
Toyota Corolla Touring Sports – Vuoden 2019 hybridi farmarikorilla on taloudellinen käyttöauto
Vähän tylsä, mutta erittäin pätevä. Sellainen on Toyota Corolla
Taasko sitä samaa kaurapuuroa ja kuivaa ruisleipää? Näin voisi kysyä, kun lähdetään koeajamaan Toyota Corollaa. Toisaalta on myös niin, että välillä kannattaa palata perusasioiden äärelle, eikä etsiä aina vaan hurjempia elämyksiä.
Corollamme on todellinen Eppu Normaali. Aloitetaanpa nyt vaikkapa väristä. Tuttu ja turvallinen hopeanharmaa kuosi takaa, että tämä auto ei pomppaa silmille, eikä erotu joukosta. Monen suomalaisen mielestä liiallinen itsetehostus on syntiä, joten harmaa väri on juuri se oikea valinta.


Samaa voi sanoa farmarikorista. Takavuosina farkku oli ykkösvaihtoehto perheeseen kuin perheeseen, mutta sittemmin kaiken maailman SUVit ovat ajaneet farmarit nurkkaan. Toyota on lisännyt farmariinsa ripauksen trendikkyyttä antamalla sille mallinimen Touring Sports. Kyllähän tuo kuulostaa paremmalta kuin Wagon.
Corollamme oli vuodelta 2019, eli se on periaatteessa samaa sukupolvea jota myydään yhä uutena – vaikkakin auto koki alkuvuodesta mallikaaren perinteisen ns. puolivälipäivityksen. Edeltäjiinsä – esimerkiksi Toyota Aurikseen – verrattuna Corolla on kuin toiselta planeetalta.
Siinä missä Auris oli ahdas ja hiukan kumipallomainen ajettava, niin tämä Corolla on tilava ja ajo-ominaisuuksiltaan vakaa. Ohjaustuntuma ja jousitusmukavuus ovat paljon parempia.
Esimerkkiyksilömme konehuoneessa hyrrää 1,8-litrainen bensanelikko, jonka apuna on sähkömoottori. Puhutaan siis hybridistä. Toyota on itselataavan hybriditekniikan pioneeri. Osaaminen näkyy kulutuslukemissa. Viitosella alkavat lukemat ovat tällä autolla arkipäivää.



Esimerkkiyksilömme oli hyvin varusteltu. Pakettiin kuuluivat mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistavahti. Molemmat ovat todella hyödyllisiä keksintöjä. Samaa voi sanoa peruutuskamerasta. Lämmitettävä ohjauspyörä on talvella ihana varuste - hanskat voi heittää pois heti lähdössä, vaikka pakkanen paukkuisi.
Corollamme mittarissa oli vaatimattomat 35 000 kilometriä. Niinpä ei ole ihme, että auto oli likipitäen uudenveroisessa kunnossa. LänsiAuto pyysi Corollasta 22 900 euroa. Pakasta vedetty vastaava auto maksaa yli 33 000 euroa. Valitsemalla käytetyn yksilön säästää siis kymppitonnin.
Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Active
- Moottori Rivi-4, bensiini + sähkömoottori
- Iskutilavuus 1 798 cm3
- Teho 72 kW (98 hv)
- Voimansiirto Etuveto, automaattivaihteisto
- 0−100 km/h 11,0 s
- Huippunopeus 180 km/h
- Yhd. EU-kulutus 5,0 l/100 km
- CO2-päästöt 103 g/km
- Mitat Pituus 4 650 mm, leveys 1 790 mm, korkeus 1 435 mm, tavaratila 581 l
- Omamassa 1 430 kg
- Hinta 2023 elokuussa 22 900 € LänsiAuto, Suomenoja
Kenelle?
Farmari-Corolla sopii kaikille niille, jotka eivät halua pröystäillä autollaan, vaan tarvitsevat kulkuvälineen arkeensa. Eli suurimmalle osalle suomalaisista.
