Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Mercedes-Benz CLA vm. 2020 – Nelivetoinen sportti, alusta kova ja hyvin matala – Ei syrjäkylien sorateille eikä tyhjätaskuille

Erikoisauto erikoismiehille, vaan ei erikoishintaan. Kätevän kokoinen, hyvin varusteltu, ja ennen kaikkea todella näyttävä rassi. Voi ärsyttää naapurin tiukkapipoja.

25.4.2025 Tuulilasi

Tiedättehän maaliskuun mahtavan tunnelman? Aurinko nousee päivä päivältä korkeammalle, ja lokit alkavat kirkua taivaalla. Joutseniakin näkee. Jos ei autokuume nyt nouse, niin ei sitten milloinkaan. Meihin tauti iski voimalla heti maaliskuun ensimmäisellä viikolla.

Marssimme siitä sitten saman tien SAKAn Espoon Koskelossa sijaitsevaan myymälään. Olimme tietysti tehneet vähän pohjatyötä ja varanneet koeajoon kolme mielenkiintoista autoa. Yhden Lexuksen, yhden Saabin ja yhden Subarun. Valitettavasti komea Saab 9-5 vuodelta 2007 oli korjaamolla. Olisihan 2,3-litraista Aeroa ollut jännä puikottaa. Kun Saabiin ei päässyt käsiksi, päätimme pistää ranttaliksi oikein kunnolla. Iskimme hetimiten silmämme mustaan Mercedes-Benziin. CLA 35 AMG kun väijyi meitä vaihtoautorivistön piikkipaikalla.

Mercedes CLA 4Maticin kojelauta edustaa modernia Mercedes-tyyliä puhtaimmillaan.
Kojelauta edustaa modernia Mercedes-tyyliä puhtaimmillaan.
Mercedes CLA 4Maticin vaihdekeppi on kuin mikä tahansa monitoimiviiksi. Kaikkeen tottuu, mutta kyllä tämä ratkaisu on hiukan hämmentävä.
Mercedeksen vaihdekeppi on kuin mikä tahansa monitoimiviiksi. Kaikkeen tottuu, mutta kyllä tämä ratkaisu on hiukan hämmentävä.

Mersun hintalappu vähän säikäytti, sillä siihen oli piirretty numerot 53 900. Rankka hintapyyntö viisivuotiaasta autosta, vaikka kyseessä oli tietty hyvin kiehtova yksilö, jonka mittarissa oli vain 82 000 kilometriä. Mersumme oli uinut Suomeen jälkituontina Saksasta, mikä on varsin tyypillistä näin erikoisten autojen kohdalla. Suomen kilpiin Mersu oli pistetty kaksi vuotta sitten.

Korimalliltaan tämä AMG oli niin sanottu ”Shooting brake”. Monimerkityksellinen termi viittaa brittilordien ampumaharrastuksiin, mutta sittemmin sitä on alettu viljellä automaailmassa aika vapaasti. Farkkuja nämä ”Ampujat” ovat, mutta eivät mitään tusinatavaraa. Koodi CLA 35 AMG tarkoitta kaksilitraista turbokonetta ja nelivetoa. Moottorista irtoaa löylyä ihan kivasti, peräti 306 hevosvoimaa. Tuo konilauma kiidättää Mercedeksen satasen vauhtiin 4,9 sekunnissa. Huippunopeus on rajattu lukemaan 250 km/h.

Tämä Mercedes on niin matala, että oksat pois. Sen ohjaimiin laskeudutaan kuin rantatuoliin. Nousu takaisin ulkoilmaan käy voimistelusta. Kun turbokoneen lyö tulille, takapään suunnasta kantautuu ilmoille kumeaa mörinää jo heti tyhjäkäynnillä. Jos antaa koneelle vähän enemmän kierroksia, sen sointi muuttuu kireämmäksi.

Ajettavuudeltaan Mercedes on kauniisti sanottuna vähän kovasuinen. Alusta on enemmän kuin jämäkkä. Ohjaus on hauskalla tavalla raskas. Ratista saa pitää kiinni ihan tosissaan – kahdella kädellä.

Kirppu joka kasvoi isoksi

Joku ehkä vielä muistaa, miltä ensimmäisen sukupolven A-Mercedes näytti. Vuonna 1996 esitelty malli oli sellainen pieni ja korkea tötterö. Aakkosen alkutaival oli kuoppainen, sillä ruotsalainen autolehti Teknikens Värld sai auton miltei kaatumaan rutiininomaisessa väistökokeessa.

Tämän ikävän tapauksen jälkeen mallin tuotanto keskeytettiin. Alustaa ruuvattiin kovemmaksi, ja kaikkiin A-sarjalaisiin tuli vakiovarusteeksi ajonvakautusjärjestelmä.

Toisen sukupolven A-sarjalainen oli olemukseltaan vielä originaalimallin kaltainen pikkukaappi, mutta sittemmin A-Mercedekset ovat madaltuneet huomattavasti. Vuonna 2018 esitelty nykymalli on aivan toisen oloinen auto kuin muinainen esi-isänsä.

A-sarjaa on tehty myös Suomessa, ja hyvällä onnella voi jollain parkkipaikalla tulla vastaan pieni Mercedes-Benz, jonka takaikkunassa lukee Made in Uusikaupunki.

– Lauri Larmela –

Mercedes CLA 4Maticin kuljettajan istuin on muhkea, ja monipuolisesti säädettävissä.
Kuljettajan istuin on muhkea, ja monipuolisesti säädettävissä.
Mercedes CLA 4Maticin takaistuin on matala ja kaikin puolin ahdas.
Takaistuin on matala ja kaikin puolin ahdas.

Mercedes-Benz CLA 35 AMG 2.0 4Matic

  • Moottori Rivi-4, bensiini, turbo
  • Iskutilavuus 1 991 cm3
  • Teho 225 kW (306 hv)
  • Voimansiirto Neliveto, automaatti
  • 0−100 km/h 4,9 s
  • Huippunopeus 250 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 7,3 l/100 km
  • CO2-päästöt 185 g/km
  • Mitat Pituus 4 681 mm, leveys 1 830 mm, korkeus 1 401 mm, tavaratila 505 l
  • Omamassa 1 620 kg
  • Hinta 2025 maaliskuussa 53 900 € SAKA, Espoo

Kenelle?

Tämä AMG on niin erikoinen ilmestys, että siihen on helppo ihastua. Ei sovi perheautoksi eikä tyhjätaskuille.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt