
Käytetty sähköauto: Mitsubishi i-MiEV vm. 2009–2014 – Varoitus: Tämä auto on vanha ja harvinainen – ja niin ovat siihen perehtyneet korjaajatkin
Tätä pientä sähköautoa 16 kWh:n akulla myytiin aikanaan myös nimillä Peugeot iOn ja Citroën C-Zero.
Vuonna 2009 japanilainen Mitsubishi aloitti i-MiEV -täyssähköauton valmistuksen. Samaa autoa myytiin Euroopassa myös nimillä Peugeot iOn and Citroën C-Zero. Pientä ja mopoautomaista menopeliä kuljettaa 47 kilowatin kestomagneettimoottori, joka saa virtansa 16 kWh:n akusta. Käytännön toimintamatka jää kaupunkiajossa sadan kilometrin tuntumaan. Tuotanto Euroopassa loppui 2014, ja kaikkia kolmea autoa myytiin pieniä määriä Suomeenkin.
Heti alkuun varoituksen sana: auto on vanha ja harvinainen – ja niin ovat siihen perehtyneet korjaajatkin. Sama koskee varaosia. Mitsubishi i-MiEV kannattaa ostaa korkeintaan harrastekappaleeksi hyväksyen sen tosiasian, että autoon pistetyt rahat ovat menetettyä rahaa, jos autoon tulee hankala vika. Esimerkiksi MTV3 uutisoi maaliskuussa 2022 tapauksesta, jossa sisarmalli C-Zeron latausjärjestelmään tullut sähkövika olisi maksanut merkkiliikkeessä korjattuna peräti 19 700 euroa: valmistajan ohjeen mukaan sulakkeen palaminen kahdesti edellyttää tehoelektroniikkaosien vaihtamista. Ja niiden varaosahinta on pöyristyttävä.
Latausjärjestelmään tullut sähkövika olisi maksanut merkkiliikkeessä korjattuna peräti 19 700 euroa.
Käytännössä yllämainittu vika olisi todennäköisesti korjaantunut yksinkertaisesti vaihtamalla palanut sulake, mutta valmistajan ohjeet ovat tietenkin ohjeita. Koska auto on harvinainen, tehoelektroniikkaa (akuista puhumattakaan) on heikosti saatavilla purkuosana. Viat voivat olla myös korjattavissa osaavan sähköalan harrastajan pöydällä, mutta tällöin kyse on harrastustoiminnasta, ei käyttöautoilusta.
Mitsubishi i-MiEViä sisaruksineen näkee myynnissä yksittäisiä kappaleita säännöllisesti. Nettiautossa kolmikkoa on myynnissä juttua kirjoitettaessa tasan yksi kappale: 53 500 kilometriä ajettua Peugeot iOnia kaupataan sinänsä maltillisella 5800 euron pyyntihinnalla.
Liikennekäytössä i-MiEViä on Traficomin avoimen ajoneuvodatan mukaan enää 17 kappaletta, iOnia 10 kappaletta ja C-Zeroa 8 kappaletta.
Jos auto ei hajoa käsiin, siitä saa halvan työmatka- tai kaupunkikulkineen. Ottaen huomioon harvinaisuuden ja sen tuomat korjattavuushaasteet, tällaista autoa voi suositella harvinaiseksi harrasteautoksi käsistään kätevälle sähköalan osaajalle, jolla pysyy näpeissä sekä juotoskolvi että lenkkiavain.