Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Lexus IS vm. 2018 – Hybridi, joka tarjoaa pienen annoksen luksusta ja taloudellisia kilometrejä

Käytetty Lexus on salaherkku niille, jotka arvostavat luotettavaa hybriditekniikkaa ja pientä, tavanomaisesta erottuvaa luksusta. Sähköllä terästetty voimalinja on ennen kaikkea taloudellinen.

19.9.2023 Tuulilasi

Mikäköhän voisi olla mahdollisimman erikoinen japanilaisauto? Listalle voi poimia muutamia ilmiselviä ehdokkaita. Joku wankel-moottorilla kulkeva Mazda kuuluu joukkoon ilman muuta. Samoin melkein mikä tahansa Subaru. Jos haluaa keikutella erikoisen ja normaalin välimaastossa, Lexus voisi olla hyvä vaihtoehto. Ja sellainenpa osui silmiin LänsiAuton hallissa Espoon Suomenojalla.

Japanissa valkoinen väri on aina muodissa, ja sillä sävyllä tämäkin auto oli värjätty – vieläpä oikein helmiäisvalkoisella. Lexus oli IS-sarjaa, eli kyseessä on pienemmän pään Lexus. Jos vetää vähän mutkia suoraksi, niin voi sanoa, että kyseessä on 3-sarjan BMW:n vastinpari. IS-Lexus on kooltaan samaa luokkaa, ja mikä kaikkein olennaisinta, auto on takavetoinen.

Lexus, kuten Kolmos-Bemukin, on toteutettu sillä perinteisellä takavetokaavalla, eli moottori on edessä ja voima siirretään takapyörille kardaaniakselin avulla. Takavetoautot olivat jo lähestulkoon kuolemassa sukupuuttoon, mutta sähköisen vallankumouksen myötä niitä on tullut myyntiin yhä vaan enemmän. Hyvänä esimerkkinä tästä suuntauksesta ovat Volkswagenin ID-sarjan mallit. Tämä merkitsee Volkswagenin maailmassa pientä vallankumousta, sillä Golfit sisaruksineen ovat aina olleet etu- tai nelivetoisia.

Kojelauta on hiukan muovisen oloinen.
Kojelaudassa kiiluva viisarikello on vähän huvittava, mutta toki tyylikäs yksityiskohta.

Mutta nyt takaisin Lexuksen kimppuun. Se oli mallia IS 300H, eli kyseessä on hybridi. Kuten me kaikki tiedämme, Lexukset ovat samaa perhettä kuin Toyotat, joten hybriditekniikka on takuulla asiallisella tasolla; onhan Toyota tämän alan pioneeri. Lexuksen hybridiratkaisu on monen Toyotan tapaan niin sanotusti itselataavaa mallia, joten mitään kaapeleita ei tarvita.

Lexuksemme oli vuodelta 2018, ja sen mittarissa oli 85 000 kilometriä, mikä on hyvin kohtuullinen lukema. Auto oli siistissä kunnossa. Varusteita oli sopivasti, mutta mistään joulukuusesta ei kuitenkaan ollut kyse. Peruutuskameraa ei ollut, mutta edessä ja takana oli kuitenkin pysäköintitutkat. Avainta ei tämän auton kanssa tarvitse käyttää. Riittää, että se on mukana: ovista pääsee kulkemaan vapaasti ja moottori käynnistyy napista. Lohkolämmitin on Suomessa aina tarpeellinen varuste. Ilolla noteerasimme, että kyseessä oli ns. aito Suomi-auto, jolla oli takanaan merkkiliikkeen huoltohistoria.

Tiloiltaan tämä Lexus on kovasti esikuvansa Kolmos-Bemun kaltainen. Edessä on väljää, mutta takana on aika kramppimainen tunnelma. Täysikasvuiset ihmiset viihtyvät takaosastolla vain lyhyen hetken, koska sekä jalka- että pääntilaa on niin vähän. Perinteinen sedan-kori merkitsee sitä, että tavaratila on aika pieni, ja ennen kaikkea epäkäytännöllinen, sillä ruuman luukku on kovin kompakti.

Etuistuimissa on muhkeat sivutoppaukset.
Takana on aika ahdasta.

Tämän Lexuksen moottori on 2,5-litrainen. Tämän kokoiset myllyt ovat yleensä jo kuusipyttyisiä, mutta Lexuksen padassa on vain neljä sylinteriä. Suhteellisen isoista mukeista huolimatta moottori käy hyvin värinättömästi. Moottorista irtoaa 184 hevosvoimaa. Tuo teho ei tee autosta mitään rakettia, mutta kulku on kaikin puolin vaivatonta. Olennaisinta on se, että voimalinjassa on sähköapua, joka laskee polttoaineen kulutusta merkittävästi. 4,2-litran normilukema on tästä oiva todiste. Vaikka tuossa olisi vähän PR-kerrointa mukana, viitosella alkaviin lukemiin on helppo päästä.

Ajettavuudeltaan Lexus on miellyttävä, mutta mistään sportista ei voida puhua. Ohjaukseen kaivattaisiin enemmän tuntoa. Kuten kaikki Lexukset, myös tämä malli on hyvin hiljainen. Hyvä äänieristys onkin Lexuksen tavaramerkki.

Tavaratilan luukku on valitettavan pieni. Arkkupakastinta ei saa kyytiin millään.
Seisontajarrua käytetään jalkapolkimella.

Japanin Ässä

Vuonna 1989 Japanin suunnasta kuului kummia – myyntiin tuli uusi automerkki, jolla oli erikoinen nimi: Lexus. Ensimmäinen malli oli LS 400. Se esiteltiin silloisessa Saksan Liittotasavallassa kesällä 1989. Olin tilaisuudessa paikalla Tuulilasin edustajana.

Iso limusiini oli ison ihmettelyn aihe. Me toimittajat yritimme päästä selville auton saloista japanilaisten insinöörien avustuksella. Herroja oli paikalla laumoittain. He myhäilivät tyytyväisinä, mutta olivat kovin vähäpuheisia, vaikka esitimme tyhmiä ja ehkä myös vähemmän tyhmiä kysymyksiä. Keskustelu oli helpointa aloittaa uuden Lexuksen ulkonäöstä. Se kun oli ilmiselvä S-luokan Mercedeksen kopio. Japanilaiset eivät asiaa tietenkään myöntäneet.

Odotimme innokkaina koeajoa, ja kun lopulta pääsimme Lexuksen rattiin, kokemus oli aika mykistävä. Vaikka puhalsimme autobaanalla menemään aika haipakkaa, Lexuksen sisällä oli hiljaista kuin sillä kuuluisalla huopatossutehtaalla. Autoon oli rakennettu tietysti limusiiniin sopiva mukavuuspainotteinen alusta, mutta kovemmassa vauhdissa meno oli jo vähän epämääräisen tuntuista.

– Lauri Larmela –

Lexus IS 300 H A Comfort

  • Moottori Rivi-4, bensiini + sähkömoottori
  • Iskutilavuus 2 494 cm3
  • Teho 133 kW (181 hv)
  • Voimansiirto Takaveto, automaattivaihteisto
  • 0−100 km/h 7,9 s
  • Huippunopeus 200 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 4,2 l/100 km
  • CO2-päästöt 97 g/km
  • Mitat Pituus 4 665 mm, leveys 1 810 mm, korkeus 1 430, tavaratila 306 l
  • Omamassa 1 700 kg
  • Hinta 2023 heinäkuussa 26 400 € LänsiAuto, Suomenoja

Kenelle?

Tämä auto sopii henkilölle, joka haluaa itselleen vähän erikoisemman kulkupelin. Näitä ei tule joka kulmalla vastaan.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt