
Hyundai Kona vuosimallia 2020 – Vähän ajettu hybridi – Tässä voisi olla ideaa
Korealaisautot ovat nyt sesongissa, joten käänsimme katseet tuohon suuntaan – ja heti nappasi. Konamme on vuodelta 2020, ja sillä on ajettu todella maltilliset 69 000 kilometriä. Ei ihan uudenveroinen mutta todella siisti yksilö.
Jotkut meistä uivat autoa valitessaan mielellään vastavirtaan. Taidan kuulua tuohon joukkoon. Joskus pitää kuitenkin sulautua massaan, ja polskutella ihan pokkana virran mukana. Trendikkään virran nimi on tietysti SUV, ja nyt vaan sitten hypätään rohkeasti sinne syvään päähän. Miten olisi Nissan Qashqai? Tuo olisi varma valinta sellaiselle henkilölle, joka ei halua erottua joukosta Prisman parkkipaikalla. Sen verran pitää kuitenkin olla kapinahenkeä matkassa, että ei mennä yli siitä, missä aita on kaikkein matalimmillaan. Siis Qashqai hylkyyn.
Korealaisautot ovat nyt sesongissa, joten käänsimme katseet tuohon suuntaan – ja heti nappasi. LänsiAuton valikoimista osui silmiin Hyundai Kona. Äkkäsimme auton varmaan siksi, että sen pinnassa oli todella persoonallinen sinisen sävy.

Konamme on vuodelta 2020, ja sillä on ajettu todella maltilliset 69 000 kilometriä. Ei auto nyt ehkä ihan uudenveroinen ole, mutta todella siisti yksilö on joka tapauksessa kyseessä. Todettuamme Konan mainion yleiskunnon perehdyimme auton varustelistaan. Herkkuja olikin ihan sopivasti, jopa normaalia enemmän. Sekä kesä- että talvirenkaissa on kevytmetallivanteet.
Vakionopeudensäädin on sitä ainoaa oikeaa – eli mukautuvaa tyyppiä. Navigaattorista tulee iso plussa. Otsa meni vähän kurttuun, kun luin esitteestä, että Konassa on Krell Premium -audiojärjestelmä, jossa on peräti seitsemän kaiutinta. Pakettia täydentää subwoofer ja erillinen 8x45 watin vahvistin. Kuulostaa vakuuttavalta, mutta en osaa sanoa, että onko tämä poppikone sittenkään Konan merkittävin myyntivaltti. HUD (Head Up Display), eli tuulilasille ajonopeuden heijastava laite, on ihan oikeasti tosi hyvä varuste.
Tiloiltaan Kona on hiukan piukea, selvästi ahtaampi kuin tuo aiemmin mainittu Qashqai. Perheelle, jossa on pikkulapsia, auto sopii hyvin, mutta jos takapenkille pitää ahtaa teinejä, voi tulla pää vetävän käteen. Kona on lajitoveriensa tapaan hiukan normaalia henkilöautoa korkeampi, joten kulku sisään ja ulos sujuu ketterästi.

Ajettavuudeltaan Kona on yllättävän pätevä. Korealaiset ovat viimeisen viiden vuoden aikana parantaneet autojensa ajo-ominaisuuksia suurin harppauksin, ja Kona on tästä hyvä esimerkki. Toki auto on parhaimmillaan taajamissa, mutta ei maantiekään ole Konalle mitenkään vieras elementti.
Konan keulalla hyrisee 1,6-litarinen bensakone, jonka apuna on sähkömoottori. Nyt puhutaan siis hybridistä, eli ihan nykyajassa kuljetaan, vaikka autolla on ikää jo kolme vuotta. Voimalinja toimii muuten hyvin, mutta kuusiportainen kaksoiskytkinvaihteisto saattaa joissain ajotilanteissa nykiä vähän yllättävästi.
Kona on varsin napakka ajettava. Alusta toimii paremmin kuin monessa tämän kokoluokan katumaasturissa. Viihtyy taajamissa, mutta ei säiky maantietäkään. Joka paikan höylä.


Hyundai Kona 1.6 Hybrid 6-DCT Style
- Moottori Rivi-4, bensiini + sähkömoottori
- Iskutilavuus 1 580 cm3
- Teho 104 kW (141 hv) Voimansiirto Etuveto, automaattivaihteisto
- 0−100 km/h 11,2 s
- Huippunopeus 160 km/h
- Yhd. EU-kulutus 5,3 l/100 km
- CO2-päästöt 122 g/km
- Mitat Pituus 4 165 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 550 mm, tavaratila 361 l
- Omamassa 1 477 kg
- Hinta 2023 kesäkuussa 23 900 € LänsiAuto, Espoo
Kenelle?
Hyundai Kona on oiva pienen perheen yleiskone. Hyvä varustelu ja kova poppikone saattavat vedota myös nuoriin sinkkumiehiin.


Älä osta uutta
Hyundai Konan uusi malli on jo kaupoissa. Se on uunituore tapaus, joka on muotoiltu todella futuristisesti. Uusi on aina parempi kuin vanha – vai onko sittenkään? Kokemukseen perustuvan viisauden mukaan koskaan ei pitäisi ostaa automallia, jonka tuotanto on juuri alkanut. Näissä kuumissa uutuuksissa kun tuppaa olemaan niitä lastentauteja.
Jos valitsee automallin, jonka valmistus on juuri loppumassa, saa mitä suurimmalla todennäköisyydellä itselleen hyvin laadukkaan auton.
Tuoreet uutuusmallit saattavat olla laadultaan katastrofaalisen huonoja. Hyvänä esimerkkinä tästä on Opel Vectra, joka oli Tuulilasin käyttötestissä vuoden ajan 1990-luvun lopulla. Vectran vikalista oli loputon. Surkuhupaisana esimerkkinä mainittakoon takalasin lämmitys. Se ei vain yksinkertaisesti toiminut. Asiaa selviteltiin merkkikorjaamolla useaan otteeseen. Lopulta asia selvisi: takalasissa oli kyllä lämmitysvastukset, mutta niille ei kulkenut lainkaan sähköä! Vian selvittämiseksi puolet auton sisustuksesta piti purkaa pois. Homma meni tietysti tehtaan takuuseen, mutta jatkuva ramppaaminen korjaamolla kävi ihan työstä.