Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Range Rover Evoque vm. 2012 – Tässä on pakko olla jotain magiaa – Miten 12-vuotiaasta autosta voi pyytää tällaista hintaa?

Eihän Evoque mikään aito Range Rover ole, mutta on se silti ihan jännä auto.

Päivitetty 26.10.2024 | Alkuperäinen julkaisu 14.4.2024
26.10.2024 Tuulilasi

Range Rover Evoque, tätä voisi kutsua jopa ihan outolinnuksi. Tässä kohdin on ehkä parasta pitää pieni taustaluento. Jos ihan virallisella linjalla mennään, niin tämäkin auto on Land Rover. Range Rover on vain mallinimi, samoin kuin Evoque.

Ensimmäinen Range Rover esiteltiin vuonna 1970. Ultramodernin näköinen ja sivistynyt maasturi synnytti ihan uuden autoluokan, jonka jälkeläisiä kaikki nykyiset citymaasturit ovat. Range oli ihan toista maata kuin ne alkuperäiset Land Roverit, joita saattoi verrata traktoreihin ja muihin työkoneisiin. Mutta pohjimmiltaan Rangekin oli Lantikka. Nykyään tuotannossa oleva Range Rover on todella massiivinen ilmestys. Nyt käsillä oleva Evoque taas on sen pikkusisar. Evoque ilmaantui tehtaan mallistoon vuonna 2011.

Range Rover Evoquessa ei ole vaihdekeppiä. Sen tehtävää hoitaa iso, pyöritettävä kiekko.
Evoquessa ei ole vaihdekeppiä. Sen tehtävää hoitaa iso, pyöritettävä kiekko.
Range Rover Evoque automaattilaatikko hoitaa työnsä mallikkaasti.
Automaattilaatikko hoitaa työnsä mallikkaasti.
Range Rover Evoquen mittaristo on konstailemattoman asiallinen.
Mittaristo on konstailemattoman asiallinen.

SAKA:n valikoimista löytynyt yksilö oli melkoinen erikoisuus, sillä auto oli vuodelta 2012, mutta sillä oli ajettu vain 67 000 kilometriä. Pieni ajomäärä selittynee sillä, että Range oli tullut liikkeeseen suoraan sen ensimmäiseltä omistajalta. Autoa on pidetty ilmeisen hyvin, sillä sen mukana tuli asiallisesti täytetty huoltokirja. Viimeisin huolto autoon oli tehty viime joulukuussa 65 000 kilometrin kohdalla.

Evoquen muodoista on helppo soittaa sanan säilää, sillä kulmikkaat linjat herättävät varmasti tunteita. Evoquen olemuksesta joko pitää – tai sitten ei. 4,3-metrisenä Evoque on suunnilleen saman kokoinen kuin Mazda CX-30.

Mazdan tavoin edessä on hyvin tilaa, mutta takapenkki on aika ahdas. Evoquen istuimet oli verhoiltu vaalealla nahalla. Tuo on todella näyttävä ratkaisu, mutta se ei sovi ainakaan niihin talouksiin, joissa on kurahousuikäisiä lapsia.

Range Rover Evoquen valkoinen nahka luo sisään ylellisen tunnelman, mutta verhous vaatii erityistä huolenpitoa.
Valkoinen nahka luo sisään ylellisen tunnelman, mutta verhous vaatii erityistä huolenpitoa.
Range Rover Evoquen takapenkille on kurahousu-porukalta pääsy kielletty!
Kurahousu-porukalta pääsy kielletty!

Varusteiltaan tämä Evoque ei ole mikään runsaudensarvi, mutta vetokoukku ja lämmitettävä tuulilasi kuuluvat pakettiin. Suurin ero kilpakumppani Mazdaan löytyy konepellin alta. Mazdan teho jää 179 hevosvoimaan, mutta Range paukuttaa taululle 240 pollen lukemat. Vääntöäkin on mojovat 340 newtonmetriä.

Lopuksi on pakko ihmetellä, että miten 12-vuotiaasta autosta voi pyytää 29 900 euroa, eli jopa enemmän kuin nelivuotiaasta saman kilpailuryhmän Mazdasta. Range Rovereissa on pakko olla jotain magiaa. Muuta selitystä en oikein keksi.

Range Rover Evoque on hiukan kulmikas ajettava. Isoista Rangeista tuttua silkkistä sulavuutta toivoisi hiukan lisää. Neliveto on itsestäänselvyys.
Evoque on hiukan kulmikas ajettava. Isoista Rangeista tuttua silkkistä sulavuutta toivoisi hiukan lisää. Neliveto on itsestäänselvyys.
Range Rover Evoquen tavaratila on oikein hyvä.
Tavaratila on oikein hyvä.

Satasta kaasu pohjassa

Land Rover kehitettiin sodasta toipuvassa Britanniassa 1940-luvun lopulla. Ensimmäiset mallit olivat todella karuja, kompaktin kokoisia työkoneita. Ideana oli se, että samalla autolla pystyi liikkumaan sekä asfaltilla että pöpelikössä.

Alkuperäisten Land Roverien korit olivat alumiinia. Kaupunkilegendan mukaan alumiiniin päädyttiin, koska sitä oli varastossa massiivisia määriä sodanaikaisen lentokoneteollisuuden jäljiltä.

Pääsin – tai jouduin – ajamaan 70-luvulta peräisin olevaa tumppi-Lantikkaa 30 vuotta sitten. Kokemus oli mieleenpainuva. Moottorina oli diesel, josta irtosi noin 60 hevosvoimaa. Kaasun annostelu oli todella helppoa – asentoja oli vain yksi: pedaali pohjassa. Vaikka Lantikkaa kuinka luukutti, se ei kulkenut lujempaa kuin 100 km/h. Tuossa vauhdissa melu kabiinissa oli peräti infernaalinen.

– Lauri Larmela –

Range Rover Evoque painaa melkein kaksi tonnia, mutta onneksi keulalla on riittävästi voimaa.
Evoque painaa melkein kaksi tonnia, mutta onneksi keulalla on riittävästi voimaa.

Range Rover Evoque 2.0 Si4 Pure Aut. vm 2012

  • Moottori Rivi-4, bensiini, turbo
  • Iskutilavuus 1 999 cm3
  • Teho 177 kW (241 hv)
  • Voimansiirto Neliveto, automaattivaihteisto
  • 0−100 km/h 7,6 s
  • Huippunopeus 217 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 8,7 l/100 km
  • CO2-päästöt 199 g/km
  • Mitat Pituus 4 355 mm, leveys 1965 mm, korkeus 1 635 mm, tavaratila 575 l
  • Omamassa 1 800 kg
  • Hinta 2024 helmikuussa 29 900 € SAKA, Espoo

Kenelle?

Jos Nissan Qashqai ja Toyota RAV4 alkavat maistua puulta, niin pikku-Range voisi tuoda elämään vähän vaihtelua.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt