
Mitsubishi ASX – Järkiostos pikkurahalla taajamasukkulaksi tai perheen kakkosautoksi – Hintapyyntö kohtuullinen
Siisti Mitsu pikkurahalla – järkiostos jos mikä. Ja kiva verrokki äskettäin koeajetulle uudelle ASX:lle.
Katumaasturi on aina pop, mutta nyt lähdimme etsimään jotain vähän eksoottisempaa vehjettä.
Kaiken maailman RAVit ja Qashqait kun on ajettu jo niin moneen kertaan. Lisäksi päätimme pihtailla, eli lähdimme metsästämään mahdollisimman halpaa citykania. Miten olisi Seat Arona tai Renault Captur?
Sopivaa yksilöä ei vaan sattunut kohdalle, mutta jatkoimme sitkeästi jahtia. Pienen seulonnan jälkeen päädyimme Mitsubishi ASX -malliin, jollainen osui sopivasti silmiin Espoon LänsiAuton vaihtoautohallissa. ASX on melkoinen outolintu, sillä niitä ei liikenteessä tule kovin usein vastaan.


Mitsubishillä on Pajeron ansiosta vankat maasturiperinteet, mutta ASX on tietenkin ihan toista maata. Se on näitä kuuluisia mukamaastureita, joille on tyypillistä hiukan korotettu maavara, joka vie ajatukset nelivetoon. ASX ja muut tämän luokan autot ovat kuitenkin lähes järjestään etuvetoisia.
ASX ei ollut mikään tuore tapaus, sillä se oli vuosimallia 2016. Punaisen auton mittarissa oli vain 90 000 kilometriä, eli autolla oli ajettu vuosittain keskimäärin vain hiukan yli 10 000 kilometriä. Mitsu veti meitä puoleensa erityisesti siksi, että hintalapussa luki 13 800 euroa. Tuo on todella kohtuullinen summa.



Auto oli kaikin puolin siistissä kunnossa. Vilkaisu varustelistaan kertoi, että nyt ei puhuta mistään runsaudensarvesta. Kummankin rengaskerran mukana tulivat toki kevytmetallivanteet, ja ilmastointi oli automaattinen. Ehkä paras varuste oli moottorinlämmitin ja siihen liitetty sisätilanlämmitin. Niistä on Suomessa iloa lokakuusta huhtikuuhun ulottuvalla kylmällä jaksolla.
Tiloiltaan ASX on vähän piukeanlainen. Etupenkkiläisillä ei ole valittamista, mutta takapenkki on tavallista korkeammasta korista huolimatta pikkuautoluokkaa. Tavaratila on riittävän kookas.
Mitsun moottori oli 1,6-litrainen bensanelikko, josta irtoaa tähän autoon juuri sopivat 117 hevosvoimaa. Vaihteisto oli viisipykäläinen manuaali. Koeajolla kävi ilmi, että vaihteet on porrastettu järkevästi. Viitosella voi ajaa jo varsin alhaisilla nopeuksilla, mutta moottoritiellä saattaisi kaivat sitä kuudetta pykälää. Mitsu ei ole mikään kilometrinnielijä, vaan pikemminkin näppärä taajamasukkula.


Mitsubishi ASX 1.6 Mivec Invite
- Moottori Rivi-4, bensiini
- Iskutilavuus 1 590 cm3
- Teho 86 kW (117 hv)
- Voimansiirto Etuveto, manuaalivaihteisto
- 0−100 km/h 11,6 s
- Huippunopeus 183 km/h
- Yhd. EU-kulutus 5,8 l/100 km
- CO2-päästöt 135 g/km
- Mitat Pituus 4 355 mm, leveys 1 770 mm, korkeus 1 640 mm, tavaratila 419 l
- Omamassa 1 260 kg
- Hinta 13 800 € elokuussa 2023 LänsiAuto, Suomenoja
Kenelle?
Mitsubishi ASX on oiva pienen perheen taajamasukkula tai isomman talouden kakkosauto. Kohtuullinen hintapyyntö.
