
Kova auto kovaan ajoon: Vuoden 2015 Mitsubishi Outlander on kolhittu mutta käyttökelpoinen oikea neliveto, joka ei kumartele citymaastureita
Nyt mennään hinta edellä. Vain 13 400 eurolla saa tästä Outlanderista itselleen monipuolisen ja pätevän auton. Tinkivaraakin saattaa löytyä, kun moni vierastaa isoja kilometrejä.
Mitsubishi Outlander on ollut jo hyvin pitkään erittäin suosittu malli. Outlander on enemmän kuin katumaasturi, ja voisi sitä oikeastaan kutsua ihan oikeaksi maasturiksikin.
Outlandereita on myyty paljon ladattavina bensahybrideinä, mutta meidän mielitiettymme on tämänkertaiseen teemamme mukaisesti ihan rehti ja raaka diesel.

Ronski 2.2 litran diesel paljastaa Outlanderin todellisen luonteen – raskas paino, aito neliveto ja rehti työkalufiilis
Outlanderin nakukone on nelipyttyinen, ja sillä on iskutilavuutta reilut 2,2 litraa. Pannusta irtoaa mukavat 150 hevosvoimaa. Paukkua pitää tietysti ollakin varastossa, sillä tämä Mitsu painaa 1 750 kiloa.
Nykyautot tuppaavat olemaan isoja ja painavia. Samaan syyssyyn kerrottakoon, että Outlanderilla saa vetää kaksi tonnia painavaa perävaunua, eli mistään neitiautosta ei nyt todellakaan puhuta. Ja vetokoukkua ei tarvitse lähteä hankkimaan, sillä sellainen löytyy Mitsun perästä jo nyt.
Vetomiehet pistävät ilolla merkille, että Outlander on ihan oikeasti nelivetoinen. Nykyisenä sähköautojen aikakautena on tarjolla omituisia ratkaisuja, joissa neliveto toimii vain tarvittaessa ja ajoittain. Esimerkiksi ladattavat Volvot lähtevät aina liikkeelle takavedolla, vaikka ne ovat ”nelivetoisia”. Tämä johtuu siitä, että näissä Volvoissa sähkömoottori sijaitsee taka-akselilla.

Halpa mutta kovia kokenut: 13 400 € hinta hämmästyttää, mutta 288 000 km näkyy armotta
Mutta takaisin Outlanderin kimppuun. Nappasimme tämän yksilön SAKA:n valikoimista lähinnä sen takia, että autoa myytiin erittäin edulliseen hintaan. Mitsusta pyydettiin lokakuun alussa 13 400 euroa, mikä on erittäin kohtuullinen summa.
Saman tien on hyvä todeta, että Mitsulla on ikää täydet kymmenen vuotta, ja että sen mittarissa on jo 288 000 kilometriä. Tuo on kauniisti sanottuna aikamoinen ajosuorite, mutta ei toki mikään pöyristyttävä lukema. Tämä Outlander on niin sanottu Suomi-auto, ja seuraavaan katsastukseen on vielä aikaa. Se on edessä vasta ensi toukokuussa.


Löimme Mitsun tulille, ja lähdimme pienelle lenkille. Outlander oli reippaasta ajomäärästään huolimatta ihan jämäkän tuntuinen peli vedellä. Maalipinta oli saatu myllytettyä aika hienoon iskuun, mutta kuljettajan istuimesta näki, että siinä on istuttu muutama tovi.
Varusteista mainittakoon polttoainekäyttöinen lisälämmitin ja avaimeton kulku. Ehkä paras yksityiskohta on se, että tämä auto on seitsenpaikkainen.
Mitsubishi vai Renault?
Mitsubishi on ajautunut Suomessa vähän sivuraiteelle. Merkki oli täällä aikoinaan erittäin suosittu. Muistetaan nyt vaikkapa sellaiset mallit kuin Colt, Lancer ja Pajero. Tällä hetkellä Mitsubishi kärsii siitä, että sen mallisto on varsin kapea. Merkin ykköstykki on tietysti lataushybriditekniikalla toteutettu Outlander.
Parin viime vuoden aikana Mitsubishi on ryhtynyt yhteistyöhön Renaultin kanssa. Näin riviin on saatu uusia malleja, kuten paluun tehnyt Colt ja uusi ASX. Yhteistyöstä puhuminen on tosin kyllä aikamoista sievistelyä, sillä Colt on Mitsubishin keulamerkillä varustettu Renault Clio, ja ASX vastaavasti Capturin sataprosenttinen kopio.
Tässä ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta tuollaisia pieniä anekdootteja on ihan kiva viljellä kaiken maailman kissanristiäisten pakollisissa kahvipöytäkeskusteluissa. Siinä saattaa joku sukulaismies tosin suuttua, jos hänen uutta Mitsuaan nimitetään Renaultiksi!
– Lauri Larmela –

