
Kiinalainen MG 4 Luxury -sähköauto on varsin passeli – Kevyehkössä takavedossa on hintakin kohdillaan
Uudestisyntyneen MG:n tarina menee suunnilleen niin, että kiinalaiset ostivat oikeuden merkkiin, ja päättivät alkaa valmistaa sen nimissä pelkästään sähköautoja. Hullua on maailman meno, vai mitä?
Sähköautojen maailma on ihmeellinen, kuten tiedämme. Perinteisten merkkien ohella patteriautojen valtakunnassa hääräävät erityisen aktiivisesti erilaiset kiinalaisvalmistajat.
Useimmat kiinalaismerkit eivät soita oikein mitään kelloa. Vai mitä sanotte sellaisista brändeistä kuten vaikkapa Hongqi tai Maxus. Ihan kuutamolla ollaan!
Onneksi on olemassa poikkeus, joka vahvistaa säännön. Se on tietysti MG. Asianharrastajat tietävät, että tämä on verrattain kuuluisa brittimerkki, jonka juuret ulottuvat yli sadan vuoden taakse.

MG on lyhennys sanoista Morris Garages. Sanotaan heti kärkeen, että nykyisillä MG-merkkisillä autoilla ei ole mitään yhteistä perinteisten brittisporttien kanssa. Ainoa silta menneeseen on kahdeksankulmainen logo, jossa on hyvin paljon samoja piirteitä kuin vaikkapa muinaisen MGB:n keulamerkissä.

Uudestisyntyneen MG:n tarina menee suunnilleen niin, että kiinalaiset ostivat oikeuden merkkiin, ja päättivät alkaa valmistaa sen nimissä pelkästään sähköautoja. Hullua on maailman meno, vai mitä?
Pienenä sivujuonteena mainittakoon, että käsitykseni mukaan myös Saab automerkkinä on jonkun kiinalaisen yhtiön hallussa. Merkin käyttö lienee kuitenkin vaikeampaa, sillä Saab tekee Ruotsissa hävittäjäkoneita ja ties mitä ohjuksia. Ja niiden merkki on nimenomaan Saab.


Nyt takaisin MG:n maailmaan. MG 4 on kooltaan samaa luokkaa kuin vaikkapa kaikkien tuntema VW Golf. Sähköinen vastine VW:n valikoimista olisi tietty ID.3. Siis vähän yli neljän metrin kokoluokassa liikutaan.
Monet sähköautot ovat suoraan sanottuna aika omituisen näköisiä. Kaikki lähtee siitä, että kun ei ole polttomoottoria pellin alla, niin myöskään jäähdytysilmaa ei tarvita. Niinpä useimpien sähköautojen keulalla ei ole perinteistä maskia, vaan pelkää sileää pintaa.
Sähkärien keulaime on tyypillisesti kuin delfiinin hymy. Tylsää! MG on onneksi kuitenkin toista maata. Sen keulassa on särmikästä luonnetta.

MG:n kabiini on hyvin viimeistelty. Kojelaudan muoviosat on tehty laadukkaasta materiaalista eikä mistään kertakäyttökuttaperkasta.
Useat sähköautot painavat reilusti yli kaksi tonnia, mutta MG :n paino jää alle 1,7 tonnin. Niinpä MG ei tunnu ajossa lainkaan kivireeltä. Huvittava yhtymäkohta muinaisiin MG-sportteihin löytyy siitä, että tämä uusi MG on takavetoinen.
MG 4 Luxury
- Moottori Sähkömoottori taka-akselilla
- Teho/vääntö 150 kW(204 hv)/250 Nm
- Voimansiirto Takaveto, automaatti
- 0−100 km/h 7,9 s
- Huippunopeus 160 km/h
- Akkukapasiteetti 61,7 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/140 kW
- Yhd. EU-kulutus 16,6 kWh/100 km
- wlTP-toimintamatka 435 km
- Mitat Pituus 4 287 mm, leveys, 1 836 mm, korkeus 1 504 mm, akseliväli 2 705 mm, tavaratila 350 l, perävaunu 500/500 kg, omamassa 1 675 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 36 900 €, mallisto alkaen: 33 900 €
Kenelle?
Tämä MG sopii ennakkoluulottomalle ostajalle. Merkillä on pitkät perinteet, mutta nyt liikutaan kyllä vähän tuntemattomilla vesillä.
Plussaa
Edullinen hinta
Hyvä ajettavuus
Miinusta
- Pieni tavaratila
