Tuulilasi

Katso kuvat - tuhti tietopaketti Audin täyssähköisestä A6 e-tronista

Katso kuvat - tuhti tietopaketti Audin täyssähköisestä A6 e-tronista
Audi kulkee päättäväisesti kohti sähköistä liikkumista ja esittelee Shanghain autonäyttelyssä 2021 täyssähköautoperheen innovatiivisen edelläkävijän, neliovisen Audi A6 e-tron -konseptiauton. Täysin uutta teknologiaa edustava PPE-perusrakenne (Premium Platform Electric) on loppuvuodesta 2022 lähtien C-segmentin ja myöhemmin B-segmentin autojen tekninen alusta.
Julkaistu: 21.4.2021
Tämä pitää sisällään myös – ensimmäistä kertaa sähköautomarkkinoilla – sekä korkeamman maavaran SUV-mallit sekä dynaamisesti muotoillut matalammat mallit, kuten tuleva Audi A6 e-tron.
Audi A6 -konseptiauto alleviivaa mallin asemaa brändin luksusluokan mallistossa. Malli on edustanut Audia yhdessä maailman suurimman volyymin segmentissä vuodesta 1968 lähtien, vuoteen 1994 asti Audi 100 -mallina. Ensin tulivat Sedan, Avant sekä allroad ja myöhemmin Sportback, joka esiteltiin ensimmäisenä A7-mallissa. Sähköisellä voimalinjalla on jo pitkät perinteet Audi A6:ssa: vuonna 2011 julkistetun täyshybridiversion jälkeen nykyinen Audi A6 TFSI e esiteltiin vuonna 2019 ladattavana hybridinä, erinomaisella sähköisellä toimintamatkalla.
Shanghain autonäyttelyssä 2021 esiteltävä Audi A6 e-tron -konseptiauto on Audin johdolla kehitettävään tulevaan PPE-alustaan perustuva täyssähkömalli. Samalla se edustaa myös täysin uutta suunnittelukonseptia: yhteistä nykyisen A6:n kanssa ovat vain mitat. 4,96 metriä pitkä, 1,96 metriä leveä ja 1,44 metriä korkea kori on muodoltaan Sportback ja sen linjat heijastavat selkeästi Audin nykyistä muotokieltä.
Shanghaissa debytoivan Audi A6 e-tron -konseptiauton ulkoasu on paljon muutakin kuin yksinkertainen suunnitteluharjoitelma – kori tarjoaa ennakkomaistiaisen Audin tulevista tuotantomalleista ja antaa selkeät viitteet siitä, miltä dynaaminen ja tyylikäs täyssähköinen luksusluokan Audi tulee näyttämään.
PPE-teknologia varmistaa osaltaan sen, että auton muotokielen ilmentämä dynaaminen suorituskyky ja arkipäivän käytettävyys saavat vastineen myös todellisuudessa – ja auto voi palvella täydellisesti kotitalouden ensisijaisena ajoneuvona. Tämä tarkoittaa erityisesti sitä, että valitusta voimalinjasta ja malliversiosta riippuen Audi A6 e-tronin odotetaan tulevaisuudessa ylittävän 700 kilometrin (WLTP) toimintamatkan ja sen tehokkaimmat mallit kiihtyvät 0–100 km/h alle neljässä sekunnissa.

