Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Skoda Superb vm 2022 – Jyhkeä ajettava kulkee suoraan kuin luoti ja neliveto takaa pidon kaikissa olosuhteissa – Ostosuositus

Iso Skoda, jossa on 200 hevosvoiman dieselmoottori keulalla. Kiihdytys satasen vauhtiin kestää vain 7,3 sekuntia. Tästä huolimatta sekalaisen ajon kulutus pyörii kuuden litran hujakoilla. Eihän tämä ihan halpa ole, mutta rahoille saa kyllä vastinetta.

29.8.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 6.40

Artikkelin kuunneltava versio on tehty tekoälyn avulla. Anna palautetta audiosta sähköpostilla apu360@a-lehdet.fi tai artikkelin lopussa olevalla lomakkeella.

Onhan se komea, oikeastaan pirun komea! Iskin silmäni heti tähän valioyksilöön, kun etsin sopivia autoja koeajoon autoliike SAKA:n Tuusulan myymälästä. Farkku-Superbin ulkokuosi oli erityisen näyttävä. Teräksenharmaassa korivärissä ei ollut sinänsä mitään ihmeellistä, mutta tälle hipiälle antoivat kivaa kontrastia mustat alumiinivanteet. Karkki mikä karkki.

Otimme auton hetimiten tarkempaan syyniin. Ensin perusfaktat tiskiin. Skoda oli vuosimallia 2022, ja sillä oli ajettu 124 000 kilometriä. Ei nyt siis aivan uudenkarhea peli, mutta varsin tuore tapaus kuitenkin.

Skoda Superbin etuistuimet ovat muhkeat ja mukavat.
Etuistuimet ovat muhkeat ja mukavat.
Skoda Superbin takana on Alexander Stubb -tason polvitilat.
Takana on Alexander Stubb -tason polvitilat.

Varusteista mainittakoon Canton-äänentoistojärjestelmä, polttoainekäyttöinen lisälämmitin ja vetokoukku. Koukku ei ole Superbin tapauksessa mikään koriste, sillä tällä autolla saa kiskoa 2 200 kilon taakkaa. Pitkää siivua vetäville kerrottakoon, että kuljettajan istuimessa on hierontatoiminto. Peruutuskamera auttaa parkkipaikoilla. Siitä on todellista hyötyä, sillä Superb ei ole mikään hippiäinen. Pituutta tällä komistuksella on melkein viisi metriä.

Tuohon mittaan on saatu loihdittua ihan valtavat tilat. Edessä istuu tietysti herroiksi, mutta varsinainen yllätys odottaa takapenkillä. Olen 190-senttinen. Kun säädin Superbin kuskinistuimen itselleni sopivaan asentoon, sen takaa löytyi tilaa vielä toiselle samanmittaiselle korstolle. Tällainen suoritus onnistuu vain harvassa autossa. Entäs sitten kontti? No samalla linjalla mennään. Ruuma vetää peräti 660 litraa, mikä on todella komea lukema

Superbin ehkä paras puoli on kuitenkin sen voimalinja. Keulalla murisee väkevästi vääntävä, 200-hevosvoimainen turbodiesel. Vaihteistona on DSG-automaatti, jonka kautta TDI-koneen voima välitetään kaikille neljälle pyörälle. Dieselit mielletään nykyään ehkä vähän epämuodikkaiksi kulkupeleiksi, mutta ystävien ja kylänmiesten tietotoimiston mukaan käytetyillä dieseleillä on jopa enemmän kysyntää kuin satunnaisilla sähköautoilla. Totta kai dieselistä joutuu maksamaan ylimääräistä käyttövoimaveroa, mutta toisaalta nakut kulkevat niin vähällä, että loppupeleissä niiden ajokilometrit ovat kuitenkin edullisia.

Superbin yhdistetyn ajon normikulutukseksi ilmoitetaan 6,6 l/100 km. Lukema on näin isolle ja 1,7 tonnia painavalle autolle erittäin kohtuullinen. Kun vähän pihistelee, niin kulutus painuu maantiellä viitosella alkaviin lukemiin.

Skoda Superbin kojelauta on konstailemattoman selkeä.
Kojelauta on konstailemattoman selkeä.
Skoda Superbin ohjauspyörän puolat ovat pullollaan erilaisia säätimiä. Niiden toimintojen opettelu vaatii pientä harjoittelua.
Ohjauspyörän puolat ovat pullollaan erilaisia säätimiä. Niiden toimintojen opettelu vaatii pientä harjoittelua.

Skodat ovat hittikamaa

Mikä on Suomen paras Skoda? Jos kysytään Helsingin Punavuoressa vaikuttavilta ekovihreiltä kiihkoilijoilta, niin se on ehdottomasti pääkaupunkiseudulla kulkeva pikaratikka. Se on merkkiä Skoda – uskokaa täi älkää!

Skodalla on pitkät ja kunniakkaat perinteet erilaisten ajoneuvojen valmistamisessa. Historian harrastajat tietävät, että muuan Adolf Hitler arvosti kovasti Skodan tuotteita. Ehkä myös kulkupelejä, mutta ennen kaikkea tykkejä. Tsekkiläisiä laatumörssäreitä tarvittiin, kun Saksa lähti pienelle idänretkelleen. Kuten tunnettua, natsit saivat lopulta ansionsa mukaan, mutta aluksi eteneminen Venäjän maaperälle oli huomattavan vauhdikasta – salamasodastakin puhuttiin.

Mutta entä se paras Skoda-merkkinen auto? Valinta on naurettavan helppo: Octavia tietysti. Octavia ei ole aivan yhtä kookas kuin Superb, mutta oikein pätevä perheauto joka tapauksessa. Ilmankos niitä on myyty meillä kuin siimaa 1990-luvun lopulta lähtien.

– Lauri Larmela –

Skoda Superb on auto hänelle, joka tarvitsee tilaa, mutta ei kuitenkaan halua hissutella.
Auto hänelle, joka tarvitsee tilaa, mutta ei kuitenkaan halua hissutella.
Skoda Superbissa on tilaa vaikka muille jakaa. Tavaratila on massiivinen.
Tässä autossa on tilaa vaikka muille jakaa. Tavaratila on massiivinen.

Skoda Superb Combi 2.0 TDI 200 4X4 Style DSG

  • Moottori Rivi-4, diesel, turbo
  • Iskutilavuus 1 968 cm3
  • Teho 147 kW (200 hv)
  • Voimansiirto Neliveto, automaatti
  • 0−100 km/h 7,3 s
  • Huippunopeus 228 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 6,6 l/100 km
  • CO2-päästöt 160 g/km
  • Mitat Pituus 4 862 mm, leveys 1 864 mm, korkeus 1 461 mm, tavaratila 660 l
  • Omamassa 1 689 kg
  • Hinta 2025 kesäkuussa 31 900 €, SAKA, Tuusula

Kenelle?

Tässä on auto ostajalle, joka tarvitsee tilaa, mutta ei kuitenkaan halua hissutella. Hieno laite, mutta ei liian pramea.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt