
Toyota RAV4 3. sukupolvi 2005–2012 – Tämä sinun tulee ottaa huomioon ennen käytetyn hankintaa
Toyota kestää isältä pojalle. Mitä yli kymmenvuotiaassa, kolmannen sukupolven käytetyssä RAV4:ssä kannattaa ottaa huomioon?
Esimerkkiauto Toyota RAV4 D-4D Luxury vm. 2011
Toyota haistoi jo 30 vuotta sitten uuden SUV-autotyypin mahdollisuudet. Sen RAV4-malli esiteltiin ensimmäisen kerran 1994 Japanissa, ja pari vuotta myöhemmin tärkeillä USA:n markkinoilla. RAV4 oli Toyotan Land Cruiseria selkeästi pienempi ja maasto-ominaisuuksiltaan vaatimattomampi. Ensimmäisen sukupolven RAV4 oli saatavilla sekä kaksi- että neliovisena ja etu- tai nelivetoisena versiona. Suomessa RAV4-mallia rekisteröitiin vuonna 1996 vielä vaatimattomat 14 kappaletta. RAV4-lyhenne tulee sanoista Recretional Active Vehicle 4-wheel drive.
Toisen sukupolven RAV4:ää myytiin Euroopassa sekä kolmi- että viisiovisina malleina vuosina 2001–2005. Heinäkuussa 2003 esiteltiin seuraavaksi mallivuodeksi kevyt facelift, jossa muun muassa uusi tehokkaampi 2,4-litrainen moottori korvasi vanhan 2,0-litraisen. Tässä vaiheessa RAV4:n suosio alkoi Suomessakin jo kasvaa huomattavasti.

Täysin uudistunut kolmannen sukupolven RAV4 tuli tuotantoon vuonna 2005. Uutuus oli sisältä reilusti edeltäjäänsä tilavampi ja siihen sai taakse myös kolmannen penkkirivin lapsille. RAV4:ää oli saatavana sekä etu- että nelivetoisena, mutta useimmissa maissa – kuten Suomessa – myytiin vain nelivetoista mallia.
Nelivetojärjestelmä säätää voiman jakautumista etu- ja takapyörien kesken sekä pidon että suuntavakauden optimoimiseksi. Takapyörille annetaan enemmän voimaa liikkeellelähdön yhteydessä; vastaavasti moottoritieajossa vetovastuu on lähes kokonaan etupyörillä. Haastavammissa olosuhteissa voimaa ohjataan vetokykyisimmille renkaille ja mäkipidätin helpottaa liikkeellelähtöjä ylämäkeen.
Keväällä 2010 koko RAV4-mallisto tuoreutettiin. Moottorimallistoon sisältyivät bensiinikäyttöinen ja 2,0 -litrainen Valvematic-moottori (156 hv) sekä kaksi 2,2 litran dieselmoottoria, joiden tehot olivat 150 hv ja 177 hv. Hybridiä ei tässä sukupolvessa vielä ollut tarjolla. Manuaalivaihteistot ovat kuusiportaisia, bensiinimoottorin yhteyteen sai lisäksi portaattoman Multidrive S -automaatin ja miedomman dieselin pariksi kuusivaihteisen automaatin. Alamäkihidastin sisältyi Multidrive S- ja automaattivaihteistomallien varustukseen facelift-yksilöissä. Automaattiversion lisähinta oli uutena perin tuntuva, lähes 8 000 euroa. Sen vuoksi niitä ei olekaan myyty kovin paljon Suomessa, vaan manuaalit hallitsevat käytettyjen markkinoita.
Tarkasta nämä
Etuakselin komponenttien kulumisongelmat ovat RAV4:n suurin kompastuskivi katsastuksissa. Jouset, joustintuet ja vetoakselit on syytä tarkistaa tai tarkistuttaa koeajolla. Kyseessä eivät ole tyyppiviat, vaan lähinnä kuluminen.
Käyttöjarruja koskevat samat ohjeet kuin eturipustuksen komponentteja: jarrut voivat olla jo tulleet tiensä päähän tämän ikäisissä autoissa. Tarkista jarrulevyjen ja –palojen kulumisen aste silmämääräisesti sekä testaa jarrutusteho koeajolla.
Kytkintä on käsivaihteisissa RAV4:ssa ajoittain moitittu hieman alimitoitetuksi, varsinkin vetotehtäviä ajatellen. Kytkimen kunto on siis syytä tarkistaa koeajolla. Kytkinremontti voi tulla kalliiksi varsinkin, jos kaksoismassavauhtipyörä pettää.
Valoviat eivät ole tuntemattomia RAV4-malleissa. Ajovaloumpioihin saattaa keräytyä kosteutta.
Takaisinkutsut koskevat myös RAV4:ää, ja se kuuluu Suomessa muutaman kampanjan piiriin. Tunnetuin niistä on maailmanlaajuisesti kohuttu kaasupoljinongelma, jonka takaisinkutsu on yllättäen edelleen aktiivinen Suomessakin.

Toyota RAV4 – suosittuja malliversioita 2005–2012:
Bensiini
2,0 valvematic 6 M/T (158 hv)
2,0 valvem. 6 M/T luxury (158 hv)
2,0 valvem. multidrive s (158 hv)
Diesel
2,2 d-4d 150 6 M/T (150 hv)
2,2 d-cat 150 6 A/T (150 hv)
2,2 d-cat 177 6 M/T (177 hv)
2,2 d-cat 150 6 A/T rav4 X (150 hv)
Hybridi
Ei saatavana tähän sukupolveen
Paljonko?
Tämän ikäluokan RAV4 on tyypillisesti jo reilummin ajettu, ja kilometrithän näkyvät hinnoissa. Hintahaarukka alkaa noin 6 000 eurosta jatkuen lähemmäs 18 000 euroa. Esimerkkihinta: 13 200 €
Katsastusviat
Viimeisimmän käytössä olevan katsastusvikatilaston mukaan vuosimallin 2012 Toyota RAV4-mallien hylkäysprosentti oli 12,1, ja autoilla oli ajettu keskimäärin noin 160 000 km. Keskimääräinen hylkäysprosentti oli 17,0, joten RAV4 pärjää tilastoissa kohtalaisen hyvin. Yleisimmät katsastusviat RAV4:ssä ovat käyttöjarru, jousitus ja iskunvaimennus.
Varaosat
RAV4:n omistajien suurin kritiikki on kohdistunut merkkimyyjien kalliinpuoleisiin varaosiin, mutta mitä vanhemmaksi malli kasvaa, sen laajempi on jo varaosatarjonta edullisemmilla jälkimarkkinoilla. Niinpä tavalliset kulutusosat ovat pääosin kohtuuhintaisia. Etenkin huolto-ohjelmaan kuuluvia komponentteja uusiessa kannattaa aina panostaa OE-tason laatuun.
Tuunaus
Toyota ei todennäköisimmin ole se kaikkein innokkaimpien tuunaajien kohde – mutta kyllä heitäkin on. Toyota-tuunaukseen innostuneelle löytyy RAV4:ään vaikkapa valorauta, karjapuskuri tai jopa astinlaudat. Asiaan perehtyneitä suomalaisia maahantuojia on lukuisia, ja ne pystyvät tarjoamaan tuunaustuotteita kohtuullisen kilpailukykyisin hinnoin.
Kokonaisuus
Facelifteissä tekee parhaat kaupat, vaikka esimerkkiautomme onkin sitä edeltävää korityyppiä. Luxury-tasolla saa kattavan varustelun. RAV4 X -malleista löytyivät lisäksi lokasuojanlevikkeet, tummennetut ajovalojen umpiot ja Smart Entry –avainjärjestelmä.