
Kia EV6 GT – Urheiluauton tehot perheauton kuoressa – Jokin on pielessä, kun ajettavuus tekee kaahaamisesta näin vaarallisen vaivatonta
Rajut kulkuhalut koukuttavat heti, mutta jotain on pahasti pielessä. Tämä auto on niin helppo ja vaivaton ajaa kovaa, että suorituskyky uhkaa mennä jo järjen, maun ja tavallisen kuljettajan kykyjen edelle.
Vain siivet puuttuvat. Vähän siltä se tuntui, kun ensimmäisen kerran painoin kaasun pohjaan. Äh - heti kärkeen tuli selvä virhe. Eihän sähköautoissa mitään kaasua poljeta. Kaasun polkeminen liittyy polttomoottoriautoihin.
Huvittava yksityiskohta on se, että jos pääset tai joudut armeijan hommiin kuljettajapuolelle, niin silloin ei lisätä kaasua vaan syöttöä. Tällöin käytössä on Pasi, Scania, Sisu, tai muu mattavihreä rakkine.



650 hevosvoimaa, 260 km/h – perheauton näköinen sähköohjus
Mutta nyt liikutaan päästöttömässä maailmassa, ellei Kian akkuihin ladattu sähkö ole sitten hiilellä tuotettua. Tuo on tietysti hyvin epätodennäköistä, ellei liikuta hiilellä käyvässä Saksassa – tai synkässä idässä.
EV6 on vakiomallisenakin kovakulkuinen vehje, mutta, kun mallimerkintään lisätään maagiset kirjaimet GT, on käsissä pahimman luokan maanuoliainen. Lyödään nyt saman tien ne olennaiset faktat pöytään: sähkömoottorista irtoaa tehoa peräti 650 hevosvoimaa, ja väännöksi ilmoitetaan huimat 770 newtonmetriä.
Tuollaisilla voimilla kohtalaisen kokoinen kuorma-autokin liikkuisi aika kevyesti. EV6 GT painaa reilut kaksi tonnia, mikä on sähköautolle ihan normaali lukema, mutta ei todellakaan mikään kuorma-auton massa. Kun kaikki tehot otetaan käyttöön, niin GT loikkaa paikaltaan satasen vauhtiin 3,5 sekunnissa.
Ehkä vielä mielenkiintoisempaa on se, että kiihdytys välillä 80-120 km/h kestää vain kaksi sekuntia! Sähköautojen huippunopeudet on rajattu yleensä varsin maltillisiin lukemiin, mutta tämän GT:n kohdalla Kia on toiminut toisin. Auton huippunopeudeksi kun ilmoitetaan pöyristyttävät 260 km/h.
Tuossa on tiettyä kapinahenkeä, sillä 250 km/h on yleensä se raja, jonka yli menevät vain Ferrarit, Lamborghinit ja Porschet.


Suorituskyky ja ajettavuus tekevät kaahaamisesta liian vaivatonta
Tämä Kia tuntuu täysin pitelemättömältä. Rajuihin kulkuhaluihin on helppo ihastua, mutta jotain on kyllä pielessä. Tarkoitan sitä, että tällä GT-Kialla on liiankin helppoa ajaa.
Kun vain painaa sitä oikeanpuoleista pedaalia, niin kaikki tapahtuu kuin elokuvissa. Vaihteita ei tarvitse hämmentää, eikä kierroslukumittarin punarajaa varoa. No, kierroslukumittaria ei tässä eikä muissakaan sähköautoissa tietenkään ole.
Luistonestoa voi tietysti säätää niin, että GT:n saa pieneen kylkimyyryyn. Pakko myöntää, että en lähtenyt tätä kokeilemaan. Sen verran on vielä järkeä päässä. Jos olisi ollut mahdollisuus päästä suljetulle radalle, olisi pieni hauskanpito saattanut kiinnostaakin.
Plussaa
- Mykistävä suorituskyky
- Tavallinenkin ajo luonnistuu
Miinusta
- Ajamisen näennäinen helppous / vauhdin riskit

