
Mazda CX-30 vm. 2020 – Etsitkö persoonallista, laadukasta, vähän ajettua ja nelivetoista citymaasturia?
Löysimme 60 000 kilometriä ajetun Mazdan, joka oli melkein uudenveroisessa kunnossa.
Halvan Golfin vastapainoksi lähdimme hakemaan ajoon jotain mielenkiintoista citymaasturia. Tähtäimessä ei ollut mikään tusina-Qashqai, vaan joku vähän erikoisempi tämän luokan edustaja. Pyyntihinnan suhteen olimme liberaaleja, sillä valmistauduimme venymään aina 30 000 euron tasolle saakka. Pienen jalkatyön jälkeen haaviimme jäi peräti kaksi mielenkiintoista tapausta – Mazda CX-30 ja Range Rover Evoque. Molempien hinta pyöri kolmenkympin hujakoilla. Rangesta enemmän seuraavalla sivulla. Nyt keskitymme Mazdaan.
CX-30 oli vuodelta 2020, ja sen mittarissa oli vain 60 000 kilometriä. Auto oli yleiskunnoltaan poikkeuksellisen siisti – ei nyt ihan uudenveroinen, mutta melkein.


CX-30:n muotoilua on pakko kehua. Se on poikkeuksellisen linjakas luokkansa edustaja. Hiotuilla linjoillaan se erottuu niistä tötteröistä, joita SUVien, citymaastureiden ja kaiken maailman crossoverien joukossa on enemmän kuin tarpeeksi. CX-30 ei ole suinkaan yksittäistapaus valmistajansa mallistossa, sillä useimmat nyky-Mazdat ovat yksinkertaisen tyylikkäitä autoja.
Ajamamme yksilö oli oikeastaan aikamoinen erikoisuus, sillä se oli nelivetoinen. Kuten tiedämme, katumaasturit tuppaavat useimmiten olemaan etuvetoisia. Koeajo osui helmikuun lopun kuiville päiville, joten nelivedon hyötyjä ei päästy valitettavasti arvioimaan. Sen verran voi kuitenkin sanoa, että järjestelmä on niin sivistynyt, että Mazdaa ei tajua nelivetoiseksi muuten kuin oikein erikseen räppäämällä. Normaalinopeuksissa kaarteet menevät neutraalisti: CX-30 ei puske eikä tarjoa perää sivulle. Jousituksen viritys on sopivan napakka: alusta ei vello, mutta ei myöskään nypytä.


Puristussytytysperiaatteella toimiva ja mekaanisesti ahdettu Mazdan Skyactiv X -moottori on luonteeltaan erittäin joustava. Se vääntää ala-alueella pontevasti, mutta venyy halukkaasti myös yläkierroksille. Normaaliajossa moottori on mukavan hiljainen, eikä kaksilitrainen nelikko möykkää pahasti vielä silloinkaan, kun taulussa on 6 000 r/min.
Mazdan sisätiloissa silmä lepää. Kojelaudassa on viljelty samaa hillityn tyylikästä linjaa kuin ulkopinnoillakin. Laatuvaikutelma on korkea ja tummanpuhuvat värivalinnat maltillisia. Varusteita autossa oli mukavasti. Mainittakoon nyt vaikkapa mittariston tietoja tuulilasille heijastava HUD-näyttö ja peruutuskamera.


Felix Wankelin jäljillä
Mazda on vähän samantyyppinen oman tiensä kulkija kuin Subaru. Siinä missä Subaru on keskittynyt vastaisku- eli bokseri-moottoreihin, on Mazda erikoistunut kiertomäntä- eli wankel-moottoreihin. Wankelin keksi 1950-luvulla saksalainen insinööri Felix Wankel. Useat autonvalmistajat kehittivät kiertomäntämoottorista oman versionsa, mutta vain Mazda teki niitä tosissaan. Tuotanto alkoi vuonna 1967.
Wankelin kiistaton etu perinteiseen mäntämoottoriin verrattuna on sen pieni koko ja keveys. Koska mäntä pyörii, eikä liiku ylös alas, wankel käy täysin värinättömästi. Wankelin helmasyntinä on perinteistä mäntämoottoria korkeampi polttoaineen kulutus ja männän kolmen kärjen nopea kuluminen.
Wankel joutui jäähylle vuonna 2012, kun Mazda RX-8:n tuotanto loppui. Wankel teki kuitenkin paluun viime vuonna, kun se otettiin osaksi lataushybridi Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV:n voimalinjaa.
– Lauri Larmela –

Mazda CX-30 AWD 2.0 M Hybrid Skyactiv X
- Moottori Rivi-4, bensiini, mekaaninen ahdin + starttigeneraattori
- Iskutilavuus 1 998 cm3
- Teho 132 kW (179 hv)
- Voimansiirto Neliveto, automaattivaihteisto
- 0−100 km/h 9,2 s
- Huippunopeus 204 km/h
- Yhd. EU-kulutus 7,0 l/100 km
- CO2-päästöt 160 g/km
- Mitat Pituus 4 395 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 540 mm tavaratila 430 l
- Omamassa 1 546 kg
- Hinta 2024 helmikuussa 28 900 €, SAKA, Espoo
Kenelle?
Jos etsii persoonallista, laadukasta, vähän ajettua ja nelivetoista citymaasturia, niin tässä olisi hyvä ehdokas.
