Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Kuukauden tärppi

Käytetty sähköauto: Hyundai Ioniq Electric vm. 2017–2022 – Niukasti kuluttava kaupunkiauto

Vähävikainen ja pienikulutuksinen korealaisauto on pitänyt pintansa ja hintansa kohtuullisesti.

10.10.2024 Tuulilasi

2010-luvun alkupuolen täyssähköautot on kaluttu tällä tärppipalstalla läpi ja nyt on aika siirtyä hieman uudempiin autoihin.

Vuonna 2017 Hyundai toi myyntiin Ioniq-malliston, jota oli saatavilla niin täyssähköisenä, hybridinä kuin lataushybridinäkin. Täyssähköinen Hyundai Ioniq Electric lienee niittänyt eniten mainetta pienellä kulutuksellaan. 28 kWh:n akku riittää 280 kilometrin NEDC-toimintamatkaan – minkä voi saavuttaa lähinnä kuuttakymppiä köröttelemällä. Nykyisellä WLTP-standardilla puhuttaisiin ehkä reilun 200 kilometrin maksimikantamasta.

Tuulilasin koeajossa keväällä 2017 Ioniq Electric jaksoi parin asteen pikkupakkasessa 150 kilometrin matkan, josta 135 ki-lometriä oli moottoritieajoa 115 kilometrin tuntinopeudella; tämä oli kelpo suoritus aikalaiselle.

28 kWh:n akku riittää 280 kilometrin NEDC-toimintamatkaan, minkä voi saavuttaa lähinnä kuuttakymppiä köröttelemällä.

Vuonna 2019 Ioniqin akku päivittyi 38-kilowattituntiseen, jolla auto saavutti tuolloin jo käyttöönotetun WLTP-normin mukaan 310 kilometrin toimintamatkan. Tämä lukema pitää käyttökokemusten perusteella kutinsa melko tarkkaan rauhallisessa maantieajossa – toki talvipakkaset edelleenkin lyhentävät kaikkien sähköautojen toimintamatkaa.

Auton tavaratila on melko pieni, 350 litraa, ja sinne mahtuvat juuri ja juuri kompaktit lastenvaunut poikittain, mallista tietenkin riippuen. Lastenvaunuiän ohittaneille tai lapsettomille käytetty Ioniq sopii mainiosti kaupunkiautoksi. Aikalaisekseen autolla on hyvä pikalatausteho, 100 kilowattia, joten tarvittaessa sillä uskaltautuu pidemmällekin, jos kyse ei ole säännöllisestä tarpeesta. Autolla on myös vähävikainen maine ja 8 vuoden akkutakuu.

Vuonna 2017 uutena 37 000 euroa maksaneet Hyundai Ioniq Electricit ovat pitäneet hintansa kohtuullisesti. Hintapyynnöt lähtevät Nettiautossa 13 400 eurosta, jolla saa 154 000 kilometriä ajetun menopelin vuodelta 2018. Pienehkön akun takia kilometrilukemat ovat monilla alkuvuosien yksilöillä jopa reilusti alle sadantuhannen. Valinnanvaraakin on, juttua kirjoitettaessa myynnissä oli 51 sähkö-Ioniqia.

Tiesitkö, että...

OCPP on avoin protokolla, jonka pitäisi taata eri valmistajien latauspisteiden yhteensopivuus eri tausta-järjestelmien kanssa.

Paperilla OCPP:tä tukeva latausasema A ei silti välttämättä ole oikeasti yhteensopiva laitevalmistajan B kuormanhallintayksikön tai pilvipalvelun C kanssa.

Olemassa oleviin rakennuksiin, jotka eivät ole asuinkäytössä, ja joiden yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa rakennuksen sisällä tai samalla kiinteistöllä, pitää asentaa sähköauton latauspiste viimeistään 31.12.2024. Asennusvelvoite koskee muun muassa useita kuntien ja seurakuntien rakennuksia.

Sähköistä liikennettä numeroina

94 – Norjassa tehtiin täyssähköhenkilöautojen ensirekisteröinneissä elokuussa jälleen ennätys, 94 % uusista autoista oli täyssähköautoja.

87 – Koko alkuvuoden lukemakin on Norjassa 87 %, eli kyseessä ei ole vain holtiton tilastopiikki.

27 – Suomessa täyssähköautojen suosio on jopa hieman supistunut viime vuoden kolmasosasta 27 prosenttiin. Lataushybridien suosio on polkenut paikallaan viimeiset neljä vuotta 20 %:ssa.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt