategian, jonka mukaan vuoden 2040 jälkeen maassa myydyistä uusista autoista kaikki olisivat nollapäästöisiä.
”Road to Zero on hieno asia, mutta laskelmissa ei ole otettu huomioon riittävästi eniten saastuttavien autojen kuten SUV:ien jatkuvaa lisääntymistä”, CCC ilmoitti.
Moottorinvalmistajien ja -kauppiaiden yhdistyksen SMMT:n hiljattain julkistetun tutkimuksen mukaan SUV tuottaa keskimäärin päästöjä 141,3 grammaa kilometriä kohden. Tavallinen pieni perheauto kuten VW Golf päästää 115,8 ja edustusauto kuten Mercedeksen C-sarjalainen 121,6 g/km.
”Autoja ostetaan yhä enemmän ja yhä useammat niistä ovat suurikokoisia ja paljon saastuttavia. Tästä tilanteesta olisi päästävä eroon, mutta autonvalmistajat eivät ole tehneet asialle riittävästi”, sanoo CCC:n johtaja Chris Stark.
SMMT:n toimitusjohtaja Mike Hawes kuitenkin puolustaa SUV:eja.
”Markkinat elävät asiakkaiden halujen ja tarpeiden mukaan. SUV:t ovat suosittuja, koska ne ovat asiakkaiden mielestä rahansa arvoisia, tyylikkäitä ja käytännöllisiä, lisäksi niissä istutaan korkeammalla, mikä antaa kuljettajalle paremman näkyväisyyden. Viime vuosina SUV:eista on tullut paljon puhtaampia, koska autonvalmistajat ovat tehneet massiivisia investointeja kehittyneisiin moottoreihin, akkuteknologiaan, keveisiin materiaaleihin ja autojen aerodynamiikkaan. Uuden SUV:n keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet viiden viime vuoden aikana 20 %, mikä on enemmän kuin missään muussa autosegmentissä”, Hawes muistuttaa.