Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Kuukauden tärppi

Käytetty sähköauto: Nissan e-NV200 vm. 2015-2022 – Pieni toimintamatka ja korkea hinta olivat alkuaikojen sähköautojen rasite

Alkuvuosien sähköautojen akut olivat pieniä. Tässäkin autossa akku oli vain 24 kWh, ja kantama sen mukainen.

15.5.2024 Tuulilasi

2010-luvun alussa Nissan toi markkinoille Leaf-sähköautonsa, josta tuli nopeasti suosittu – ainakin sähköautojen tuolloisessa mittakaavassa. Samaan tekniikkaan perustuu vuonna 2015 myyntiin tullut Nissan e-NV200. Autoa on myyty Suomessa tavaran kuljettamiseen tarkoitettuna kahdenistuttavana pakettiautona sekä 5- tai 7-paikkaisena henkilöautona, jolloin mallinimenä on e-NV200 Evalia. 7-paikkaisen version kaksi taaimmaista penkkiä voi taittaa seinille pystyyn, jolloin tavaratilaa on vielä reilusti, vaikka ko-konaisille lastenvaunuille.

Pienen toimintamatkan ja korkeahkon hinnan vuoksi auto ei saavuttanut suurta suosiota. Kun tätä juttua kirjoitettaessa Nissan Leafeja on Nettiautossa myynnissä 357 yksilöä, e-NV200:n tapauksessa vastaava lukema on vain 20 – joista puolet on henkilökuljetuksiin tarkoitettuja Evalia-tila-autoja. Halvimman yksilön pyyntihinta on 9 990 euroa, jolla saa 78 000 kilometriä ajetun pakettiautoversion vuodelta 2015 pienellä 24 kWh:n akulla. Henkilöautoversiot ovat muutaman tonnin kalliimpia.

Halvimmillaan yksilön pyyntihinta on 9 990 euroa, jolla saa 78 000 kilometriä ajetun pakettiautoversion vuodelta 2015.

Ajokilometrejä ei ole käytettyihin kertynyt hulppeasti: e-NV200 Evaliaa koskee tylsästi sama fakta kuin muitakin iäkkäämpiä sähköautoja: toimintamatka on auttamattoman pieni, e-NV200:n tapauksessa jopa onneton. Suuren otsapinta-alan takia auton kulutus on maantie- ja etenkin moottoritieajossa hulppean suurta, ja moottoritieajossa käytännön toimintamatka jää pahimmillaan alle 50 kilometriin. Kaupunkiajossa 24 kWh:n akulla voi ecorun-henkisellä taloudellisuusajolla selvitä reilun 100 kilometrin pyörittelyt.

Vuonna 2018 myyntiin tulleessa, uudistetussa e-NV200:ssa on onneksi jo hieman suurempi, 40 kWh:n akku, joka riittää 200 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Moottoritieajossa todellinen toimintamatka jää silti edelleen vain sadan kilometrin tuntumaan.

Käytetyn e-NV200 kohderyhmän miettiminen vaatii mielikuvitusta. Kakkosautoksi auto on turhan suuri, ja pieni toimintamatka tekee siitä käytännössä käyttökelvottoman mökki- ja muille reissuille. Pakettiautoversio voisi sopia esimerkiksi huoltoautoksi pikkukaupunkiin.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt