Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Jeep Renegade 2.0 Multijet AT9 4WD Trailhawk vm. 2016 – Lääkkeeksi citymaasturiahdistukseen aito maastoauto ja pieni pala Amerikkaa

Citymaasturi vetää kahdella pyörällä, mutta oikea maasturi raapii joka nurkasta. Jeep Renegade kuuluu jälkimmäiseen laumaan.

25.4.2023 Tuulilasi

Kaiken maailman katumaastureita on maailma pullollaan. Nämä sinänsä sähäkän näköiset autot ovat hieman ärsyttäviä, sillä ne ovat lähes poikkeuksetta kaksipyörävetoisia, vaikka näyttävätkin nelivetoisilta.

Lähdimme etsimään lääkettä citymaasturiahdistukseen LänsiAuton vaihtoautohallista. Hienoja nelivetomöhkäleitä oli kyllä tarjolla oikein mukavasti, mutta ongelmana oli niiden hinta. Meillä kun oli kattosummana 20 000 euroa. Tuolla summalla ei tuntunut irtoavan oikein mitään kunnollista, mutta sitten pomppasi.

Autorivistön hännillä näkyi jotain keltaista. Oli pakko lähteä saman tien tarkistamaan, että olisiko koukussa jotain meille sopivaa. Ja kyllä nyt nappasi: räikeän keltainen auto oli Jeep Renegade Trailhawk, ja hintakin juuri sopivat 19 800 euroa.

Käytetty Jeep Renegade 2016 Tuulilasin koeajossa. Tämän radion käyttö on helppoa, vaikka/koska ihan moderneimmasta päästä se ei olekaan.
Tämän radion käyttö on helppoa, vaikka/koska ihan moderneimmasta päästä se ei olekaan.

Ajoimme auton pihalle, ja aloitimme kohteen lähemmän tarkastelun. Neliveto oli itsestäänselvyys, sillä kyseessä oli kuitenkin Jeep. Se on merkki, jonka juuret ovat syvällä mudassa. Tutkimuksissa kävi ilmi, että neliveto oli ihan huipputasoa, sillä järjestelmään kuului myös alennusvaihde. Nyt alettiin selkeästi liikkua oikeiden maastoautojen alueella. Pakettiin kuului lisäksi ajo-ohjelman valitsin, jossa oli tarjolla valmiita asetuksia erilaisille pinnoille. Systeemillä on hieno nimi: Select Terrain Rock. Eikä tässä vielä kaikki, sillä Jeepin alustassa oli pohjapanssari suojaamassa polttoainetankkia, vaihteistoa ja jakovaihteistoa.

Jeepin keulalta kuului lupaavaa murinaa, ja pian kävi ilmi, ettei konepellin alla pihissyt mikään aneeminen, bensaa imevä pikkuturbo, vaan kunnollinen kahden litran turbodiesel. Sen jatkeena oli 9-pykäläinen automaatti, eli voimalinjassa ei todellakaan ollut mitään valittamista.

Käytetty Jeep Renegade 2016 Tuulilasin koeajossa. Edessä istutaan herroiksi.
Edessä istutaan herroiksi.
Käytetty Jeep Renegade 2016 Tuulilasin koeajossa. Takana on liian vähän polvitilaa.
Takana on liian vähän polvitilaa.

Lähdimme koeajolle hymy huulella, eikä Jeep tuottanut pettymystä. Turbodiesel murisi miehekkäästi, ja voimaa tuntui olevan reservissä pahojenkin paikkojen varalle. Automaattilaatikko hoiti tehtävänsä sulavalla tyylillä. 5,8 litran normikulutuslukema kertoo, että Jeep on varsin taloudellinen auto. Sekalaisessa ajossa kulutus lienee 6,0-6,5 l/100 km. Saman kokoluokan bensakoneinen nelivetomaasturi – vaikkapa Honda CR-V – nappaa helposti yhdeksän litraa satasella. D-mies voittaa aina, kuten me kaikki tiedämme, vaikka emme kehtaa sitä myöntää.

Ajettavuudeltaan Renegade ei ole mikään parkettien partaveitsi. Menossa on hiukan työkalumainen tunnelma. Ohjaus ei ole kovin tunnokas, ja jousitus toimii töksähdellen. Joidenkin mielestä nämä ovat kauhistuttavia asioita, mutta ei Renegade nyt sentään miltään pick-upilta maistu. Valitettavasti meillä ei ollut aikaa viedä Jeeppiä maastolenkille, mutta uskomme, että se pärjäisi tieverkon ulkopuolella sata kertaa paremmin kuin tyypillinen citymaasturi. Vetomiehille kerrottakoon, että myös koukku kuului Renegaden varustukseen. Kohta on kesä, mutta seuraava talvi iskee kuitenkin aina. Sen varalta on hyvä tietää, että Jeepissä on sekä lohko- että sisätilalämmitin.

Käytetty Jeep Renegade 2016 Tuulilasin koeajossa. Kojelauta on aika muovisen oloinen.
Kojelauta on aika muovisen oloinen. Kartturilla on jyhkeä kauhukahva.

Renegade ei ole ihan tuore tapaus, sillä se on vuosimallia 2016. Autolla on ajettu kuitenkin vain 101 000 kilometriä, mikä on todella maltillinen lukema. Auto oli tullut liikkeeseen ensimmäiseltä omistajaltaan, ja se oli erittäin siistissä kunnossa.

Korkea ja kulmikas Jeep näyttää isommalta kuin onkaan. Edessä on kivasti tilaa, mutta takapenkki on ahdas. Tässä Jeepissä on monta kiehtovaa ominaisuutta, mutta ehkä päällimmäisenä autosta jäi kuitenkin mieleen sen tyyli. Solar Yellow -erikoisväri säväyttää, varsinkin kun taka- ja takasivulasit on värjätty mustiksi. Eri puolilla autoa komeilevat nostalgiset Jeep-koristeet kruunaavat kokonaisuuden.

Käytetty Jeep Renegade 2016 Tuulilasin koeajossa. Syvään tavaratilaan uppoaa paljon rahtia.
Syvään tavaratilaan uppoaa paljon rahtia.
Käytetty Jeep Renegade 2016 Tuulilasin koeajossa. Kun lähdetään pöpelikköön, luiston­esto kannattaa kytkeä pois päältä.
Kun lähdetään pöpelikköön, luiston­esto kannattaa kytkeä pois päältä.

Kaksi kovaa

Vain makuasioista kannattaa kiistellä, ja nyt väännetään akselilla Jeep vastaan Land Rover. Kumpi näistä on legendaarisempi maastoautomerkki? Jos jenkeiltä kysytään, vastaus on tietysti Jeep. Britit ovat yhtä kiivaasti oman Land Roverinsa kannalla.

Näsäviisaasti voi sanoa, että Land Roveria ei olisi edes syntynyt, jos Jeepiä ei olisi ollut jo olemassa. Alkuperäisen sota-Jeepin tuotanto alkoi vuonna 1941, ja niitä tehtiin USA:n ja sen liittolaisten tarpeisiin valtavia määriä. Pienen avomaasturin hahmo tuli tunnetuksi kaikkialla maailmassa. Toisen maailmansodan jälkeen Jeep vaihtoi ketterästi siviilipuolelle esittelemällä kovasti sota-Jeepistä vaikutteita saaneen CJ-mallinsa.

Ensimmäinen Land Rover näki päivänvalon vuonna 1948. Pieni maasturi oli kovin samanhenkinen kuin alkuperäinen Jeep. Lantikan kori oli alumiinia, mutta Jeepissä käytettiin terästä. Kaupunkilegendan mukaan alumiiniin päädyttiin siksi, että sitä oli sota-ajan lentokoneteollisuuden jäljiltä helposti saatavissa.

Nykyään Jeep on osa monikansallista Stellantis-konsernia. Land Roverin omistaa intialainen Tata.

Jeep Renegade 2.0 Multijet AT9 4WD Trailhawk

  • Moottori Rivi-4, diesel, turbo
  • Iskutilavuus 1 956 cm3
  • Teho 125 kW (170 hv)
  • Voimansiirto Neliveto, automaattivaihteisto
  • 0−100 km/h 8,9 s
  • Huippunopeus 196 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 5,8 l/100 km
  • CO2-päästöt 151 g/km
  • Mitat Pituus 4 236 mm, leveys 1 805 mm, korkeus 1 697 mm, tavaratila 351 l
  • Omamassa 1 617 kg
  • Hinta helmikuussa 2023 19 800 €, LänsiAuto, Espoo

Kenelle?

Renegade sopii henkilölle, joka osaa arvostaa ihan oikeaa nelivetoa ja puhdikasta turbodieseliä. Vähänkään sivummalla jos liikkuu, näille ominaisuuksille on tarvetta.

Käytetty Jeep Renegade 2016 Tuulilasin koeajon tulokset.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt