
Kia Stonic on pieni citykottero: Ajettavuus on paras taajamassa – Moottorin käyntiääni paljastaa heti, mistä on kyse
Vähän ajettu Kia Stonic on varma valinta. Stonic on yksi koko kansan suosikkimalleista, ja niitä mahtuu tusinaan ainakin 13 kappaletta.
Lähdimme kauniin kevätpäivän kunniaksi etsimään LänsiAuton valikoimaista jotain vähän erikoisempaa vaihdokkia. Mielessä oli joku sportti tai jopa ihan oikea avoauto. Mitään sopivaa ei sattunut kohdalle, tai olihan noita tarjolla, mutta aivan väärässä hintaluokassa. Kuvetta olisi pitänyt kaivaa 50 000 euron verran, mikä oli meille kerta kaikkiaan mahdoton rasti. Näin ollen oli vaan pakko ottaa lusikka kauniiseen käteen.

Emme jaksaneet vatvoa asiaa sen enempää, vaan tyydyimme vähän tylsään valtavirran ratkaisuun, eli pieneen katumaasturiin. Toisaalla tässä lehdessä on käytetyn Volkswagen T-Crossin koeajo. Nappasimme sille kaveriksi Kia Stonicin. Stonic on näitä koko kansan suosikkimalleja, joita mahtuu tusinaan ainakin 13 kappaletta.
Kuten me kaikki tiedämme, Kia ja Hyundai ovat sisarmerkkejä, joiden mallit ovat tekniikaltaan yhteneväisiä, mutta autojen ulkomuodoissa on isojakin eroja – pitää olla sitä omaa identiteettiä tietenkin. Stonicin vastine Hyundain puolella on Kona.


Stonic esiteltiin alunperin vuonna 2017. Nyt koeajettu Stonic oli vuosikertaa 2021, eli varsin tuore tapaus. Myyntiesitteestä kävi ilmi, että Stonicimme oli ns. Suomi-auto. Se oli tullut liikkeeseen ensimmäiseltä omistajalta, mikä on aina ilahduttava uutinen. Jatketaan kehuja: autossa oli merkkiliikkeessä leimattu huoltokirja. Kun kerrotaan vielä, että matkamittariin oli rullattu ainoastaan 41 000 kilometriä, voidaan todeta, että kyseessä oli ilmiselvä priimayksilö.
Varusteiltaan Stonic ei ollut mikään runsaudensarvi, mutta maininnan arvoista on se, että autossa oli lämmitettävä ohjauspyörä. Saattaa kuulostaa turhakkeelta, mutta Suomessa se on aivan ihana keksintö – eikä muuten löydy tänä päivänä kaikista uusistakaan autoista, mikä on pieni ihme.
Tiloiltaan Stonic on tyypillinen pienemmän pään citykottero. Edessä on mukavan väljää, mutta takaistuin sopii vain keskenkasvuisille. Tavaratila ei ole kovin iso, mutta eihän nyt mitään pakua tässä ollakaan hakemassa.

Sitten vaan ratin taakse ja kone surisemaan. Moottorin käyntiääni paljastaa heti, että kyseessä on pieni kolmisylinterinen voimanlähde. Iskutilavuutta moottorilla on litran verran. Turbon avulla koneesta on ruuvattu 101 hevosvoimaa. Tuo on juuri sopiva teho tämän kokoiseen autoon. Vaihteisto on automaattinen, mikä on hyvä asia. Näissä pikkukoneissa on nimittäin hyvin ohut vääntö heti tyhjäkäynnin yläpuolella, mutta automaatti peittää tämän pulman aika tehokkaasti.
Stonicista pyydettiin 18 850 euroa, eli melko tarkkaan saman verran kuin yllämainitusta Volkswagen T-Crossista. Kialla on ajettu paljon vähemmän Volkkarilla, mutta on pakko myöntää, että ainakin minä lähtisin kaupasta liikenteeseen T-Crossilla enkä Stonicilla. Makuasioista ei voi kiistellä.
Korea johtaa
Kia ja Hyundai kuuluvat selkeästi autokaupan voittajiin. Kummankin merkin suosio on kasvanut viime vuosina tasaisesti. Mikä onkaan ilmiön takana?
Helppo selitys on se, että molemmille myönnetään poikkeuksellisen pitkä, jopa seitsemän vuoden takuu. Massiivinen takuu helpottaa tietysti ostopäätöksen tekoa, mutta toisaalta vanha viisaus sanoo, että pitkä takuu myönnetään vain sellaiseen autoon, jossa sitä ei oikeasti tarvita.
Toinen ja olennaisempi selitys korealaisten menestykselle löytyy itse autoista ja niiden ominaisuuksista. Vielä reilut viisi vuotta sitten korealaisten ajettavuutta ei aina uskaltanut varauksetta kehua. Jo malli-iältään aika vanha Stonic on tästä hyvä esimerkki. Sittemmin Hyundait ja Kiat ovat petranneet tällä saralla otettaan todella reippaasti. Parhaat yksilöt yltävät niin hyvään suoritukseen, että niitä voi ihan pokkana verrata parhaisiiin saksalaisautoihin.
Kolmanneksi menestystekijäksi nostaisin muotoilun. Hyundait ja Kiat ovat modernin ja menevän näköisiä. Kun autokaupat päätetään lopulta kuitenkin aina tunteella, niin tällä seikalla on arvaamattoman suuri merkitys.
Kia Stonic vm. 2021
- 1.0 T-GDI LX DCT
- Moottori Rivi-3, bensiini, turbo
- Iskutilavuus 998 cm3
- Teho 74 kW (101 hv)
- Voimansiirto Etuveto, automaattivaihteisto
- 0−100 km/h 10,8 s
- Huippunopeus 179 km/h
- Yhd. EU-kulutus 5,7 l/100 km
- CO2-päästöt 128 g/km
- Mitat Pituus: 4 140 mm, leveys: 1 760 mm, korkeus: 1 485 mm, tavaratila: 352 l
- Omamassa 1 184 kg
- Hinta huhtikuussa 2023 18 850 € LänsiAuto, Espoo
Kenelle?
Kia Stonic on punaisesta väristään huolimatta harmaavarpunen. Sopii sinkulle, pariskunnalle tai pienelle lapsiperheelle.
