
Lexus IS vm. 2018 – Hybridi, joka tarjoaa pienen annoksen luksusta ja taloudellisia kilometrejä
Käytetty Lexus on salaherkku niille, jotka arvostavat luotettavaa hybriditekniikkaa ja pientä, tavanomaisesta erottuvaa luksusta. Sähköllä terästetty voimalinja on ennen kaikkea taloudellinen.
Mikäköhän voisi olla mahdollisimman erikoinen japanilaisauto? Listalle voi poimia muutamia ilmiselviä ehdokkaita. Joku wankel-moottorilla kulkeva Mazda kuuluu joukkoon ilman muuta. Samoin melkein mikä tahansa Subaru. Jos haluaa keikutella erikoisen ja normaalin välimaastossa, Lexus voisi olla hyvä vaihtoehto. Ja sellainenpa osui silmiin LänsiAuton hallissa Espoon Suomenojalla.
Japanissa valkoinen väri on aina muodissa, ja sillä sävyllä tämäkin auto oli värjätty – vieläpä oikein helmiäisvalkoisella. Lexus oli IS-sarjaa, eli kyseessä on pienemmän pään Lexus. Jos vetää vähän mutkia suoraksi, niin voi sanoa, että kyseessä on 3-sarjan BMW:n vastinpari. IS-Lexus on kooltaan samaa luokkaa, ja mikä kaikkein olennaisinta, auto on takavetoinen.
Lexus, kuten Kolmos-Bemukin, on toteutettu sillä perinteisellä takavetokaavalla, eli moottori on edessä ja voima siirretään takapyörille kardaaniakselin avulla. Takavetoautot olivat jo lähestulkoon kuolemassa sukupuuttoon, mutta sähköisen vallankumouksen myötä niitä on tullut myyntiin yhä vaan enemmän. Hyvänä esimerkkinä tästä suuntauksesta ovat Volkswagenin ID-sarjan mallit. Tämä merkitsee Volkswagenin maailmassa pientä vallankumousta, sillä Golfit sisaruksineen ovat aina olleet etu- tai nelivetoisia.
