Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Tavallista kovempi luu: Toyota Land Cruiser vm. 2006 – Tähän nelivetoon mahtuu jopa kahdeksan henkeä

Voiko 400 000 kilometriä ajettu auto olla hyvä ostos? Kyllä vaan, kunhan se on Toyota.

19.2.2025 Tuulilasi

Käytetyn koeajo Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D Luxury vm. 2006

Paljonko sillä on ajettu? Tämä on yleensä se ensimmäinen kysymys, joka esitetään, kun puhutaan vaihtoautoista. Vuosimalli ja hintakin toki kiinnostavat. Päätimme lähteä soitellen sotaan, ja ottaa ajoon todella reippaasti rullatun auton. 300 000 kilometriä on jo paljon, mutta miltä kuulostaisi 400 000 kilometriä? Tuon verran oli Toyota Land Cruiserin mittarissa. Löysimme tämän helmen SAKAn Espoon Koskelossa sijaitsevasta hallista.

Nämä Land Cruiserit taitavat olla sitä kuuluisaa umpirautaa, sillä tämä yksilö ei ole mitenkään ainutlaatuinen tapaus. Eräällä tutullani on vastaavanlainen auto, jolla on ajettu reippaasti yli 400 000 kilometriä. Tämä Lantaruisku on ollut samassa perheessä uudesta asti, ja se toimii edelleen moitteetta. Ihan vakavalla naamalla voi sanoa, että sitten kun Land Cruiseria ei enää huvita pitää, voi sen aina myydä Afrikkaan. Siellä on rapakkoa ja aavikkoa, mutta tämä Toyota ei pieniä haasteita pelkää.

Tavaratilaan kuljetaan isosta ovesta. Hauska ja toimiva ratkaisu. Laidoilla näkyvät kokoon taittuvat lisäistuimet.

Meidän esimerkkiyksilömme oli vuodelta 2006, eli mistään uudenkarheasta pelistä ei todellakaan ollut kysymys. Auto oli väriltään vaikeasti määriteltävän vaalea – samppanjaa tai hiekkaa varmaankin. Cruiserin maalipinta oli karseasta ajomäärästä huolimatta ihmeen hyvässä kunnossa. Jos auto olisi ollut vaikkapa musta tai sininen, pelleissä olisi takuulla näkynyt enemmän ajan hampaan puremia. Vaaleat värit sietävät tunnetusti sään piiskaa paremmin kuin tummat.

Land Cruiser on 190-senttisenä tavallista selvästi korkeampi auto. Niinpä sen kyytiin kiivetään. Autossamme oli ilahduttavasti ihan oikeat astinlaudat, jotka helpottavat kipuamista sisään. Cruiserin sisustus oli kohtuullisen siisti, mutta käytön jälkiä oli kyllä enemmän kuin ulkopinnoilla. Autossa oli nahkaverhous, joka oli kauniisti sanottuna aika lailla patinoitunut. Tämä Cruiser on ollut uutena varmaan aika kallis auto, sillä etupenkeissä oli sähkösäädöt. Muista varusteista mainittakoon polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Sille on Suomen talvessa aina käyttöä.

Kojelauta on selkeä. Ratti on kokoa XL.Kojelauta on selkeä. Ratti on kokoa XL.
Etuistuimet ovat varsin muhkeat. Nahka on patinoitunutta, mutta ehjää.
Takana on mainiot tilat.

Takapenkillä on todella hyvät tilat, mutta suurin yllätys paljastui, kun kurkkasimme tavaratilaan. Sieltä löytyi kokoon taitettavia lisäistuimia, joiden ansiosta Cruiserin kyytiin mahtuu yhteensä kahdeksan henkeä. Aikamoinen pikkubussi siis! Huvittavana yksityiskohtana mainittakoon se, että tavaratilaan ei kuljeta luukun vaan sivusta saranoidun oven kautta. Omintakeinen mutta ihan toimiva ratkaisu.

Ajettavuudeltaan Cruiser on hyvin kolho. Ohjauksessa ei ole juuri minkäänlaista tuntoa, ja se myös palauttaa huonosti. Työkalu mikä työkalu, kyllä se näin vaan on. Cruiser painaa reilut kaksi tonnia, mutta kolmilitrainen turbodiesel kuljettaa tätä jättiläistä ihan riittävän rivakasti. Vaihteistona on mukavasti toimiva automaatti. Cruiserin nelivetojärjestelmä on erittäin monipuolinen – tämä auto on siis oikea maasturi, eikä mikään satunnainen citykani. Kun alla on riittävän karkeakuvioiset renkaat, tämä auto etenee iloisesti ties missä kaseikossa. Toisaalta pitää muistaa, että neliveto tarjoaa mahdollisuuden jäädä jumiin todella pahaan paikkaan. Niille todellisille vetomiehille paljastettakoon, että Cruiserin suurin sallittu vetomassa on 2,8 tonnia. Että siitä vaan isoa muulia koukkuun!

Astinlauta helpottaa kulkua sisään ja ulos.
Ripaus luksusta. Kuskin istuimessa on sähkösäädöt.

Cee vai Gee?

Toyota Land Cruiser kuuluu oikeiden maastoautojen ehdottomaan eliittiin. Se pelaa samassa sarjassa kuin vaikkapa Mercdes-Benz G-Wagen.

Gee ja Cruiser ovat luonteeltaan kuitenkin täysin erilaisia. G-Wagenit ovat usein mustia, ja niillä kruisataan enemmän asfaltilla kuin tiettömillä metsätaipaleilla. Poikkeuksiakin tietysti on. Geet ovat usein viimeisen päälle koristeltuja – törkeillä sivupakoputkillakin varustettuja yksilöitä tulee silloin tällöin vastaan. Näitä autoja voisi luonnehtia mafiatankeiksi. Jos uskallatte ja kehtaatte, niin matkatkaa joskus Pietariin. Siellä näitä komeita kaunottaria on ihan vilisemällä.

Land Cruiser on Mersuun verrattuna enemmän työjuhta. Sen maine on kuitenkin vertaansa vailla. 400 000 kilometriä ajettu yksilömme on tästä hyvä todiste. Mikään autoliike ei ottaisi valikoimiinsa näin paljon ajettua autoa, ellei kokemus kertoisi, että kyllä Cruiser aina kaupaksi menee.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt