
Käytetty sähköauto Tesla Model S vm. 2012–2015 – Huomioi nämä asiat ennen ostamista
Jos löytyy ylimääräiset "parikymppiä", niin mikä ettei. Tilaa ja tehoja piisaa, mutta takavalotakuulla mennään.
Teslan ratkaisu rynniä 2010-luvun sähköautomarkkinoille suoraan sadantonnin hintaluokan autoissa on jälkikäteen tarkasteltuna osoittautunut toimivaksi, vaikka yhtiö käväisi vakavassa kriisissä edullisemman Model 3:n toimitusvaikeuksien takia 2018.
Vuonna 2012 markkinoille tullut Tesla Model S oli monella tapaa historiallinen: jos niche-markkinoille tehtyä 2-paikkaista Tesla Roadsteria (2008) ei lasketa: se oli ensimmäinen sähköauto, jolla saattoi ajaa normaalivauhtia tai pientä ylinopeuttakin Helsingistä Turkuun tai Tampereelle ilman puolimatkan latauspysähdystä. Vielä takaisinkin saattoi joku päästä varovasti ajelemalla, tosin vain optimaalisilla kesäkeleillä. Vuonna 2016 mallille tehtiin kasvojenkohotus. Tätä vanhemmat Teslat tunnistaa mustasta keulakartiosta.
Tesla on ollut säännöllisesti julkisuudessa, milloin toista kuukautta kestävien huoltojonojen, kiusallisten tyyppivikojen ja pääomistaja Elon Muskin äkkiväärien ulostulojen takia.
Tästä huolimatta Model S on tilava ja tehokas perheauto, mutta käytetty Model S on monella tapaa haastava ostettava. Varaosat ovat kalliita ja vanhat Teslat ovat kuuluisia runsaista vioistaan. Tarjontaa kyllä on: esimerkiksi vuonna 2015 rekisteröityjä ja vanhempia Tesloja on Nettiautossa myytävänä peräti 47 yksilöä. Hintapyynnöt lähtevät 21 450 eurosta, jolla saa 278 000 km ajetun 85-mallin vuodelta 2014. Tehokkaammasta P85D-mallista saa pulittaa 26 900 euroa.
Myyjistä suurin osa on yksityisiä, sillä autoliikkeet karttavat vanhoja Tesloja pitkien myyntiaikojen ja vikariskin tuomien kalliiden riitojen takia. Tämä avaa ostajalle ns. pelin paikkoja.
”Käytetty Model S on monella tapaa haastava ostettava. Varaosat ovat kalliita ja vanhat Teslat ovat kuuluisia runsaista vioistaan.”
Auto kannattaa vähintään koeajaa kunnolla ja selvittää, mitä kaikkea sille on tehty. Kolmattasataatuhatta ajetusta, yli yhdeksän vuoden ikäisestä autosta on tyypillisesti kuluvat osat jo vaihdettu ja tyyppiviat, kuten ovenkahvat ja keskinäytön yksikkö, korjattu, mutta esimerkiksi tehoelektroniikkayksikköön hiipinyt kosteus saattaa johtaa korjaamokeikkaan. Akulle ja voimansiirrolle annettu kahdeksan vuoden takuu on näistä jo ummessa.
Ainoaksi autoksi vanhaa Teslaa ei voi suositella, mutta kokeilunhaluiselle, jolla on "parikymppiä" ylimääräistä rahaa, auto voi tarjota piristystä arkeen ja helpon siirtymän sähköautoiluun.
Model S:ssä on reilut tavaratilat takana ja edessä – ja tyypillisesti ilmainen Supercharger-lataus. Tämäkin kannattaa tosin varmistaa itse kokeilemalla.