Audi A6 e-tron -konseptiauton muotoilu

Mittojensa perusteella Audi A6 e-tron -konseptiauto edustaa selkeästi luksusluokkaa: 4,96 metrin pituus, 1,96 metrin leveys ja 1,44 metrin korkeus ovat identtiset nykyisen Audi A6/A7-sarjan kanssa. Dynaamiset mittasuhteet ja tyylikkäät linjat – mukaan lukien Audille tyypillinen fastback-muotoilu – kertovat ilmiselvästi, että tätä autoa on kehitetty tuulitunnelissa.
Aerodynamiikalla on aina ollut keskeinen rooli Audin pitkässä menestyksekkäässä luksusluokan historiassa. Audi 100/C3:n ilmanvastuskerroin, 0,30, on edelleen legendaarinen. Auto oli aikanaan aerodynamiikan maailmanmestari kaikissa luokissa – ja selvästi kilpailijoitaan parempi jo vuonna 1982, ja vuosia siitä eteenpäin. Audi 100:n kolmas sukupolvi mullisti soljuvilla linjoillaan siihen asti erittäin konservatiivisen luksusluokan autojen muotoilun.
Nyt Audi A6 e-tron -konseptiauto kirjoittaa uuden luvun menestystarinaan ja osoittaa jälleen kerran Audin taidon yhdistää muotoilu ja toiminnot täydelliseen symbioosiin. Vain 0,22 cW ilmanvastuskerroin on ennennäkemätön sähköistetyssä C-segmentissä. Kansankielellä tämä tarkoittaa sitä, että auton aerodynaaminen vastus on minimaalinen, mikä tarkoittaa pienempää energiankulutusta ja siten pidempää toimintamatkaa. Hienosäätö tuulitunnelissa on myös jälleen kerran ohjannut muotoilua ja lopputuloksena on poikkeuksellisen elegantti ja viimeisiin yksityiskohtiin asti harmoninen kokonaisuus.
Suuret 22-tuumaiset pyörät ja lyhyet ylitykset, tasainen ohjaamon lattia sekä coupe-katon loivapiirteinen kaari antavat ajoneuvolle selkeästi urheiluautomaisen ulkoasun. Kulmikkaiden muotojen sijaan korin kuperat ja koverat pinnat sulautuvat toisiinsa pehmeästi. Audi A6 e-tron -konseptiauto näyttää etenkin sivulta katsottuna yhtenäisen linjakkaalta – aivan kuin koko auto olisi tullut yhdestä muotista.
Takaikkunan vino linja on tyypillinen piirre Audi Sportback -mallien suunnittelussa: sen seurauksena D-pilari nousee ylös ajoneuvon tasaisesta takaosasta erityisen virtaviivaisesti. Huomiota herättävät quattro-pyöränkaaret korostavat vaikuttavasti korin leveyttä ja samanaikaisesti ne integroituvat luontevasti auton kylkiin.
Pyöränkaaria yhdistää akkujen sijoitusalue ovien alareunan suojapaneelien välissä. Paneeleita korostetaan mustilla koriste-elementeillä, jotka ovat nyt Audin sähköautomallien tunnusmerkki. Audi e-tron -malleille tyypillisiä ovat myös tyylikkäät, kameroilla toteutetut virtuaaliset ulkopeilit A-pilarin juuressa.
Keulasta tunnistaa heti, että Audi A6 e-tron -konseptiauto on sähköinen Audi. Tyypillinen piirre on suuri, suljettu Singleframe-säleikkö, jota reunustavat alhaalla syvät ilmanottoaukot voimansiirron, akun ja jarrujen jäähdyttämiseksi. Matalat, pitkälle sivuille ulottuvat ajovalojen kehykset korostavat ajoneuvon korin horisontaalista muotoilua.
Tuulitunnelin vaikutus auton perään on ilmeinen: perän yläosa on muotoiltu luomaan aerodynaaminen, virtauksen irrottava reuna ja alaosassa diffuusorin suuri ilma-aukko on integroitu spoileriin. Tämä elementti ohjaa auton ajoneuvon alle virtaavan ilman turbulenssia vähentävällä tavalla – täydellinen yhdistelmä, joka sekä minimoi nosteen että pienentää ilmanvastusta.
Heliosilver-ulkoväri luo konseptiautolle teknisen ilmeen ja lisää esteettistä läsnäolon tunnetta ja käytännöllisyyttä Audi A6 e-tron -konseptiauton ulkoasuun. Maalipinnan luoma kolmiulotteinen syvyysvaikutelma korostaa korin muotoja, mikä näkyy erityisesti quattro-pyöränkaarien alueella. Keulan Heliosilver-värinen Singleframe-säleikkö muodostaa huomiota herättävän kontrastin kehyksen syvälle mattamustalle. Voimakas kontrasti korostaa kyljen alaosan listoitusten vaakasuoria linjoja.
Henkeäsalpaavan ulkonäön lisäksi maali tarjoaa myös konkreettisia teknisiä hyötyjä, jotka vähentävät energiankulutusta: se voi heijastaa merkittävän osan auringonvalon lämpösäteilystä, mikä vähentää auton koriin ja erityisesti sisätiloihin tulevan energian määrää. Tämän ansiosta matkustajien ei tarvitse niin usein käyttää tasaisen mukavan lämpötilan ylläpitämiseksi ilmastointia – mikä on yksi tärkeimmistä energiankulutukseen vaikuttavista tekijöistä voimalinjan lisäksi. Tämä lisää ajoneuvon toimintamatkaa ja vaikuttaa hiilijalanjälkeen – jokaisella kilometrillä ja jopa auton ollessa pysäytettynä liikennevaloissa.

Näe ja tule nähdyksi – Audi A6 e-tron -konseptiauton valoteknologia

Matalat ajovalot ja takavalot ovat ohuet ja tasaiset auton korilinjoihin mukautuen. Digitaalinen Matrix-led- ja digitaalinen OLED-teknologia mahdollistavat maksimaalisen kirkkauden ja monia ominaisuuksia pienilläkin pinta-aloilla sekä mukautettavat valokuviot. Audin valosuunnittelijat ja -kehittäjät ovat jälleen tehneet uskomattoman työn – konseptiauton valoissa on monia uusia ominaisuuksia ja personointimahdollisuuksia.
Korin molemmilla puolilla on kolme korkean resoluution led-projektoria, jotka luovat auton viereen näyttämön aina, kun ovet avataan: pienet dynaamiset valotehosteet tervehtivät matkustajia heidän omalla kielellään – Shanghain ensiesittelyssä tietysti kiinalaisin merkein.
Turvallisuusominaisuuksien ja estetiikan yhdistäminen on aina ollut Audille erityisen tärkeää. Siksi pienet, korkearesoluutioiset projektorit heijastavat maahan myös varoitusmerkkejä, joilla varoitetaan esimerkiksi pyöräilijöitä auton avautuvista ovista.
Huomaamattomasti ajoneuvon kulmiin sijoitetuilla neljällä led-projektorilla voidaan esittää suuntamerkkikuvioita, joiden design on mukautettavissa eri markkina-alueiden vaatimusten mukaisiksi.
Digitaalisten Matrix-led-ajovalojen laatutaso on lähes elokuvamainen. Jos Audi A6 e-tron -konseptiauto on pysäköitynä keula seinää kohti esimerkiksi lataukseen, kuljettaja ja matkustajat voivat aikansa kuluksi pelata seinään projisoitua videopeliä. Sen sijaan, että käytössä olisi pieni ruutu ohjaamossa, he näkevät pelinsä virtuaaliset maisemat seinään heijastettuna laajakuvaformaatissa – ja kaikki tämä digitaalisten Matrix-led-valojen kautta. Pelaajat voivat seistä joko ajoneuvon vieressä tai suoraan sen edessä saadakseen erityisen hyvän näkymän usean metrin levyisenä näkyvään peliin. Pelaajat voivat hallita peliä älypuhelimen kautta. Myös peli itsessään on Audi-tuote – Audin suunnittelijat kehittivät sen erityisesti Audi A6 e-tron -konseptiautoa varten.
Konseptiauton takaosan uuden sukupolven digitaaliset OLED-elementit muodostavat yhtenäisen valonauhan ja toimivat näytön tapaan. Niitä voidaan käyttää luomaan myös lähes rajattomasti muokattavia digitaalisia valokuvioita ja dynaamista valonäyttöjä asiakkaan henkilökohtaisten mieltymysten mukaisesti.
Yksi takavalojen uusi ominaisuus on digitaalisten OLED-elementtien kolmiulotteinen, korin muotoon sovitettu arkkitehtuuri, joka integroi auton pimeällä näkyvän designin täydellisesti kokonaisuuteen. Tämä antaa mahdollisuuden kokea dynaaminen valoshow, ei aiempaan tapaan vain kaksiulotteisena, vaan vaikuttavalla 3D-efektillä.
