Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

MG4 XPower – Kiinalaiset sähköautot lietsovat hintasotaa nyt myös Suomessa

MG4 XPower näyttää omalla tavallaan autoilun suuntaa, kun kiinalaisvalmistajat alkavat päästä eurooppalaisen maun jyvälle. Vielä ei olla ihan maalissa, mutta suunta on ehdottomasti oikea. Hintakin on kohdallaan.

7.5.2024 | Päivitetty 8.5.2024 | Tuulilasi

Kiinalaistunut MG on saapunut Suomeen vuosien poissaolon jälkeen ryminällä. Autot ovat käyneet ensitietojen perusteella kohtuullisen hyvin kaupaksi, ja resepti mielenkiinnon herättämiseksi potentiaalisten ostajien keskuudessa on ollut simppeli: hyvää perustekemistä yhdistettynä pitkään takuuseen ja ennen kaikkea houkuttavaan hintaan. MG on ollut yksi sähköautorintaman aggressiivisimmista halpuuttajista BYD:in ja Teslan ohella.

Ja hintasota jatkuu. Nyt MG:n mallistoon on ilmestynyt myös MG4:n nelivetoinen tehoversio, XPower. Auto on päällepäin kutakuinkin sama kuin ennenkin lukuun ottamatta oransseiksi maalattuja suurempia jarrusatuloita, mutta pinnan alla kuplii. XPowerissa on takana 170:n ja edessä 150 kilowatin moottori, eli yhteensä peräti 320 kilowattia runtua. Vanhoiksi hevosvoimiksi muutettuna voimaa on roimat 435 liinaharjaa.

Kun auto maksaa yllättäen vain 43 500 euroa, tulee yhden hevosen hinnaksi hauskasti tasan 100 euroa. Kilpailijoihin nähden tämä on kerrassaan halpaa huvia. Suorista kilpailijoista Cupra Born tarjoaa samalla rahalla vain 170 kW tehoa, Tesla Model 3 takavetoisena 208 kW.

Simppeli ja hieman muovinen ohjaamo on ajoergonomian suhteen toimiva. Mittaristokin on oikealla paikallaan.
Simppeli ja hieman muovinen ohjaamo on ajoergonomian suhteen toimiva. Mittaristokin on oikealla paikallaan.
Aerodynaaminen takaspoileri on jännän leikkisästi toteutettu.
Aerodynaaminen takaspoileri on jännän leikkisästi toteutettu.

MG4 XPowerin suorituskyky on ehtaa tavaraa. Sataseen sutaistaan 3,8 sekunnissa ja huippuja auto kerää parisen hunttia. Suomen oloihin on varmasti riittävä taso. Entäpä ajettavuus? MG4 XPowerissa on erityinen dynaaminen mutka-ajon hallintajärjestelmä, jossa älykäs moottorinohjaus ja lukittuva elektroninen tasauspyörästö huolehtivat pidon säilymisestä.

Perusrakenne on sama MSP kuin takavetoversiossa, mutta alusta on noin 25 prosenttia jäykempi tukevampien vakaajatankojen, jousien ja iskunvaimentimien ansiosta. Kivireki auto ei silti ole, MG4 XPower tottelee ohjausta huimista tehoista huolimatta mukisematta. Ajotuntuma on mukavuudeltaan hieman hiomaton; tavalla, jota on totuttu kuvaamaan sanalla sporttinen.

Vakiona tuleva mukautuva tasanopeuden säädin on toiminnaltaan vielä oppimiskäyrällä, ja kaistalla pysymisen avustin suorastaan ärsyttävän äkkiväärä. Auto on parhaimmillaan mutka-ajossa.

Alcantaralla verhoilluissa etuistuimissa on hyvä sivuttaistuki, mutta istuinosa on ärsyttävän lyhyt.
Alcantaralla verhoilluissa etuistuimissa on hyvä sivuttaistuki, mutta istuinosa on ärsyttävän lyhyt.
Taakse mahtuu myös aikuinen, jos etutiloista ollaan valmiita tinkimään. Polvi- ja etenkin varvastilaa on kuitenkin niukalti.
Taakse mahtuu myös aikuinen, jos etutiloista ollaan valmiita tinkimään. Polvi- ja etenkin varvastilaa on kuitenkin niukalti.

XPowerin pikalatausteho on maksimissaan 140 kilowattia, ja tehtaan lupauksen mukaan auton akun pitäisi latautua 10 prosentista 80 prosenttiin 26 minuutissa. Saavutimme parhaimmillaan 119 kW:n lataustehon akun vakiovarusteista esilämmitystä hyödyntäen, ja tyypilliseen 20–80 prosentin pikalataukseen kului todellisuudessa vain 24 minuuttia, mikä on koleassa kevätsäässä erinomainen suoritus.

MG4 XPower kulutti nollakeleissä ajetulla koeajojaksolla 21,9 kWh/100 km, kun keskinopeus kaupunkiajopainotteisessa ajossa oli 31 km/h.

Perusmuodossaan 363 litran tavaratila on tässä autoluokassa normikokoinen.
Perusmuodossaan 363 litran tavaratila on tässä autoluokassa normikokoinen.

MG4 XPower

  • Moottori 2 x sähkömoottori
  • Teho/vääntö 320 kW (435 hv) / 600 Nm Voimansiirto Neliveto, automaatti
  • 0−100 km/h 3,8 s
  • Huippunopeus 200 km/h
  • Akkukapasiteetti 61,7 kWh (netto)
  • Lataus ac/dc 11 kW/140 kW
  • Yhd. EU-kulutus 18,7 kWh/100 km
  • WLTP-toimintamatka 375 km
  • Mitat Pituus 4 287 mm, leveys 1 836 mm, korkeus 1 516 mm, akseliväli 2 705 mm, tavaratila 363 l
  • Omamassa 1 803 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 43 500 €, mallisto alkaen: 27 900 €
  • Plussaa Todella rivakka suorituskyky, hyvä pikalatausnopeus
  • Miinusta Sisustan muovinen fiilis, etuistuinten lyhyt istuinosa

Kenelle?

Järkihintaista suorituskykyä etsivälle, uuden kompaktiauton tarvitsijalle MG4 XPower on herkullinen uutuus. Pitkä 7 vuoden takuu tuo mielenrauhaa.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt