Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Kia EV9 – Takavetoinen seitsemän hengen sähköauto vetoaa mukavuudellaan ja hulppeilla tiloillaan – hulppea on hintakin

Seitsemänpaikkainen EV9 on nykyaikainen tila-auto SUV-kuoriin mukautettuna. Tilantarjonnassa se onnistuu parhaiten, ja mukavuuskin jää positiivisena mieleen. Kulutus on talvella korkeahkoa.

27.4.2025 Tuulilasi

Kian sähköautomalliston juhlakalu ja suunnannäyttäjä on nykyisin EV9, joka tehdään sähköautoja varten kehitetylle E-GMP-perusrakenteelle. Jos on tarpeen löytää kookas kuusi- tai seitsemänpaikkainen sähköinen tila-auto, on EV9 yksi hyvistä ehdokkaista. Auton hintakin on tosin mittava, vaikka tutkailisi hinnaston edullisinta vaihtoehtoa, eli takavetoversiota.

Perusrakenteen myötä tuleva täysin tasainen lattia ja pitkä akseliväli ovat tärkeässä roolissa runsaiden tilojen luomisessa, ja tässä suhteessa EV9 onnistuu. Sisätilat ovat hulppeat. Tarjolla on seitsemänpaikkaisen version lisäksi kaksi kuusipaikkaista versiota. Istuinrivejä on aina kolme. Autoon käynti ei silti ole aivan niin helppoa kuin saattaisi olettaa, sillä istuinkorkeutta piisaa. Etuistuimille noustessa täytyy varoa, ettei kumauta ohimoaan oviaukon reunaan.

Kun kuljettajan istuimen saa asetettua hyvään ajoasentoon, jää kookas kosketusnäyttö useimmissa tapauksissa niin kauas, että sille täytyy hieman kurotella. Näkyvyys ulos on korkealta hyvä, vaikka kookkaat sivupeilit ja tukeva A-pilari hieman sitä rajoittavatkin. Koeajoautossa ei ollut hierovia istuimia eikä istuinten muistipaikkoja, mikä tuntuu tässä hintaluokassa turhalta pihistelyltä.

Kolmannelle riville käynti on yritetty tehdä mahdollisimman helpoksi, mutta viimeisen rivin käyttötarkoitus on toki lähinnä satunnainen pienempien lasten kuljetus. Takarivin istuimet ovat kaikissa malleissa sähköisesti ylös ja alas liikkuvat, mikä helpottaa mahdollista arkijumppaa tavaratilan laajennuksen ja takaistuintilojen välillä.

Kia EV9:n etuistuimet ovat hyvät etenkin selkänojan osalta, mutta istuinosa on muotoiltu hieman latteasti.
Etuistuimet ovat hyvät etenkin selkänojan osalta, mutta istuinosa on muotoiltu hieman latteasti.
Kia EV9:n toisella rivillä on hienosti tilaa joka suuntaan. Mukavuusvarusteluun on panostettu.
Myös toisella rivillä on hienosti tilaa joka suuntaan. Mukavuusvarusteluun on panostettu.

Ajossa auto on hyvin hiljainen ja mukavuuspainotteinen. Ajotilat ovat eko, normaali, sporttinen, räätälöitävä my drive -ajotila sekä talvioloja varten lumimoodi. Liukkaalla alustalla takavetoinen EV9 näyttää luonteensa: perä pyrkii helposti irtoamaan, mutta ajonvakautus suitsii luiston heti alkuunsa. Auton kiihtyvyys on tavanomaisen pontevaa, eikä millään tavalla repivää. Lumikeleissä selvisi, että takaikkuna muurautuu nopeasti umpeen, jos lumi on pöllyävää.

Takaveto-EV9 kulutti lähes 1000 kilometrin talvisella koeajojaksolla 27,1 kWh sadalla, kun keskinopeus oli noin 50 km/h. Pikkupakkasella yhdellä latauksella taittaa siis matkaa noin 400 kilometriä – ja kesällä luonnollisesti vielä paljon enemmän.

Kia EV9:n ”kelluva” panoraamanäyttö ulottuu ohjauspyörän takaa ohjaamon keskelle. Sen oikea reuna saisi kernaasti kaartua kohti kuljettajaa.
”Kelluva” panoraamanäyttö ulottuu ohjauspyörän takaa ohjaamon keskelle. Sen oikea reuna saisi kernaasti kaartua kohti kuljettajaa.
Kia EV9:n kolmannelle riville pääsy vaatii jonkin verran ketteryyttä.
Kolmannelle riville pääsy vaatii jonkin verran ketteryyttä.
Kia EV9:n tavaratila on korkealla, mutta se on todella kookas, jos kolmosrivi ei ole käytössä.
Tavaratila on korkealla, mutta se on todella kookas, jos kolmosrivi ei ole käytössä.

Kia EV9 RWD 99,8 kWh 203 hv 7p

  • Moottori Sähkömoottori taka-akselilla
  • Teho/vääntö 149 kW(203 hv)/350 Nm
  • Voimansiirto Takaveto, automaatti
  • 0−100 km/h 9,1 s
  • Huippunopeus 185 km/h
  • Akkukapasiteetti 99,8 kWh (netto)
  • Lataus ac/dc 10,5 kW/210 kW
  • Yhd. EU-kulutus 20,2 kWh/100 km
  • WLTP-toimintamatka 563 km
  • Mitat Pituus 5 010 mm, leveys 1 980 mm, korkeus 1 755 mm, akseli- väli 3 100 mm, tavaratila 333/828 l
  • Omamassa 2 492 kg
  • Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein 75 634 €, Mallisto alkaen 75 634 €

Kenelle?

Viimeisen päälle kookasta, seitsemänpaikkaista ja muuntautumiskykyistä sähkötila-autoa tarvitsevalle takavetoinen EV9 on harkinnan arvoinen.

Plussaa

  • Matkustusmukavuus
  • Paljon tilaa

Miinusta

  • Korkeahko käytännön kulutus
  • Kolmannen rivin polvitilat

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt