Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Käytetyn koeajo: Varma ja vakaa Kia Sportage on oikea katumaasturi

Sportage kuuluu Kian malliston suosikkeihin. Löysimme ajoon harvinaisen yksilön, sillä siinä oli neliveto.

27.2.2023 Tuulilasi

Halvin uusi, nelivetoinen Kia Sportage maksaa himpun yli 40 000 euroa. Tuolla summalla saa 1,6-litraisen kevythybridivoimalinjan, joka tuottaa 150 hevosvoimaa. Espoon LänsiAuton valikoimista löytyi mielenkiintoinen, ja yhtä lailla nelivetoinen verrokki tasan puoleen hintaan. 19 900 eurolla oli kaupan Sportage vuodelta 2015. Uusi on useimmiten parempi kuin vanha, mutta otetaanpa tuo seitsenvuotias yksilö tarkempaan syyniin.

Ehkä olennaisin fakta on se, että tällä Sportagella on ajettu ainoastaan 104 000 km. Tuo ei ole hyvin pidetylle autolle matka eikä mikään. Sportage näyttää heti ensivilkaisulla todella hyväkuntoiselta: maalipinta kiiltää hienosti. Tyylikäs tunnelma jatkuu myös matkustamossa. Tumma verhous on siisti, eikä missään ole silmiinpistävää kulumaa.

Kia Sportage vm. 2015 2.0 AWD GDI EX A/T etupenkki
Etupenkeillä matkataan mukavan ryhdikkäästi.
Kia Sportage vm. 2015 2.0 AWD GDI EX A/T takapenkki
Takaistuin on sopivan tilava.

Sportagen varustetaso on ylemmän pään EX, ja erilaisia herkkuja onkin tarjolla kasapäin. Vakionopeudensäädin ja sadetunnistin ovat vielä normitasoa, mutta lämmitettävästä ohjauspyörästä pitää antaa iso plussa. Tätä luksusvarustetta ei löydy edes kaikista uusista autoista. Pysäköintitutkat edessä ja takana helpottavat sompailua parkkipaikoilla.

Sportage on muiden katumaastureiden tapaan hiukan normaalia henkilöautoa korkeampi. Niinpä sen kyytiin on helppo kavuta. Tilat sekä edessä että takana ovat hyvät, mutta tavaratila voisi olla kookkaampi.

Sportagen keulalla on kaksilitrainen bensiinimoottori, josta irtoaa mukavat 166 hevosvoimaa. Koneen jatkeena on automaattivaihteisto. Paketti pelaa hyvin yhteen: vaihdot ovat sujuvia, eikä moottori huuda missään vaiheessa turhaan kovilla kierroksilla.

Kia Sportage vm. 2015 2.0 AWD GDI EX A/T ohjaamo
Kojelauta on muhkean näyttävä. Kosketusnäyttöä ei ole, mutta kuka sellaista oikeasti tarvitsee?
Kia Sportage vm. 2015 2.0 AWD GDI EX A/T takaluukku
Tavaratila on vähän turhan matala.

Ajettavuudeltaan Kia on juuri sellainen kuin olettaa saattaa – vähän tylsä, mutta kuitenkin vakaa kulkija. Tämä Sportage on nelivetoinen, mikä on tässä luokassa verrattain harvinaista. On aika huvittavaa, että valtaosa näistä niin sanotuista katumaastureita on etuvetoisia, vaikka ulkonäkö ja näiden autojen yleinen imago viittaavat nelivetoon. Neliveto on Suomessa aina tervetullut ominaisuus – täällä riittää huonoja teitä ja lunta. Moni ei tule ajatelleeksi, että nelivedosta on hyötyä myös taajamissa. Kun parkkipaikat ovat lumipöperössä, nelivetoautoilija on kunkku: vapaa ruutu löytyy aina.

Mutta se vertailu uuteen Sportageen: säästöä syntyy peräti 20 000 euroa – mistä tässä sitten joutuu tinkimään? Sitä kuuluisaa kosketusnäyttöä seitsenvuotiaassa autossa ei tietenkään ole, mutta ilman sellaistakin pystyy elämään. Joskus tulee mieleen, että ehkäpä suorastaan paremmin ja mukavammin.

Ehkä olennaisin ero uuden ja vanhan auton välillä liittyy taloudellisuuteen. Kevythybriditekniikalla toteutettu 2022-mallinen Sportage ei ole huipputaloudellinen, mutta kuitenkin selvästi nuukempi menijä kuin siskonsa vuodelta 2015. Uuden Sportagen normikulutus yhdistetyssä ajossa on 6,8 l/100 km. Seitsenvuotiaan siskon vastaava lukema on 8,3 l/100 km. Ei tuo tietenkään paha luku ole, mutta kaupunkiajon noteeraus 11,2 l/100 km kertoo, että bensiini kyllä maistuu. Erot kulutuksessa uuden ja vanhemman auton välillä ovat siis merkittäviä, mutta hankinnassa säästyneillä euroilla on tietysti hyvä maksella isompia polttoainelaskuja.

Lopuksi pitää aina kysyä itseltään, että ostaisinko tämän Sportagen? Vastaus on kyllä. Nimenomaan auton nelivetoisuuden takia. 20 000 euron sijoituksella saa ikäisekseen vähän ajetun ja siistin perheauton, joka on oikea katumaasturi, eikä mikään kiiltokuva. Polttoainetta tämä Sportage haukkaa vähän turhan paljon, mutta nyt näyttäisi siltä, että bensiinin hurjin hintapiikki on onneksi takanapäin.

Kia Sportage vm. 2015 2.0 AWD GDI EX A/T takaa
Kia Sportage vm. 2015 2.0 AWD GDI EX A/T tietoja

Kia Sportage vm. 2015 2.0 AWD GDI EX A/T

  • Moottori Rivi-4, bensiini
  • Iskutilavuus 1 998 cm3
  • Teho 122 kW (166 hv)
  • Voimansiirto Neliveto, automaattivaihteisto
  • 0−100 km/h 11,2 s
  • Huippunopeus 180 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 8,3 l/100 km
  • CO2-päästöt 193 g/km
  • Mitat Pituus 4 440 mm, leveys 1 855 mm, korkeus 1 645 mm
  • Omamassa 1 500 kg
  • Hinta syyskussa 2022 19 900 LänsiAuto, Espoo

Kenelle?

Perheutoksi sellaiseen talouteen, jossa osataan antaa arvoa nelivedolle. Reilut satatonnia ajettu, seitsemän vuotta vanha auto voi olla todellinen järkivalinta.

Kia Sportage vm. 2015 2.0 AWD GDI EX A/T sivupeili
Kia Sportage vm. 2015 2.0 AWD GDI EX A/T
Kia Sportage vm. 2015 2.0 AWD GDI EX A/T

Koreasta kajahtaa

Kia ja sen sisarmerkki Hyundai kuuluvat viime vuosien voittajiin automarkkinoilla. Kummankin korealaisen myynti on vahvassa vedossa. Syitä menestykseen on useita. Pitkien takuiden merkitystä ei sovi vähätellä, mutta kyllä autojen ominaisuuksillakin on väliä.

Vielä kymmenen vuotta sitten tyypillinen Kia tai Hyundai jäi eurooppalaisista jälkeen monellakin saralla. Autojen ajettavuus ei ollut lainkaan samalla tasolla kuin kilpakumppanien. Jousitus oli tyypillisesti pintakova ja turhan kimmoisa. Korealaiset antoivat tasoitusta monesti myös tiloissa.

Nyt Hyundait ja Kiat kestävät vertailun minkä tahansa merkkiseen autoon. Korealaiset on hinnoiteltu houkuttelevasti, ja niissä on paljon varusteita jo vakiona. Niinpä ei ole suurikaan ihme, että näiden merkkien markkinaosuudet ovat kasvusuunnassa. Korealaisten pitkät takuuajat ovat pakottaneet myös eurooppalaiset kilpailijat parantamaan takuitaan. Seitsemän vuoden takuu on silti edelleen kova sana.

Siirtymä sähköautoihin mullistaa automaailmaa juuri nyt, ja nähtäväksi jää, miten korealaiset pärjäävät tässä kisassa. Oikein hyvin, jos rohkea veikkaus sallitaan.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt