
BMW 118d vm. 2016 – Alle viiden litran kulutus sadalla kilometrillä on kova suoritus
Turbodiesel kuljettaa tätä Bemaria todella kepeästi. Kulutus on naurettavan pieni; reilusti alle viiden litran lukemat ovat täyttä realismia.
Kaksi klassikkoa – Mercedes E ja Volvo V70 – siinä oli jo riittävästi tälle kerralle. Näiden legendojen vastapainoksi haimme avoimella mielellä jotain vähän oudompaa menopeliä. Joku pikkusportti olisi ollut kiva, mutta niitä on loppupeleissä aika vähän tarjolla. Kartoitimme myös avoautojen tilanteen, mutta niitäkin oli vähän, ja ne olivat liian kalliita. Lopulta sorruimme sinänsä aika tavalliseen Bemariin, joka osoittautui lähemmässä tarkastelussa kylläkin aikamoiseksi erikoisuudeksi.
Tuulilasiin läntätyssä hintalapussa luki BMW 118, ja hintaa oli 11 900 euroa – halvalla siis mentiin. Hyppäsimme pienen BMW:n rattiin ja löimme koneen tulille. Ihmetys oli melkoinen, kun SAKA:n hallin täytti miehekäs dieselin jyrinä. Alla olikin siis 118d. Bemumme oli vuodelta 2016. Tuolloin BMW:n ohella monet muutkin valmistajat panostivat pienemmän pään dieselautoihin. Sillä pienihän tämä 1-sarjalainen on. Mittaa autolla on vain 4,3 metriä.


Vuonna 2016 BMW vannoi vielä tiukasti takavedon nimiin. Sittemmin pienemmän pään Bemut ovat kääntyneet etuvetolinjalle. Takaveto on tietysti herkullinen rakenneratkaisu, koska auton ohjaus ja veto on erotettu toisistaan. Kun takapyörät hoitavat liikkumisen, vapaasti pyörivien etupyörien kautta voidaan rakentaa erinomainen tuntuma tien pintaan. BMW on tämän lajin kiistaton mestari.
Takavedon huonona puolena on kardaaniakseli, jolla voima siirretään keulalla sijaitsevalta moottorilta takapyörille. Kardaanitunneli verottaa ankarasti takapenkin jalkatiloja. Tämä haitta korostuu pienessä 1-sarjalaisessa. Sen takatilat ovat piinallisen ahtaat.
Lähdimme avoimin mielin koeajolle. 118d osoittautui iloiseksi kulkijaksi. Kaksilitrainen naku pumppaa 150 hevosvoiman tehot ja 320 newtonmetrin väännöt. Vääntöhuippu irtoaa jo kierrosluvulla 1 750 r/min, eli voimaa on tarjolla jo hiukan tyhjäkäynnin yläpuolella.


Bemussa oli automaattilaatikko, eikä ihan mikään normitomaatti, vaan peräti 8-pykäläinen vaihteisto. Se teki työnsä mallikkaasti. Silmässä oli aina mahdollisimman suuri vaihde. Näin pyritään pieneen kulutukseen.
Ratkaisu on onnistunut, sillä 118d vie normin mukaisessa yhdistetyssä ajossa vain 3,8 litraa dieseliä sadalla kilometrillä. Vaikka tuossa olisi vähän PR-kerrointa mukana, niin nelosella alkavat lukemat ovat täyttä realismia. Halpoja kilometrejä siis luvassa.
Mitä rahalla saa?
Koeajamamme iso Volvo maksoi 11 490 euroa ja tämä pieni BMW 11 900 euroa. Parivaljakolla on siis käytännössä sama hinta. Vaikka Volvosta ja Bemusta pyydetään miltei identtistä hintaa, nämä autot ovat tyystin erilaisia. Ajomäärissä ei ole suurta eroa. Volvo: 250 000 km ja BMW: 230 000 km. Vuosirenkaissa eroa on vähän enemmän.
Volvo on tilava joka perheen yleiskone, jonka kyytiin mahtuu populaa ja tavaraa mielin määrin. BMW taas piukeaakin piukeampi tuttavuus, joka sopii parhaiten sinkun tai kahdestaan autoilevan pariskunnan käyttöön.
Volvossa on iso ja tehokas turboviitonen, jota voi juottaa myös etanolilla. Bemun keulalla taas ponteva, mutta superpihi diesel.
Hiukan leikkimielisesti voisi sanoa, että kummassakin autossa on väärä moottori. Diesel sopisi Volvoon, ja etanolia syövä bensakone Bemariin. Jos näin olisi, veikkaisin, että kummankin auton hinta pomppaisi jonnekin 15 000 euron tasolle.
– Lauri Larmela –


BMW 118d A Business Sportline
- Moottori Rivi-4, diesel, turbo
- Iskutilavuus 1 995 cm3
- Teho 110 kW (150 hv)
- Voimansiirto Takaveto, automaattivaihteisto
- 0−100 km/h 8,9 s
- Huippunopeus 212 km/h
- Yhd. EU-kulutus 3,8 l/100 km
- CO2-päästöt 99 g/km
- Mitat Pituus 4 324 mm, leveys 1 765 mm, korkeus 1 421 mm, tavaratila 360 l
- Omamassa 1 450 kg
- Hinta 2024 huhtikuussa 11 900 € SAKA, Espoo
Kenelle?
Jos et tarvitse tilaa, mutta halpa ajo kiinnostaa, tämä Bemu on harkinnan arvoinen. Kilometrejä on toki kertynyt: maantiellä lienee menty pitkää liukua.
