Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Kia Sportage – Piinallisen ahkera piipittäjä, mutta ei mikään mukamaasturi

Kia Sportagella ei tarvitse väistellä kuoppia. Muutenkin resepti toimii: ladattava, nelivetoinen hybridi selvästi alle 50 000 eurolla.

17.6.2025 Tuulilasi

Mikä on paras sähköauto? No tietysti ladattava hybridi. Kun tällaista autoa pitää ahkerasti kaapelin päässä, on mahdollista päästä hyvin mataliin päästöihin. Tämä pätee tietysti vain taajama-ajoon. Maantieajossa ladattavien hybridien akkukapasiteetti loppuu kesken, mutta matka jatkuu silti – toisin kuin täyssähköautoilla, joita pitää pysähtyä aina vähän pidemmäksi ajaksi lataamaan.

Ajoimme Sportagella 450 kilometrin maantielenkin. Matkan alussa auton akku oli noin 75 prosentin latingissa. Pääsimme sähköllä 40 kilometriä. Valitsimme reitin niin, että emme joutuneet käyttämään moottoritienopeuksia. Tämä säästää sekä bensiiniä että sähköä. Kun pääsimme takaisin lähtöpisteeseen, ajotietokoneen ruudulla oli 5,8 litran kulutuslukema, mikä on mielestämme ihan mainio suoritus, koska Sportage painaa kuitenkin lähes kaksi tonnia. WLTP-normin mukainen toimintamatka sähköllä on 67 kilometriä.

Sportage kuuluu siihen autoluokkaan, joka on jo pitkään ollut niin sanotusti sesongissa. Katumaasturi mikä katumaasturi. Monet tämän kategorian autoista ovat tosin mukamaastureita, koska niissä on vain kaksi vetävää pyörää. Sportage on ilahduttavasti ihan aito nelikko. Nyt on kesä, mutta kohta on taas talvi, ja silloin neliveto on aina yliveto.

Maantielenkkiimme kuului myös 20 kilometrin soratieosuus. Sportage viihtyi roudan turmelemalla ja paikoin kuulalaakerisoralla päällystetyllä syheröisellä maalaistiellä oikein hyvin. Auton jousitus on niin jämäkkä, että kuoppia ei tarvitse väistellä, vaan niistä voi jyrätä tylysti yli.

Edessä matkataan herroiksi. Istuimissa on sähkösäädöt.
Edessä matkataan herroiksi. Istuimissa on sähkösäädöt.
Takana on kohtuullisesti tilaa, jos etuistuimet eivät ole taka-asennossaan.
Takana on kohtuullisesti tilaa, jos etuistuimet eivät ole taka-asennossaan.

Monet autot ovat piinallisen ahkeria piipittäjiä. Niin Sportagekin. Auto varoitteli ajoväsymyksestä alvariinsa, vaikka vireystilani oli mielestäni aivan normaali.

Maantieajossa Sportage on hyvin suuntavakaa kulkija, mutta ohjauksessa voisi olla kyllä enemmän tuntoa. Kun ajoakussa on hyvin virtaa, Sportagen voimalinjasta irtoaa 245 hevosvoiman teho ja 350 newtonmetrin vääntö. Nämä ovat komeita lukemia. Satasen vauhtiin päästään 8,3 sekunnissa. Kun akku on tyhjä, kaasua saa polkea vähän reippaammin. Tehoa 1,6-litraisessa turbomoottorissa toki on, mutta se pitää houkutella esiin kierroksia käyttämällä.

Iso kiertokytkin toimittaa vaihteenvalitsimen virkaa. Ihan toimiva ratkaisu.
Iso kiertokytkin toimittaa vaihteenvalitsimen virkaa. Ihan toimiva ratkaisu.
Ison diginäytön uumenista saa kaivettua esiin loputtomiin erilaista informaatiota.
Ison diginäytön uumenista saa kaivettua esiin loputtomiin erilaista informaatiota.
Tavaratila on iso ja kulmikkaan selkeä muodoltaan.
Tavaratila on iso ja kulmikkaan selkeä muodoltaan.

Tiloiltaan Kia on oikein toimiva. Edessä on avara tunnelma ja ryhdikäs istuma-asento. Taaksekin mahtuu, jos edessä ei istu koripalloilijoita.

Kia Sportage

1.6 T-GDI AWD Plug-in Hybrid

Moottori: R4, bensiini, turbo, sähköm.

Iskutilavuus: 1 598 cm3

Yhteisteho: 180 kW (245 hv)

Yhteisvääntö: 350 Nm

Voimansiirto: Neliveto, 6-v. automaatti

0−100 km/h 8,3 s

Huippunopeus: 186 km/h

Yhd. EU-kulutus: 1,1 l/100 km

CO2-päästöt: 27 g/km

Mitat: Pituus 4515 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm, tavaratila 540 l, perävaunu 750/1350 kg, omamassa 1922 kg

Kenelle?

Sportagen lataushybridi on verraton joka perheen yleiskone, joka taipuu ilolla kaikkiin arjen askareisiin.

Koeajettu auto vakiovarustein: 46 592 €

Mallisto alkaen: 41 722 €

Plussaa

  • Neliveto

  • Mahdollisuus sähköajoon

Miinusta

  • Hiukan ohut ohjaustuntuma

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt