
Skoda Octavia – Vuoden 2018 nelivetoinen diesel-farkku muistuttaa, että Suomi on yhä pitkien etäisyyksien maa
TDI-Octavia sopii niille, jotka vetävät pitkää siivua. Tällä siistissä kunnossa olevalla yksilöllä oli ajettu 120 000 kilometriä, joten hintapyyntöä voi pitää kohtuullisena.
Skoda Octavia on suomalaisen automaailman kiintotähti – kaiken ikäiset ja paljonkin ajetut yksilöt herättävät ostajissa aina kiinnostusta. Tyypitin viisi vuotta sitten yli 400 000 kilometriä rullannutta ensimmäisen sukupolven Octaviaa. TDI-naku kävi kuin kello, ja polttoainetta kului tuommoiset viisi litraa sadalla kilometrillä. Aika vaikuttavaa, vai mitä?
Nyt saimme autoliike SAKAn valikoimista käsiimme huomattavasti tuoreemman, mutta yhtä kaikki mielenkiintoisen Octavian. Musta farkku oli vuodelta 2018, ja sillä oli ajettu maltilliset 120 000 kilometriä. Kuten olettaa saattaa, auto oli siistissä kunnossa.


Erityisen vaikutuksen teki kuitenkin auton varustelista. Ensinnäkin Octavia oli nelivetoinen ja automaattivaihteinen. Näitä DSG-laatikoita on ollut tapana pelätä, mutta eiköhän mahdolliset viat ole viiden vuoden elinkaaren aikana saatu korjattua.
Tämä yksilö oli mallia RS, eli tarjolla oli monia jänniä sporttisia koristeita, jotka sopivat hyvin yhteen auton mustan hipiän kanssa. Canton Sound System tarjoaa mukavaa matkamusaa.
Järkipuolen varusteista mainittakoon aina todella tervetullut polttoainekäyttöinen lisälämmitin ja vetokoukku. Vetokoukku lisää nelivetoisen auton käyttömahdollisuuksia ratkaisevalla tavalla. Ja kun keulalla on taloudellinen diesel, tankissa ei käy pyörre, vaikka hinaisi vähän raskaampaakin nyyttiä. Ja jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan, niin kyseessä on niin sanottu Suomi-auto. Ei jälkituoduissa autoissa tietenkään mitään vikaa ole, mutta nämä Suomettaret tuntuvat jotenkin vaan kiehtovammilta.


Koeajolla ei ilmennyt yllätyksiä. Tehokas ja hyvin vääntävä TDI pääsee Octavian kanssa helpolla, ja viitosella alkavat kulutuslukemat ovat normikauraa. Dieselit herättävät nykyään paljon vihaa ja halveksuntaa, mutta pitkien etäisyyksien Suomessa diesel on usein edelleen se kilpailukykyisin ja tolkullisin vaihtoehto.
Ja jottei tärkein unohtuisi, pitää taas kerran kehua Octavian tiloja. Tässä on ihan oikea perheauto. Tavaratila on kerta kaikkiaan naurettavan iso. Tätä autoa ei tarvitse pakata, vaan tavarat voi nostella ruumaan vähän miten sattuu. 23 900 euron pyynti näin etevästä autosta on mielestämme todella kohtuullinen.

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 4x4 DSG
- Moottori Rivi-4, diesel, turbo
- Iskutilavuus 1 968 cm3
- Teho 135 kW (184 hv) Voimansiirto Neliveto, automaattivaihteisto
- 0−100 km/h 7,6 s
- Huippunopeus 226 km/h
- Yhd. EU-kulutus 5,1 l/100 km
- CO2-päästöt 136 g/km
- Mitat Pituus 4 667 mm, leveys 1 814 mm, korkeus 1 463 mm, tavaratila 610 l
- Omamassa 1 572 kg
- Hinta 2023 syyskuussa 23 900 €, SAKA, Espoo
Kenelle?
- Skoda Octavia sopii kenelle vaan. Katsokaapa vaikka myyntitilastoja.
