Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Kia ProCeed vm. 2020 – Hyvin varusteltu ja näyttävästi koristeltu bensaturbo on aika houkutteleva tuttavuus – Jousitus on napakka, mutta tämä onkin mallia GT

Näyttävä ja kohtuullisen käytännöllinen. Kulkee hyvin. Sellainen on tämä ProCeed.

2.12.2023 | Päivitetty 15.12.2023 | Tuulilasi

Joskus pitää vähän hullutella. Että ei aamiaisella aina sitä samaa eilistä ruisleipää ja kuivahtanutta Edam-juustoa. Autojen maailmassa tuo dieetti voisi olla vaikkapa hopeanharmaata Toyota Corollaa vuodesta toiseen – ja nimenomaan sedanina. Kaikella kunnioituksella: tuohon kyllästyy väkisinkin, vaikka Toyotat ovat kyllä kovia luita millä tahansa asteikolla mitattuina.

Mutta mitä nyt sitten otettaisiin? Kuljeskelu Espoon Suomenojan LänsiAuton hallissa ei tuota alkuun mitään ihmeempiä ahaa-elämyksiä. Tai tietty tarjolla olisi vaikka mitä herkkuja, mutta nämä Mercedekset ja Volvot ovat aivan liian kalliita meille. Ei tällä kertaa satu olemaan 50 000 euroa tilillä autokauppoja varten.

Lopulta perusteellinen renkaanpotkinta tuottaa tulosta, kun silmiin osuu viehkosti koristeltu Kia Proceed GT, jonka tuulilasissa on 27 500 euron hintalappu.

Kia ProCeedin kojelauta on moderni. Kierrettävistä lämmityslaitteen säätimistä iso kiitos.
Kojelauta on moderni. Kierrettävistä lämmityslaitteen säätimistä iso kiitos.
Kia ProCeed punaisia jarru­satuloita ei voi olla huomaamatta.
Punaisia jarru­satuloita ei voi olla huomaamatta.

Kian Ceed-mallisto on poikkeuksellisen laaja. Perusversio, eräänlainen viistoperäinen Golf-kopio on yksinkertaisesti vain Ceed. Sen farkkumuunnos tuntee nimen Sportswagon. Sortimenttiin kuuluu myös tämä nyt käsillä oleva ProCeed, joka on Sportswagonin menevämpi ja pitkäperäisempi muunnos. Parven neljäs jäsen on XCeed. Se on muita Ceedejä hiukan korkeampi auto, ehkä eräänlainen SUV.

ProCeedin muotoilua voi pitää todella onnistuneena, sillä se näyttää juuri sopivalla tavalla erikoiselta: matala ja menevä sukkula. Autoyksilömme oli vuodelta 2020, ja sillä oli ajettu 57 000 kilometriä. Kuten olettaa saattaa, auto oli erittäin siistissä kunnossa. ProCeed oli mallia Business Premium, mikä tarkoittaa runsasta varustetasoa.

Vakionopeudensäädin oli sitä ainoaa oikeaa, eli mukautuvaa tyyppiä. Pakettiin kuuluivat myös peruutuskamera ja tutkat sekä edessä että takana. Lämmitettävä tuulilasi on Suomen olosuhteissa aina tarpeellinen varuste. JBL-audiojärjestelmä saattaa kiehtoa musiikinharrastajia.

Kia ProCeed etuistuimissa on muhkeat toppaukset. Lasinen kattoluukku päästää kivasti valoa sisään.
Etuistuimissa on muhkeat toppaukset. Lasinen kattoluukku päästää kivasti valoa sisään.
Kia ProCeedin takana on kohtalaisesti tilaa.
Takana on kohtalaisesti tilaa.

ProCeed ei ole mikään tilaihme. Edessä on väljää ja tavaratila on riittävän kookas, mutta takapenkki on juuri sellainen kuin tämän kokoluokan muissakin autoissa: polvitilaa on liian vähän.

Ajettavuudeltaan ProCeed on – jos ei nyt sporttinen, niin – ainakin sähäkkä. Kuten tunnettua, korealaismerkkien ajo-ominaisuudet ovat kehittyneet viime vuosina huimasti.

Iloiseen ajotunnelmaan vaikutti myös se, että Kian keulalla oli 204-heppainen turbokone. 1,6-litrainen ahdettu mylly antaa autolle hyvät kyydit. Pienenä erikoisuutena mainittakoon ratin takaa löytyvät lavat, joilla vaihteistoa voi komentaa. Nuo vipstaakit saattavat viehättää aluksi, mutta usein käy niin, että hyvin toimiva automaatti vie lopulta voiton, ja nuo sinänsä hauskat lavat jäävät vajaakäytölle.

Onko takuu voimassa?

Uuden Kian takuu on peräti seitsemän vuoden mittainen. Se on vakuuttava lupaus. En ole perehtynyt Kian takuuehtoihin sen tarkemmin, mutta tällä aukeamalla ajetun kolmivuotiaan ProCeedin pitäisi ilman muuta olla takuun piirissä.

Saatan kuitenkin arvata, että takuuehdoissa on tolkuton määrä tiheään painettua pientä tekstiä, jossa määritellään tuhat eri ehtoa jotka pitää täyttää, jotta takuu pysyisi voimassa. Niistä tärkein lienee se, että autoa huolletaan tarkasti huolto-ohjelman mukaisesti, ja nimenomaan Kia-merkkihuollossa. Myös mahdolliset takaisinkutsukampanjat pitää ottaa vakavasti. Niiden laiminlyönti voi johtaa takuun raukeamiseen.

Takuuseen kannattaa varmasti panostaa, sillä se helpottaa ostopäätöksen tekoa. Ajoin viime kesänä uudella Volkswagen Amarokilla. Maasturin kyljissä oli isot tarrat, joissa luki ”Takuu viisi vuotta ja 200 000 kilometriä”. Tuo Amarok maksoi yli 100 000 euroa, joten kaupanteko vaatii kunnon harkintaa. On ilmiselvää, että pitkä takuu sulavoittaa myyjän ja potentiaalisen ostajan välistä kommunikaatiota.

– Lauri Larmela –

Kia ProCeedin ruumassa on tilaa ainakin periaatteessa. 594- litrainen, syvä ja matala kontti ei ole käytettävyydeltään erityinen.
Ruumassa on tilaa ainakin periaatteessa. 594- litrainen, syvä ja matala kontti ei ole käytettävyydeltään erityinen.
Kia ProCeedissä on sporttimeininkiä. Jos tallan painaa lähdössä pohjaan, kumi ulvahtaa ja keula kohoaa.
Jos tallan painaa lähdössä pohjaan, kumi ulvahtaa ja keula kohoaa. Ihan selkeää sporttimeininkiä!

Kia ProCeed 1.6 T-GDI ISG GT Business Premium

  • Moottori Rvi-4, bensiini, turbo
  • Iskutilavuus 1 591 cm3
  • Teho 150 kW (204 hv)
  • Voimansiirto Etuveto, automaattivaihteisto
  • 0−100 km/h 7,5 s
  • Huippunopeus 225 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 7,1 l/100 km
  • CO2-päästöt 163 g/km
  • Mitat Pituus 4 605 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 469 mm, tavaratila 594 l
  • Omamassa 1 469 kg
  • Hinta 2023 heinäkuussa 27 500 € LänsiAuto, Suomenoja

Kenelle?

Kia ProCeed käy hyvin perheautoksi sellaiselle ostajalle, joka haluaa vähän erikoisemman menopelin vielä asialliseen hintaan.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt