Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Ford Focus v. 2022 on järkiostos – 20 000 eurolla saa jo vaikka mitä, esimerkiksi todella hyvän Focus-farkun

Focus Wagon ei vetoa tunteisiin vaan järkeen. Voisi sanoa, että ominaisuuksiiinsa nähden tämä auto on edullinen. Hyvin huolletussa ja pidetyssä autossa isotkaan kilometrit eivät haittaa.

1.9.2024 | Päivitetty 11.9.2024 | Tuulilasi

Koska tuhlasimme tämän lehden edellisillä sivuilla ajettuun Volvoon avokätisesti yli 30 000 euroa, oli pakko lähteä säästölinjalle. Hullunhauskan Volvon rinnalle piti saada joku järkipeli, ja asetimme hintakaton 20 000 euroon. Emme hakeneet mitään kiertopalkintoa, vaan aika tuoretta perheautoa.

Kun ei surffaa SUV-trendin harjalla, voi säästää ison tukun rahaa. Lähdimme siis etsimään tuiki tavallista farkkua. Volkswagen Golfit ja Skoda Octaviat hylättiin heti lähdössä, sillä ne ovat hyvin kysyttyjä ja siksi aika tyyriitä. Korealaisia olisi ollut tarjolla vaikka kuinka, mutta nyt ei vaan iskenyt. Lopulta mielitietty löytyi helposti. Se oli Ford Focus Wagon vuodelta 2021. Mikä parasta, Focus oli vuosimallia 2022, eli käytetyksi autoksi hyvin tuore tapaus. SAKA pyysi Focuksesta 19 490 euroa, joka oli meille juuri se sopiva summa.

Etuistuimet ovat kookkaat ja tukevat.
Etuistuimet ovat kookkaat ja tukevat.
Takapenkki on yllättävän tilava.
Takapenkki on yllättävän tilava.

Focuksen puolesta puhui erityisesti sen runsas varustelu. Myyntiesite kertoi, että nyt oli käsissä todellinen joulukuusi, sillä Fordissa oli polttoainekäyttöinen lisälämmitin, kaistavahti, navigaattori, peruutuskamera ja vetokoukku. Kirsikkana kakun päällä oli keyless go -toiminto: ilman avaimia sisään. Tuota yksinkertaista keksintöä oppii arvostamaan aina, kun on pari isoa kauppakassia käsissä. Eipä tarvitse etsiä avaimia, vaan voi heittää kamat kyytiin tuosta vaan!

Focuksella oli ajettu vajaassa kolmessa vuodessa 141 000 kilometriä, auto on ollut siis ahkerassa käytössä. Ystävät ja kylänmiehet tuppaavat sanomaan, että yli 100 000 kilometriä ajettua autoa ei pidä ostaa, mutta se on kyllä vanhanaikaista pötypuhetta. 141 000 kilometriä on säännöllisesti huolletulle autolle todella mitätön ajosuorite.

Kojelauta on selkeä. Vaihdekepin virkaa hoitaa pyöritettävä vipstaaki.
Mittaristo on digitaalinen, mutta turhaa kikkailua on onneksi vältetty.

Farkku-Focus ei ole mikään pieni auto, sillä akseliväliä on 2,7 ja pituutta 4,7 metriä. Näillä eväillä syntyy kulkupeli, jossa on hyvinkin asialliset tilat. Takkapenkillä on jopa yllättävän väljää. Rahtareille kerrottakoon, että tavaratila vetää yli 600 litraa.

Focuksemme keulalla oli 1,5-litrainen Ecoboost-moottori. Kone on kolmipyttyinen, mutta tästä ei kannata järkyttyä. Moottorin käyntiääni on toki hiukan rapea, muttei mitenkään pärisevä, ellei aja jatkuvasti pedaali pohjassa. Laatikko on automaatti, jossa on peräti kahdeksan vaihdetta. Automaattia ei komenneta perinteisellä kepillä vaan pyöritettävällä kytkimellä. Jännä, mutta toimiva ratkaisu.

Kuka muistaa Ford Sierran?

Ford Focus on erinomainen ajettava, mutta oletteko joskus ajaneet Ford Sierralla? Sierrahan oli 1980-luvun takavetotekniikkaa edustanut keskiluokan myyntihitti. Suomen talvessa Sierra oli ihan mahdoton pideltävä. Luistossa mentiin, ja monesti jäätiin kiinni hankeen.

Sierra tuli tiensä päähän 1990-luvun alussa. Sen seuraajaksi esiteltiin Mondeo vuonna 1992. Nyt oli veto etupyörillä, mutta vielä tärkeämpää oli se, että Mondeon alusta oli viritetty todella napaksi. Jousitus oli hyvin vaimennettu, ohjaus piiruntarkka ja suuntavakaus erinomainen. Niinpä Mondeolla oli tosi hauska ajaa.

Tiedän tämän omasta kokemuksesta, sillä ajoin Mondeolla Tukholmasta Etelä-Ranskan Toulouseen kahdessa päivässä keväällä 1993. Matkaa kertyi yli 2 600 kilometriä, mutta se meni Mondeon ratissa kuin siivillä. Tuon Mondeon perintö elää tämän päivän Focuksissa.

– Lauri Larmela –

Focus on hyvä, suorastaan erinomainen ajettava. Ohjaus on tunnokas ja tarkka. Suuntavakaalla autolla on kiva taittaa pidempääkin siivua. Jämäkkä jousitus.
Ford on saanut loihdittua vajaaseen 4,7 metriin ihan oikeat perheauton tilat. Jättimäinen tavaratila ansaitsee erityiskiitokset.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt