
Subaru Forester 2.0 X 6MT vm. 2013 – Bokseri laulaa hänelle, joka liikkuu päällystämättömillä teillä ja syrjäkylien tanhuvilla
Eihän tämä Forester mikään ralliauto tietenkään ole, mutta kiinnostava tapaus kuitenkin. Eikä maksa maltaita.
Voiko pientä eksotiikkaa saada kohtuurahalla? Tätä lähdimme selvittämään. Haussa oli katumaasturi, mutta nimenomaan nelivetoisena. Useat tämän lajin edustajat ovat kaksipyörävetoisia. Esimerkkinä vaikkapa suomalaisten suursuosikki Nissan Qashqai – josta nelivetoversiokin kyllä löytyy, mutta harvemmin tulee vastaan. Toyota RAV4 ja Honda CR-V ovat malleja, joita on yleisesti tarjolla myös nelivetoisina. Toyotassa ja Hondassa on eksotiikkaa yhtä paljon kuin kuivahtaneessa ruisleivässä, joten hylkäsimme nämä kellokkaat heti kättelyssä.
Entäpä Subaru Forester? Subaru on merkki, jossa on omanlaistaan hohtoa. Porauduimme autoliike SAKAn nettisivuille, ja heti tärppäsi. Forestereita oli hyvin tarjolla, ja nämähän ovat kaikki nelivetoisia, eli olimme selvästi pelipaikalla. Valitsimme tarjokkaiden joukosta vuonna 2013 ensirekisteröidyn yksilön, ja varasimme sen koeajoon Espoon Koskelon liikkeestä.
Tämä yksilö oli heti paperitietojen perusteella aika houkutteleva tapaus, sillä sen hintalapussa luki 17 800 euroa. Foresterilla oli ajettu 12 vuodessa vain 134 000 kilometriä, mikä on todella kohtuullinen lukema. Ilolla panimme myös merkille, että kyseessä oli niin sanottu Suomi-auto. Meille valuu Ruotsista ja Saksasta läjäpäin jälkituontitavaraa, joten täällä alun perin ensirekisteröity auto erottuu tietysti joukosta. Mikä parasta, tämä Forester oli ollut saman perheen käytössä uudesta saakka. Varsinainen helmi siis!



No mistä sitä etsimäämme eksotiikkaa sitten löytyy? No ainakin konepellin alta. Siellä kun majailee Subarun tavaramerkki, eli bokser-moottori. Pannukakkukoneiksikin näitä kutsutaan, ja ihan aiheesta, sillä bokser on rivimoottoreihin verrattuna kovin litteä. Subarun lisäksi oikeastaan vain Porsche suosii tätä moottorirakennetta. Boksereiden ehdoton valttikortti on värinätön käynti. Porschen isoista boksereista irtoaa miehekäs vääntö, varsinkin turbolla terästetyistä versioista.
Subarun kaksilitrainen vapaasti hengittävä pata on toista maata, sillä se on kierroskone. 150 hevosvoiman huipputeho irtoaa kierrosluvulla 6 200 r/min. Vääntöä on tarjolla kohtalaiset 198 newtonmetriä, mutta vasta koneen surratessa 4 200 r/min. Moottorin raikulipoikamaisesta luonteesta kertoo myös se, että kierroslukumittarin punaraja on merkitty kohtaan 6 600 r/min.
Itse en suin surminkaan hankkisi Subarua, jossa on automaattivaihteisto, sillä sen uumeniin hukkuu niin paljon tehoa ja vääntöä, että auton meno on aika kuminauhamaista: kone kiertää, mutta kiihtyvyys on kovin laimeaa. Meidän Foresterissamme oli perinteinen kuusipykäläinen manuaalilaatikko. Se on tuntumaltaan erittäin täsmällinen. Kun bokserin antaa laulaa, Forester liikkuu ihan asiallisesti. Satasen vauhtiin päästään 10,6 sekunnissa. Kaupan päälle tulee tietysti vielä vastaiskumoottorin persoonallinen käyntiääni. Jos kyydissä on enemmän porukkaa tai rahtia, vaihteiden kanssa saa olla tarkkana, jotteivat moottorin kierrokset pääse laskemaan liian alas. Tuolloin meno hyytyy.
Ajettavuudeltaan Forester on oikein miellyttävä. Jousitus tasoittaa kuopat hyvin. Parhaimmillaan Forester on sorateillä, joissa neliveto pääsee oikeuksiinsa. Myös lumipinnalla meno on erittäin vakaata.


Koliseva Colin
Kun aletaan puhua Subarusta, monille meistä tulee hakematta mieleen rallikuski Colin McRae. Skotti tunnettiin erittäin raivokkaasta ajotyylistään, ja niinpä hän olikin monien rallifanien suosikki.
Vaikka usein mentiin metsään, niin tulostakin syntyi, sillä ”Kilin-Kolin” McRae kruunattiin rallin maailmanmestariksi vuonna 1995. Kartanlukijana oli Derek Ringer, ja autona Subaru Impreza 555. Mallimerkintä 555 oli ovelaa piilomainintaa, sillä tuo 555 oli tupakkamerkki. Tällainen mainonta on ollut ralleissa ja formuloissa jo pitkään pannassa.
Colin McRae kuoli helikopterionnettomuudessa vuonna 2007 vain 39 vuoden iässä.
Subarun paluusta rallin MM-sarjaan on huhuttu pitkään, mutta toistaiseksi mitään konkreettista ei ole tapahtunut. Subaru toisi WRC-sarjaan mukavasti uutta eloa, sillä nyt rallien voitoista kilpailevat käytännössä vain Hyundait ja Toyotat. Korkealta ja kovaa kiertävän turbobokserin ääni olisi kaunista kuunneltavaa kuulaassa kesäillassa jollain Suomen MM-rallin vauhdikkaalla pätkällä.
– Lauri Larmela –


Subaru Forester 2.0 X 6MT
- Moottori Bokser-4, bensiini
- Iskutilavuus 1 995 cm3
- Teho 110 kW (150 hv)
- Voimansiirto Neliveto, 6-v. manuaali
- 0−100 km/h 10,6 s
- Huippunopeus 190 km/h
- Yhd. EU-kulutus 6,9 l/100 km
- CO2-päästöt 160 g/km
- Mitat Pituus 4 595 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 735 mm, tavaratila 505 l
- Omamassa 1 552 kg
- Hinta 2025 maaliskuussa 17 800 €, SAKA, Espoo
