
BMW 640 vm. 2012 – Haluatko nautiskella ja tehdä muut kateellisiksi? Tässä olisi vähän ajettu ja hyvin pidetty oikea auto
Harvoin on tullut vastaan näin siistiä ja vähän ajettua 12-vuotiasta autoa. BMW 640 Sport A Coupé on toki ikäisekseen aika kallis, mutta se onkin ihan selvää klassikkoainesta. Tämä auto kannattaisi ostaa pois kuljeksimasta ja laittaa säilöön.
Talvi on monen suomalaisen mielestä ihmisen parasta aikaa. Kaikkihan me tunnemme legendaarisen lausahduksen: ”Tulisipa talvi ja kunnon pakkaset!” Minä itse tosin kuuluun siihen pieneen vähemmistöön, joka ei tarvitsisi talvea lainkaan: se on mielestäni ahdistavaa aikaa. Menneenä vuonna valkoista moskaa alkoi tippua taivaalta Etelä-Suomessa jo lokakuun puolella. Joulukuun alussa V-käyräni oli niin tapissa, että oli pakko lähteä hakemaan lääkettä akuuttiin kaamosmasennukseen. En mennyt kuitenkaan apteekkiin enkä Alkoon, vaan autokauppaan!
Marssin Espoon Koskelossa sijaitsevaan SAKA:n myymälään, ja suoritin nopean katselmuksen. Mielitiettyni löytyi minuutissa. Täsmälääkkeen peräpeilissä luki 640. Alan miehet – ja miksei naisetkin – tietävät, että tällä koodilla saa käyttöönsä todellisen kielletyn hedelmän. Nyt puhutaan tietysti isosta Coupé-Bemusta. Nappasin esitelapun auton tuulilasilta, ja aloin tutkia sitä ahnaasti. Suuta alkoi kuivata melkein välittömästi, kun kävi ilmi, että autolla oli ajettu vain 50 000 kilometriä. Bemu oli vuosimallia 2012, eli autolla oli rullattu keskimäärin reilut 4 000 kilometriä vuodessa. Olisikohan tämä ollut niin sanottu kesäauto? Sitä pitäisi kysyä Bemun edellisiltä omistajilta, joita oli ollut vain kaksi.


Tämän nautintoaineen aiemmat käyttäjät olivat pitäneet Bemua kuin kukkaa kämmenellä, sillä auto oli uskomattoman hienossa kunnossa alta ja päältä. Tähän väliin on hyvä ottaa varustelista käteen ja lyödä vähän lisää löylyä: miten olisi nelipyöräohjaus, muistilla varustetut sähkösäätöiset etuistuimet tai vaikkapa sähkösäätöinen ohjauspyörä? Peruutuskamerakin kuului pakettiin – samoin kuin HUD, eli nopeuden tuulilasille heijastava järjestelmä. Nahkaverhoilu oli tavallistakin maukkaamman värinen. Ei siis mikään perusmusta, vaan aistikkaan ruskea – juuri sellaista sävyä kuin vanhan ajan nahkasalkuissa käytettiin. Niinhän se vaan on, että hyvää makua ja tyyliä on vaikea määritellä, mutta erittäin helppo tunnistaa.
Neliveto on Suomen oloissa tietysti yliveto. Tässä erityistapauksessa panimme kuitenkin ilolla merkille, että tämä BMW oli takavetoinen. Pelimiehet arvaavat varmasti, miksi peukutimme tätä teknistä ratkaisua.
Nyt alkoi kitalaki olla jo niin kuiva, että oli pakko istahtaa ratin taakse. Tällä Bemulla on korkeutta alle 1,4 metriä, eli sen penkille laskeudutaan. Ajoasento on klassisen matala. Nousu penkiltä ylös ei onnistu ihan helposti, jos selkä on jäykkä ja vyötärön kohdalla pullistelee henkilökohtainen turvatyyny.


Painallus napista, ja moottori murahtaa käyntiin. Bemun kone edustaa BMW:n parasta, klassista osaamista. Kolmen litran kuutonen käy silkinpehmeästi. Koneen kyljessä on turbo, ja näillä eväillä päästään 320 hevosvoiman tehoihin. Riittelee – vai mitä? Pikkupojille ja muille lapsenmielisille kerrottakoon, että nopeusmittarin suurin lukema on 260 km/h. Mittarin neulan saa autobahnilla melkein tappiin, sillä huippunopeutta Bemulle luvataan 250 km/h.
Heitimme Bemulla koeajolenkin, ja kun sitten kaarsimme takaisin autoliikkeen pihaan, oli leikin aika. Luistonesto pois päältä ja pari kahdeksikkoa tuoreella lumella. Ja hetkessä oli talvimasennus tipotiessään!



Upee coupè
Omassa horisontissani kaikkien aikojen kiehtovin coupé-BMW on ehdottomasti M 635 CSi. Tätä mallia valmistettiin vuosina 1983–1989. Auton keulalla murisee M1-mallin ylävireinen moottori. 286 hevosvoiman teho ei kuulosta tänä päivänä kovinkaan vaikuttavalta, mutta 40 vuotta sitten tämä auto oli vakavan luokan tykki. Moottorissa ei ollut tietenkään turboa, vaan 3,4-litrainen kuutonen lauloi korkealta ja kovaa. Satasen vauhtiin päästiin 6,4 sekunnissa, mikä nykyisten sähköautojen mittapuulla on todella etanamaista tahtia. Huippua irtosi kuitenkin 255 km/h. Tuohon eivät kaiken maailman patteriautot oikein millään yllä. Repikää siitä!
Tätä isoa Ämmää valmistettiin yhteensä 5 835 kappaletta. M635 CSi maksoi Suomessa vuonna 1984 rapsakat 585 000 markkaa, eli reilut 200 000 euroa. Summa oli todella huima. Kaivelin internetin uumenista myynnissä olleita M635 CSi -yksilöitä. Silmään osui yksi, jota kehuttiin priimakuntoiseksi. Siitä pyydettiin 52 000 euroa. Ei muuta kuin ostohousut jalkaan!
– Lauri Larmela –
BMW 640 Sport A Coupé
- Moottori Rivi-6, bensiini, turbo
- Iskutilavuus 2 979 cm3
- Teho 235 kW (320 hv) Voimansiirto Takaveto, automaatti
- 0−100 km/h 5,3 s
- Huippunopeus 250 km/h
- Yhd. EU-kulutus 7,6 l/100 km
- CO2-päästöt 177 g/km
- Mitat Pituus 4 894 mm, leveys 1 894 mm, korkeus 1 369 mm, tavaratila 460 l
- Omamassa 1 735 kg
- Hinta 2024 joulukuussa 35 800 € SAKA, Espoo
Kenelle?
Jos haluaa nautiskella oikein urakalla ja saattaa samalla muut kateellisiksi, niin tässä olisi vähän ajettu ja todella hyvin pidetty oikea auto!
