
Kia Niro PHEV vm. 2021 – Muutaman vuoden ikäisen lataushybridin saa jo kohtuurahalla
Tällä Nirolla on vielä paljon palvelusvuosia edessään ja hintapyyntö on kohtuullinen.
Tunnettehan termin vihreä siirtymä? Siis että fossiilisten polttoaineiden käytön olisi loputtava, jotta maapallon lämpeneminen saataisiin kuriin. Kivihiiltä ja öljyä poltetaan massamitassa ympäri maailmaa, ja vaikka niiden käyttöä yritetäänkin vähentää, niin tuntuu usein, että autoilijat ovat jotenkin korostetusti tämän vihreän siirtymän ytimessä. Bensiinistä ja dieselistä pitäisi vaihtaa sähköön, ja nimenomaan siihen kuuluisaan täyssähköön.

Nyt on kesä, ja sehän on sähköautoilijan parasta aikaa – luvattu toimintamatka on ehkä jopa mahdollista saavuttaa. Koeajoin viime talvena monta viimeisintä tekniikkaa edustavaa sähköautoa. Kuin pakkasta oli 15 astetta, niiden toimintamatka jäi tyypillisesti noin puoleen luvatusta. Tämä on ihan kylmä fakta, eikä mitään asenteellista höpötystä. 220 kilometrin kantamalla on aika hankala liikkua pitkien etäisyyksien Suomessa. Se on yksinkertaisesti liian jännittävää.
Ongelmaan on tietysti olemassa ratkaisu, ja se on ladattava hybridi. Kun sähkö loppuu, bensamoottori käynnistyy. Ja kun bensaa palaa, syntyy tietysti niitä hiilidioksidipäästöjä.


Päätimme ottaa ajoon ensimmäisen käsiin osuvan ladattavan hybridin. Se oli Kia Niro, joka löytyi tutusti SAKA:n valikoimista. Auto oli tarrakilvistä päätellen uustuontitavaraa. Tässä ei ole sinänsä mitään hämärää. Niro oli vuodelta 2021, ja sillä oli rullattu jo aika paljon: peräti 140 000 kilometriä. Kia on tunnettu siitä, että se myöntää autoilleen seitsemän vuoden takuun. Olisi mielenkiintoista tietää, miten takuu toimii tässä esimerkkiyksilössämme, joka lienee ensirekisteröity jossain muualla kuin Suomessa.
Ladattavissa hybrideissä olennaisin tieto on aina se sähköinen toimintamatka. Tämän Niron kohdalla lukema on noin 40 kilometriä. Uusimman polven ladattavalla Nirolla pääsee kesäkelillä tyypillisesti 55 kilometriä – kokemusta on. Tuo on ratkaisevasti parempi lukema kuin 40 kilometriä.

Uusi Niro PHEV lähtee liikkeestä mukaan 38 000 eurolla, jos tyytyy siihen halvimpaan hinnat alkaen -malliin. Kolme vuotta vanha esimerkkiyksilömme oli hinnoiteltu 18 400 euroon. Kahden Niron hintaero on siis tujut 20 000 euroa. Summa on aikamoinen, ja se pistää miettimään, että mihin ne ylimääräiset rahansa oikein sijoittaisi. Tämä käytetty Niro on nimittäin ihan käypäinen peli.

Kiina vastaan korea
Korealaiset sisarukset Hyundai ja Kia kuuluvat automaailmassa vellovan jatkuvan markkinaosuustaistelun voittajiin. Korealaismerkit ovat panostaneet rajusti tuotekehitykseen – sekä tekniikassa että muotoilupuolella. Oheinen kolmivuotias Niro on vielä aika perinteisen näköinen menopeli, mutta uusimmat täyssähköiset Hyundait ja Kiat ovat jo melkoisia ufoja olemukseltaan.
Kiinan suunnasta pukkaa Eurooppaan koko ajan uusia sähköautoja. Outoja merkkejä tuntuu riittävän. Oudoin niistä ei tosin ole uusi, vaan ikivanha. Nyt puhun tietysti MG:stä. Sehän on satavuotias brittimerkki, jonka oikeudet kiinalaiset aikanaan ostivat. MG ei minua kiinnosta, mutta jos tuolta Kiinan muurin takaa tuotaisiin tänne kiehtova sähkö-Saab, lähtisin kyllä koeajolle.
Nyt kun kiinalaiset painavat päälle, niin pistäisin omat pelimerkkini korealaisiin. Hyundai ja Kia ovat enemmän kuin valmiita taisteluun.
– Lauri Larmela –