Takavalojen tapaan myös ajovalot täyttävät vaatimukset valojen perinteisistä toiminnoista: ne valaisevat edessä olevan tien kirkkaasti ja selkeästi, sopeutuvat älykkäästi erilaisiin liikennetilanteisiin, säähän ja ympäristöön ja myös kommunikoivat muiden tienkäyttäjien kanssa. Takana ultrakirkkaat, tasapintaiset ja korkeakontrastiset digitaaliset OLED-takavalot voivat tulevaisuudessa parantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta.
Auton ympärille lisättävät heijastukset mahdollistavat kommunikoinnin laajentamisen ensimmäistä kertaa ajoneuvon ulkopuolelle. Ajoneuvon älykkään liitettävyyden avulla A6 e-tron -konseptiauto tuottaa visuaalisilla signaaleilla tietoa muille tienkäyttäjille.
Mahdollisimman matala rakenne, tarvittaessa korkea maavara
PPE-alusta on suunniteltu yksinomaan akkukäyttöisille voimalinjoille ja siksi tässä voidaan hyödyntää teknologian kaikki edut. Tulevien PPE-mallien keskeinen yksikkö on akselien väliin sijoitettu akkumoduuli, jossa A6 e-tron -konseptiauton tapauksessa on noin 100 kWh energiaa. Kun koko ajoneuvon pohja on hyödynnetty, akku on voitu mahduttaa suhteelliseen matalaan tilaan. Tämä tarkoittaa sitä, että ensimmäistä kertaa voidaan käyttää samaa alustaa sekä korkean maavaran ajoneuvoissa että dynaamisten, matalien autojen alustana – kuten Audi A6 e-tron -konseptiauto – ilman, että perusrakenteeseen tehdään muutoksia.
Skaalautuva akun koko ja akseliväli mahdollistavat PPE-rakenteen soveltamisen eri segmenttien autoissa. Melko pitkän akselivälin ja lyhyiden ylitysten suhde on kuitenkin kaikille yhteistä, ja tämä yhdessä suurien pyörien kanssa johtaa yksinkertaisesti täydellisiin mittasuhteisiin – eikä ainoastaan muotoilullisesti. Matkustajat hyötyvät pitkästä akselivälistä, sillä se merkitsee pidempiä sisätiloja ja siten enemmän jalkatilaa sekä edessä että takana – tämä on merkittävä etu kaikissa segmenteissä. Lisäksi sähköautot ovat yleensä tilavampia, sillä niissä ei ole keskitunnelia – sitä ei tekniikan vuoksi yksinkertaisesti tarvita.
Vaikka autoissa ei olekaan keskitunnelia, ei Audin tavaramerkistä eli quattro-nelivetojärjestelmästä tarvitse luopua. Tulevissa PPE-malleissa on versioita, joissa on yksi sähkömoottori sekä etu- että taka-akselilla. Elektroniikka koordinoi nelivetoa tarpeen mukaan, jolloin saavutetaan täydellinen tasapaino ajodynamiikan ja energiatehokkuuden välillä. Lisäksi e-tron-mallisto tarjoaa perusversiot, jotka on optimoitu pienimmälle mahdolliselle kulutukselle ja pisimmälle mahdolliselle toimintamatkalle – näissä versioissa voima tulee yhdestä taka-akselille asennetusta sähkömoottorista.
Audi A6 e-tron -konseptiauton kaksi sähkömoottoria voivat tuottaa 350 kW:n kokonaistehon ja 800 Nm vääntömomentin.
Audi A6 e-tron -konseptiauton etupyörät on yhdistetty erityisesti sähköajoneuvoille optimoituun akseliin viidellä tukivarrella, takana on monivarsituenta. Konseptiautossa on Audi-ilmajousitus säätyvillä iskunvaimentimilla.

