
Kia Sportage – Piinallisen ahkera piipittäjä, mutta ei mikään mukamaasturi
Kia Sportagella ei tarvitse väistellä kuoppia. Muutenkin resepti toimii: ladattava, nelivetoinen hybridi selvästi alle 50 000 eurolla.
Mikä on paras sähköauto? No tietysti ladattava hybridi. Kun tällaista autoa pitää ahkerasti kaapelin päässä, on mahdollista päästä hyvin mataliin päästöihin. Tämä pätee tietysti vain taajama-ajoon. Maantieajossa ladattavien hybridien akkukapasiteetti loppuu kesken, mutta matka jatkuu silti – toisin kuin täyssähköautoilla, joita pitää pysähtyä aina vähän pidemmäksi ajaksi lataamaan.
Ajoimme Sportagella 450 kilometrin maantielenkin. Matkan alussa auton akku oli noin 75 prosentin latingissa. Pääsimme sähköllä 40 kilometriä. Valitsimme reitin niin, että emme joutuneet käyttämään moottoritienopeuksia. Tämä säästää sekä bensiiniä että sähköä. Kun pääsimme takaisin lähtöpisteeseen, ajotietokoneen ruudulla oli 5,8 litran kulutuslukema, mikä on mielestämme ihan mainio suoritus, koska Sportage painaa kuitenkin lähes kaksi tonnia. WLTP-normin mukainen toimintamatka sähköllä on 67 kilometriä.
Sportage kuuluu siihen autoluokkaan, joka on jo pitkään ollut niin sanotusti sesongissa. Katumaasturi mikä katumaasturi. Monet tämän kategorian autoista ovat tosin mukamaastureita, koska niissä on vain kaksi vetävää pyörää. Sportage on ilahduttavasti ihan aito nelikko. Nyt on kesä, mutta kohta on taas talvi, ja silloin neliveto on aina yliveto.
Maantielenkkiimme kuului myös 20 kilometrin soratieosuus. Sportage viihtyi roudan turmelemalla ja paikoin kuulalaakerisoralla päällystetyllä syheröisellä maalaistiellä oikein hyvin. Auton jousitus on niin jämäkkä, että kuoppia ei tarvitse väistellä, vaan niistä voi jyrätä tylysti yli.


Monet autot ovat piinallisen ahkeria piipittäjiä. Niin Sportagekin. Auto varoitteli ajoväsymyksestä alvariinsa, vaikka vireystilani oli mielestäni aivan normaali.
Maantieajossa Sportage on hyvin suuntavakaa kulkija, mutta ohjauksessa voisi olla kyllä enemmän tuntoa. Kun ajoakussa on hyvin virtaa, Sportagen voimalinjasta irtoaa 245 hevosvoiman teho ja 350 newtonmetrin vääntö. Nämä ovat komeita lukemia. Satasen vauhtiin päästään 8,3 sekunnissa. Kun akku on tyhjä, kaasua saa polkea vähän reippaammin. Tehoa 1,6-litraisessa turbomoottorissa toki on, mutta se pitää houkutella esiin kierroksia käyttämällä.



Tiloiltaan Kia on oikein toimiva. Edessä on avara tunnelma ja ryhdikäs istuma-asento. Taaksekin mahtuu, jos edessä ei istu koripalloilijoita.
Kia Sportage
1.6 T-GDI AWD Plug-in Hybrid
Moottori: R4, bensiini, turbo, sähköm.
Iskutilavuus: 1 598 cm3
Yhteisteho: 180 kW (245 hv)
Yhteisvääntö: 350 Nm
Voimansiirto: Neliveto, 6-v. automaatti
0−100 km/h 8,3 s
Huippunopeus: 186 km/h
Yhd. EU-kulutus: 1,1 l/100 km
CO2-päästöt: 27 g/km
Mitat: Pituus 4515 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm, tavaratila 540 l, perävaunu 750/1350 kg, omamassa 1922 kg
Kenelle?
Sportagen lataushybridi on verraton joka perheen yleiskone, joka taipuu ilolla kaikkiin arjen askareisiin.
Koeajettu auto vakiovarustein: 46 592 €
Mallisto alkaen: 41 722 €

Plussaa
Neliveto
Mahdollisuus sähköajoon
Miinusta
Hiukan ohut ohjaustuntuma