Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Kia Stonic 1.0 T-GDI – Kaikki toimii, mutta silti jotain puuttuu

Kia Stonicilla alkaa olla malli-ikää jo melkoisesti. Kaikki toimii, eikä autossa ole sinänsä mitään vikaa, mutta tunnepuolella suoritus jää vajaaksi.

2.10.2023 Tuulilasi

Uudet autot ovat nykyisin pääosin hyviä, elleivät suorastaan erinomaisia tuotteita. Tämä pätee niin kookkaisiin kuin pienimpiinkin peleihin. Vähemmän onnistuneita – saati sitten huonoja – uusia autoja ei tänä päivänä juuri tule vastaan. Toki autoissa eroja on, eivätkä kaikki ole ominaisuuksiltaan tasaisen päteviä. Varsinkin kulutuskestävyydessä erot tulevat vuosien varrella esiin.

Mutta sitten ovat nämä tietyt poikkeukset. Toimittajan silmin on suorastaan virkistävää, kun alle sattuu auto, joka ei sykähdytä millään tavalla. Uusi Kia Stonic on juuri tällainen. Se on auto, jossa ovat kyllä perusasiat kohdallaan, mutta kokonaisuus jää silti jotenkin valjuksi ja ontuvaksi.

Stonicin puolustukseksi on todettava, että autolla alkaa olla malli-ikää jo runsaasti: ensiesittely tehtiin 2017, ja viimeisin tuoreutuskin toteutettiin kolme vuotta sitten. Samalle perusrakenteelle Kia Rion – joka on muuten huomattavasti rehellisempi tuote – kanssa tehty Stonic on ensi vuonna jo siinä iässä, että uutta todennäköisesti pukkaa.

Kia Stonicin etutiloissa ei sinänsä ole moitittavaa, mutta istuinsäädöt ovat vain tavanomaiset.
Etutiloissa ei sinänsä ole moitittavaa, mutta istuinsäädöt ovat vain tavanomaiset.
Kia Stonicin takana on hyvin pääntilaa, mutta etenkin polvitilat jäävät helposti vajaiksi.
Takana on hyvin pääntilaa, mutta etenkin polvitilat jäävät helposti vajaiksi.

Stonic kuuluu nykyisin erittäin suosittuun autoluokkaan, eli ns. B-segmentin crossovereihin. Nissan Juken Euroopassa henkiin puhaltaneeseen muodikkaaseen reseptiin kuuluu, että pituudeltaan hieman reilun nelimetrisen auton koria korotetaan hieman, lisätään muotoihin ripaus maastohenkisyyttä ja isketään keulalle jonkin sortin edullinen hybridimoottori. Tämä ryhmä on erittäin kilpailtu: samoista asiakkaista kamppailevat esimerkiksi Peugeot 2008, Renault Captur ja Volkswagen T-Roc.

Näistä lähtökohdista Kia Stonic koittaa tavoittaa omat asiakkaansa. Pitkän takuun lisäksi houkuttimena on tarjolla yhdeksän eri ulkoväriä ja niihin liittyen 20 erilaista kaksisävyistä ulkoväriyhdistelmää. Kaksiväriset ulkoväriyhdistelmät rokottavat kukkaroa 470 euron verran. Tällaiset personointimahdollisuudet ovat tässä autoryhmässä ilmeisen haluttu ominaisuus ja mainio kilpailuvaltti.

Kia Stonicin ohjaamo on ergonomialtaan ihan toimiva kokonaisuus, vaikka muovisuuden leima on vahva.
Stonicin ohjaamo on ergonomialtaan ihan toimiva kokonaisuus, vaikka muovisuuden leima on vahva.
Kia Stonicin kosketusnäyttö on järkevän kokoinen ja nostettu hyvälle korkeudelle käytettävyyden kannalta.
Kosketusnäyttö on järkevän kokoinen ja nostettu hyvälle korkeudelle käytettävyyden kannalta. Ilmastoinnin säätimet ovat fiksusti aitoja painikkeita ja rullia, mikä on nykyisin suorastaan harvinaista.
Kia Stonicin selkeän mallinen tavaratila vetää perusmuodossaan 352 litraa.
Selkeän mallinen tavaratila vetää perusmuodossaan 352 litraa. Näkösuoja on kantavaa mallia.

Voimanlähteet ovat Kian sortimentista ennestään tuttuja, eivätkä suoraan sanoen kovin innostavia. Kolmesylinterinen, 1,0-litrainen peruspuksutin on saatavana joko 100-heppaisena perusversiona tai 120:n pollen kevythybridinä. Vaihteisto on joko kuusiportainen manuaali tai seitsenportainen DCT-automaatti. Toki näilläkin eväillä eteenpäin päästään ja bensankulutus pysyy maltillisena, mutta sykähdyttävyyttä on turha odottaa.

Stonic on parhaimmillaan taajamissa ja niiden läheisyydessä pörrätessä, kun vähistä voimavaroista ei tarvitse koko ajan ottaa kaikkea irti. Turvavarustelu on pikkuautoon kattavaa, ja takatilojen muunneltavuus kohtuullisen toimivaa. Auto kulutti koeajojaksolla keskimäärin 5,1 litraa sekalaisessa ajossa - siis vähemmän kuin virallinen lukema!

Stonicin ohjaustuntumaa voi kuvailla vaatimattomaksi ja pääosin etäiseksi. Ei hallittavuudessa varsinaista vikaa ole, mutta valju yleisolemus lyö tässäkin hieman läpi. Sisämelu kasvaa melkoiseksi vauhdin myötä.

Kommentti

Autoteollisuus tuottaa silloin tällöin malleja, joihin jää vahva paperin ja ylilaskelmoinnin maku. Kia Stonic on tästä hyvä esimerkki. Markkinarako on täytynyt tilkitä, ihan vaan varmuuden vuoksi. Sielukkuutta on turha odottaa.

– Harry Kuurio –

Kia Stonic 1.0 T-GDI 100 hv EX DCT

  • Moottori Rivi-3, bensiini, turbo
  • Iskutilavuus 998 cm3
  • Teho 74 kW (100 hv) / 6 000 r/min
  • Vääntö 172 Nm / 1 500–4 000 r/min
  • Voimansiirto Etuveto, 7-port. automaatti
  • 0−100 km/h 11,7 s
  • Huippunopeus 180 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 5,7 l/100 km
  • CO2-päästöt 129 g/km
  • Mitat Pituus 4 140 mm, leveys 1 760 mm, korkeus 1 500 mm, akseliväli 2 580 mm, tavaratila 352 l, tankki 45 l
  • Omamassa 1 258 kg
  • Plussaa Pitkä takuu, helppo käytettävyys kaupungissa
  • Miinusta Varsin nuhainen kulkupuoli, jalkatilat takana
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 25 713 €, mallisto alkaen: 21 565 €

Kenelle?

Tästä 4,1-metrisestä pikkuautosta ei saa tilaihmettä tekemälläkään. Parhaimmillaan kahden aikuisen tai pienperheen ketteränä kauppakassina.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt