
Kia Sorento PHEV – Voima riittää leppoisaan etenemiseen, mutta sähköinen kantama jää lyhyeksi – Katso koeajovideo
Kia Sorentolle tehtiin perinteinen kasvojenkohotus. Lataushybridin akkua olisi ollut hyvä samalla vähän suurentaa. Kuusipaikkainen versio tarjoaa mainiot tilat neljälle aikuiselle. Pari muksuakin mahtuu kyytiin kolmannelle riville, mutta tällöin tavaratila jää aika pieneksi.
Neljännen sukupolven Kia Sorento tuotiin markkinoille 2020, joten aika olikin jo kypsä ns. kasvojenkohotukselle. Uudistunut ilme tuo autoon modernia särmää ja muistuttaa entistä enemmän Kian sähköautomallistoa.
Keula on saanut isomman etusäleikön, pystysuuntaiset ajovalot sekä tyylikkäät LED-päiväajovalot. Kian logo on samalla siirtynyt aiemmalta paikaltaan konepellin päälle.
Premium-vaikutelmaa on tavoiteltu auton sisälläkin, ja siinä on jossain määrin myös onnistuttu. Vaakasuorat linjat, uudistettu valaistus sekä metallisomisteet antavat huolitellun vaikutelman. Ihan saksalaisten premium-merkkien tasolle ei kuitenkaan ylletä.
Sorento on iso ja tilava auto, jota Kia haluaa myydä myös rapakon takana. Sitä valmistetaan niin 5-, 6- kuin 7-paikkaisenakin. Toki vieläkin isompi Kia löytyy, vaan ei Suomesta: tasan viisi metriä pitkää ja siis vajaat 20 senttiä Sorentoa isompaa Kia Tellurideä valmistetaan Pohjois-Amerikassa paikallisille markkinoille.



Sorento tarjoaa reilusti tilaa matkustajille, mutta 6- ja 7-paikkaisissa autoissa kolmannen istuinrivin käyttöönotto verottaa tavaratilaa merkittävästi.
Kia Sorento kuuluu niihin autoihin, joissa ohjauspyörän etäisyyssäädöstä on jostain syystä hieman tingitty. Ajoasennosta saa kuitenkin suhteellisen hyvän. Reisitukeakin voisi pitkälle reissulle kaivata vähän enemmän.
Ajotuntumaltaan Sorento on miellyttävällä tavalla harmiton. Alustan hienostuneisuus ei ole aivan huipputasoa, mutta ohjauksen tunnokkutta voi melkein jo kiitellä – ainakin autoluokka huomioiden. Isot katumaasturit harvoin ovat niitä kaikkein maukkaimpia sompailtavia. Sport -ajotilassa varsinkin tuntuma jämäköityy selvästi.
Kaikki Suomessa myytävät Sorento-mallit ovat nelivetoisia, ja voimalinjana on joko diesel tai ladattava hybridi, jossa 1,6-litrainen bensakone yhdistyy sähkömoottoriin. Tehoa on tarjolla yli 200 hevosvoimaa ja vääntöä 350 Nm, mikä takaa sujuvat kiihdytykset: nollasta sataan pääsee alle yhdeksässä sekunnissa.
Sähköteknisesti auto ei valitettavasti ole kuitenkaan kehittynyt. Sähköajon kantama jää käytännössä 30-40 kilometriin, mikä ei enää ole tätä päivää. Vaatimattomalla 3,3 kW:n sisäisellä laturilla välilatauksissakaan ei ole oikein ideaa.


Katso koeajovideo ja seuraa Tuulilasia YouTubessa
Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV Business Luxury 6P
- Moottori R4, bensiini, turbo, sähkö
- Iskutilavuus 1 598 cm3
- Teho 186 kW (253 hv)
- Vääntö 350 Nm
- Voimansiirto Neliveto, 6-nop. autom.
- 0−100 km/h 8,8 s
- Huippunopeus 183 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,6 l/100 km
- CO2-päästöt 37 g/km
- Mitat Pituus 4815 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1700 mm, akseliväli 2815 mm, tavaratila 604-809 l
- Omamassa 2 105 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 66 980 €, Mallisto alkaen 59 501 €
Kenelle?
Tilavaa nelivetoista lataushybridiä tarvitsevalle. Vaatimaton sähkökantama ja hidas lataus tekevät tästä silti ehkä enemmänkin kaupunkiauton.
Plussaa
Hyvät tilat
Ohjaamon fyysiset säätimet
Miinusta
Heikko latausteho
Jarrullinen perävaunumassa vain 1010 kiloa (jarruton 750 kg).
