
Kia Stonic 1.0 T-GDI – Kaikki toimii, mutta silti jotain puuttuu
Kia Stonicilla alkaa olla malli-ikää jo melkoisesti. Kaikki toimii, eikä autossa ole sinänsä mitään vikaa, mutta tunnepuolella suoritus jää vajaaksi.
Uudet autot ovat nykyisin pääosin hyviä, elleivät suorastaan erinomaisia tuotteita. Tämä pätee niin kookkaisiin kuin pienimpiinkin peleihin. Vähemmän onnistuneita – saati sitten huonoja – uusia autoja ei tänä päivänä juuri tule vastaan. Toki autoissa eroja on, eivätkä kaikki ole ominaisuuksiltaan tasaisen päteviä. Varsinkin kulutuskestävyydessä erot tulevat vuosien varrella esiin.
Mutta sitten ovat nämä tietyt poikkeukset. Toimittajan silmin on suorastaan virkistävää, kun alle sattuu auto, joka ei sykähdytä millään tavalla. Uusi Kia Stonic on juuri tällainen. Se on auto, jossa ovat kyllä perusasiat kohdallaan, mutta kokonaisuus jää silti jotenkin valjuksi ja ontuvaksi.
Stonicin puolustukseksi on todettava, että autolla alkaa olla malli-ikää jo runsaasti: ensiesittely tehtiin 2017, ja viimeisin tuoreutuskin toteutettiin kolme vuotta sitten. Samalle perusrakenteelle Kia Rion – joka on muuten huomattavasti rehellisempi tuote – kanssa tehty Stonic on ensi vuonna jo siinä iässä, että uutta todennäköisesti pukkaa.


Stonic kuuluu nykyisin erittäin suosittuun autoluokkaan, eli ns. B-segmentin crossovereihin. Nissan Juken Euroopassa henkiin puhaltaneeseen muodikkaaseen reseptiin kuuluu, että pituudeltaan hieman reilun nelimetrisen auton koria korotetaan hieman, lisätään muotoihin ripaus maastohenkisyyttä ja isketään keulalle jonkin sortin edullinen hybridimoottori. Tämä ryhmä on erittäin kilpailtu: samoista asiakkaista kamppailevat esimerkiksi Peugeot 2008, Renault Captur ja Volkswagen T-Roc.
Näistä lähtökohdista Kia Stonic koittaa tavoittaa omat asiakkaansa. Pitkän takuun lisäksi houkuttimena on tarjolla yhdeksän eri ulkoväriä ja niihin liittyen 20 erilaista kaksisävyistä ulkoväriyhdistelmää. Kaksiväriset ulkoväriyhdistelmät rokottavat kukkaroa 470 euron verran. Tällaiset personointimahdollisuudet ovat tässä autoryhmässä ilmeisen haluttu ominaisuus ja mainio kilpailuvaltti.



Voimanlähteet ovat Kian sortimentista ennestään tuttuja, eivätkä suoraan sanoen kovin innostavia. Kolmesylinterinen, 1,0-litrainen peruspuksutin on saatavana joko 100-heppaisena perusversiona tai 120:n pollen kevythybridinä. Vaihteisto on joko kuusiportainen manuaali tai seitsenportainen DCT-automaatti. Toki näilläkin eväillä eteenpäin päästään ja bensankulutus pysyy maltillisena, mutta sykähdyttävyyttä on turha odottaa.
Stonic on parhaimmillaan taajamissa ja niiden läheisyydessä pörrätessä, kun vähistä voimavaroista ei tarvitse koko ajan ottaa kaikkea irti. Turvavarustelu on pikkuautoon kattavaa, ja takatilojen muunneltavuus kohtuullisen toimivaa. Auto kulutti koeajojaksolla keskimäärin 5,1 litraa sekalaisessa ajossa - siis vähemmän kuin virallinen lukema!
Stonicin ohjaustuntumaa voi kuvailla vaatimattomaksi ja pääosin etäiseksi. Ei hallittavuudessa varsinaista vikaa ole, mutta valju yleisolemus lyö tässäkin hieman läpi. Sisämelu kasvaa melkoiseksi vauhdin myötä.
Kommentti
Autoteollisuus tuottaa silloin tällöin malleja, joihin jää vahva paperin ja ylilaskelmoinnin maku. Kia Stonic on tästä hyvä esimerkki. Markkinarako on täytynyt tilkitä, ihan vaan varmuuden vuoksi. Sielukkuutta on turha odottaa.
– Harry Kuurio –
Kia Stonic 1.0 T-GDI 100 hv EX DCT
- Moottori Rivi-3, bensiini, turbo
- Iskutilavuus 998 cm3
- Teho 74 kW (100 hv) / 6 000 r/min
- Vääntö 172 Nm / 1 500–4 000 r/min
- Voimansiirto Etuveto, 7-port. automaatti
- 0−100 km/h 11,7 s
- Huippunopeus 180 km/h
- Yhd. EU-kulutus 5,7 l/100 km
- CO2-päästöt 129 g/km
- Mitat Pituus 4 140 mm, leveys 1 760 mm, korkeus 1 500 mm, akseliväli 2 580 mm, tavaratila 352 l, tankki 45 l
- Omamassa 1 258 kg
- Plussaa Pitkä takuu, helppo käytettävyys kaupungissa
- Miinusta Varsin nuhainen kulkupuoli, jalkatilat takana
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 25 713 €, mallisto alkaen: 21 565 €
Kenelle?
Tästä 4,1-metrisestä pikkuautosta ei saa tilaihmettä tekemälläkään. Parhaimmillaan kahden aikuisen tai pienperheen ketteränä kauppakassina.
