
Kia EV6 vs. Ford Mustang Mach-E – Voittaako täyssähköisten talviautojen vertailussa tunne vai järki?
Kia EV6 vs. Ford Mustang Mach-E. Neliveto, iso akku ja huippuvarustelu. Siinä mainion täyssähköisen talviauton resepti. Ja vaikka paperilla eroja onkin vaikea löytää, Kia EV6 ja Ford Mustang Mach-E eivät suinkaan ole samanlaisia.
Kia EV6 GT-line AWD vs. Ford Mustang Mach-E Premium AWD
Vertailumme autokaksikko edustaa omien mallisarjojensa huippua. Kun Kia EV6:n lähtöhinta takavetoisena ja 58 kWh:n akulla on 52 000 euroa, nyt ajamamme GT-Line nelivetoversio 77 kWh:n paristolla kustantaa 11 000 euroa enemmän. Premium Pack -varustetasolla ja panoraama-kattoluukulla hinta nouseekin sitten jo yli seitsemänkympin.





Ford Mustang Mach-E ei jää hinnoittelussa pekkaa pahemmaksi. Takavetoinen perusmalli 75 kWh:n akulla maksaa 57 000 euroa, mutta vertailumme nelivetoinen Premium-versio 98 kWh:n akulla rokottaa lompakkoa 69 000 euron verran. Toki Fordin mallistosta löytyy vielä GT-viritetty (487 hv) Mach-E:kin, jonka hinta kohoaa lähes kahdeksaankymppiin, mutta sitä voi pitää melkein jo omana malliversionaan.





Vertailuautomme ovat paperilla varsin tasaveroisia paitsi hinnan myös tehojen suhteen. Fordissa on 351 hummaa, kun Kiasta löytyy 325 hv. Fordin akku (98 kWh) on kuitenkin selvästi suurempi kuin Kian (77 kWh).
Nimi toi Mustangille huomiota ja kritiikkiä
Ford Mustang Mach-E ei ole aivan uusi tuttavuus, sillä auto tuli markkinoille joulukuussa 2020, ja Suomessa myynti käynnistyi heti seuraavan vuoden keväällä.
Täyssähköinen katumaasturi (tai crossover) sai alkuun ehkä eniten huomiota ja myös kritiikkiä nimestään: olihan alkuperäinen Mustang ollut 1960- ja 70-lukujen kulttiauto; isolla bensamoottorilla varustettu ja suorituskykyinen, silti suhteellisen edullinen pikkusportti. Ja uusi Mustang Mach-E oli jotakin ihan muuta. Iso ja painava, reilusti yli kaksitonninen sähkömöhkäle, ja varsin kalliskin vielä.
Lanseerausvuonna malliston edullisin, pieniakkuinen takaveto, maksoi perusvarustein 49 991 euroa, joten autoon saattoi saada valtiolta 2 000 euroa tuolloin käytössä ollutta hankintatukea.



Nykyään lähtöhinta on siis hieman noussut, mutta jotain on saatu myös vastineeksi. Ohjaamon viimeistelyn taso oli alun alkaenkin kohdallaan, mutta pieniä parannuksia on tehty matkan varrella. Toisaalta penkit ovat edelleen turhankin neutraalisti muotoillut; sivuttaistukea ei ole tarjolla juuri lainkaan. Rattikin saisi mieluusti säätyä syvyyssuunnassa vielä pari senttiä enemmän, mutta näilläkin eväillä ajoasennosta saa kyllä kohtalaisen hyvän.
Modernisti muotoiltu Kia
Kia EV6 sai vuonna 2022 lentävän lähdön, kun se valittiin Vuoden Autoksi Euroopassa. Modernisti muotoillun korealaisen lähtöhinta puristettiin Suomessa sopivasti alle 50 000 euron hankintatukirajan.



Mustangin tavoin kyseessä oli iso ja painava crossover, jonka tilankäytölliset ja tekniset ominaisuudet oli mitoitettu perhekäyttöön. Ensimmäisissä autoissa ei vielä ollut akun esilämmitystä, mutta syksyyn 2022 mennessä se saatiin kaikkiin autoihin maksuttomana päivityksenä, mikä tietenkin paransi auton talvikäytettävyyttä Suomessa merkittävästi.
Latausnopeus ja energiatehokkuus olivat muutenkin asioita, johon Kia oli EV6:ssa akun maksimikapasiteetin sijaan panostanut. Todella nopean pikalatauksen mahdollistavaa 800 voltin sähköarkkitehtuuria ei ollut tavallisen kansan sähköautoissa juurikaan vielä tarjolla.
Molemmat autot ovat voimavaroiltaan melkeinpä ylenpalttisia. Kiihtyvyydet sen paremmin paikaltaan lähdöissä kuin maantieohituksissakaan eivät jätä toivomisen varaa. Lähinnä ehkä niin päin, että vähempikin riittäisi.


Siinä missä Kia EV6 osoittautui vakaaksi ja luotettavaksi, mutta samalla hieman tylsäksi ajettavaksi, Ford Mustang Mach-E pääsi suorastaan loistamaan.
Vertailumme aikana oli loistavat olosuhteet kitkarenkailla varustettujen nelivetoisten autojen testaamiseen. Ja ajo-ominaisuuksissa löytyikin eroja. Siinä missä Kia EV6 osoittautui vakaaksi ja luotettavaksi, mutta samalla hieman tylsäksi ajettavaksi, Ford Mustang Mach-E pääsi suorastaan loistamaan. Auton balanssi on viritetty takavetopainotteiseksi, joten ajaminen hallitussa peräluistossa – nyt siis puhutaan hiljaisen vauhdin risteysajosta – on kenelle tahansa helppoa ja hauskaa.
Ja vaikka Mach-E:n alustaa ja jousitusta on joskus moitittu liioitellun kovaksi ja kivirekimäiseksi, sellaisesta ei tässä vertailussa ollut mitään merkkiä. Kehitystä autojen ominaisuuksissahan tapahtuu myös vuosimallien välillä, vaikka varsinaisesta faceliftistä ei olisikaan kyse. Myös ohjauksen tunnokkuus oli riittävän hyvällä tasolla.
Kia EV6 ei missään nimessä ollut huono sekään. Perusasetuksilla hauskanpito ei ollut mahdollista, mutta jämerää etenemiskykyä löytyi kosolti. Ohjaus oli aika kevyt, mutta luonteva. Sinänsä mukavan alustan pieneen nypytystaipumukseenkin tottui ajan myötä.
Kaksiosainen kulutustesti








Vaikea valinta
Autot ovat armottoman tasaväkisiä, mutta niiden vahvuudet silti jossain määrin erilaisia. Nelivetoinen Ford Mustang Mach-E on talvella todella hauska ja maukas ajettava. Kia EV6 on vakaa ja luotettavan oloinen auto, mutta vähän tylsä ohjastettava.
Talvikulutuksessa molemmat floppaavat, mutta Mustang vielä kilpakumppaniaan selvästi pahemmin – isompi akku nostaa toki käytännön toimintamatkan samalle tasolle. Pikalatauksessa maksimitehot jäävät pakkasella haaveeksi, mikä kuuluu lajin luonteeseen.
Kia EV6 on enemmän järkivalinta, kun taas Ford Mustang Mach-E puhuttelee ajonautiskelijaa myös tunnetasolla.