Nopea lataus ja pitkä toimintamatka

Audi A6 e-tron -konseptiauton – samoin kuin kaikkien muidenkin tulevien PPE-mallien – voimalinjan ytimenä on 800 voltin latausteknologia. Kuten Audi e-tron GT:ssä, tämä varmistaa, että Audi A6 e-tron konseptiauton akku voidaan ladata jopa 270 kW teholla erittäin nopeasti pikalatausasemalla. Vallankumouksellinen teknologia tulee ensimmäistä kertaa saataville PPE-alustalla suuren volyymin keskikokoisiin ja luksussegmentin autoihin.
Tämä teknologia mahdollistaa latausajat, jotka vastaavat perinteisillä moottoreilla varustettujen autojen tankkausaikaa. Akun voi ladata vain kymmenessä minuutissa tasolle, joka takaa yli 300 km toimintamatkan. Audi A6 e-tron konseptiauton 100 kWh:n akku voidaan ladata 5 prosentista 80 prosentin tasolle alle 25 minuutissa.
Yli 700 kilometrin toimintamatkan (riippuen voimalinjasta ja tehosta) ansiosta Audi A6 e-tron -konseptiauto soveltuu erinomaisesti kotitalouden ykkösautoksi. Lisäksi sen toimintamatka ja latausnopeus pärjäävät polttomoottoriautoille, joten se on täydellinen yleisauto päivittäiseen käyttöön, lyhyistä kauppareissuista pidempiin lomamatkoihin.
Dynaamisilta ominaisuuksiltaan ja sähköautolle tyypillisesti Audi A6 e-tron -konseptiauto todella häikäisee verrattuna polttomoottorilla varustettuihin kilpailijoihinsa. Suuri vääntömomentti on käytettävissä heti ensi kiihdytyksestä ja jopa taloudellisimpaan käyttöön suunnitellut mallit kiihtyvät 0–100 km/h alle seitsemässä sekunnissa. Äärimmäisissä huipputehokkaissa malleissa sama saavutetaan jopa selvästi alle neljässä sekunnissa.

PPE-alustarakenne – monipuolinen, muuttuva, sähköinen

Vuonna 2018 debytoi Audin ensimmäinen täyssähköinen tuotantomalli – Audi e-tron. Siitä lähtien Audi on järjestelmällisesti ja nopeasti – alle kolmessa vuodessa – laajentanut sähköisen liikkumisen koko mallistoonsa. Audi e-tron SUV ja e-tron Sportback -mallien jälkeen helmikuussa 2021 esiteltiin erittäin dynaaminen Audi e-tron GT, joka perustuu yhdessä Porsche AG:n kanssa kehitettyyn uuteen teknologia-alustaan. Vain kaksi kuukautta myöhemmin ensi-iltansa saivat Audi Q4 e-tron ja Q4 Sportback e-tron, A-segmentin ainutlaatuiset SUV-mallit, jotka perustuvat samaan teknologiseen alustaratkaisuun, Volkswagen-konsernin MEB-alustaan. Täyssähköinen Audi Q2 L e-tron on ollut saatavilla Kiinan markkinoilla vuodesta 2019.
Audi A6 e-tron -konseptiauto on nyt ensimmäinen jäsen ajoneuvoperheessä – ensin C-segmentissä, myöhemmin myös B- ja D-segmenteissä – joka perustuu innovatiiviseen PPE-alustaan (Premium Platform Electric). Tätä modulaarista alustarakennetta kehitetään Audin johdolla yhdessä Porsche AG:n kanssa. Ensimmäiset PPE-alustalle rakennetut sarjatuotanto-Audit julkaistaan vuoden 2022 jälkipuoliskolta alkaen.
PPE-ajoneuvot ovat tulossa tarjolle maailmanlaajuisesti Audin kaikille tärkeimmille markkinoille. Audi aikoo valmistaa ajoneuvoja sekä Euroopassa että Kiinassa, joka on yhtiön suurin yksittäinen markkina-alue. Changchuniin rakennetaan nimenomaan tätä varten uusi tuotantolaitos, josta Audin PPE-teknologiaa hyödyntävät sähköautot alkavat rullata tuotantolinjalta vuosikymmenen puoliväliin mennessä. Tuotantolaitosta johtavat yhteistyössä Audi ja sen yhteisyrityskumppani, VAW-Volkswagen.
PPE on ensimmäinen alusta, joka on suunniteltu soveltumaan ennennäkemättömään valikoimaan suuren volyymin autoja – mukaan lukien korkean maavaran SUV- ja CUV-mallit sekä Audin malliston ytimeen kuuluvat matalammat mallit, kuten Audi A6-sarja. Suunnitteilla on laajentaa PPE-sarjaa myös B-segmenttiin, joka on ollut Audin suurimman volyymin markkinasegmentti vuosikymmenien ajan. PPE soveltuu lisäksi erinomaisesti teknologiseksi alustaksi huippuluokan D-segmentin ajoneuvoihin.
PPE-alustan ansiosta täyssähköautot houkuttelevat nyt myös sellaisia asiakkaita, jotka haluavat jotain muuta kuin SUVin. Tällaisia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Audille tyypilliset Sportback-mallit, joiden huipulle Audi A6 e-tron -konseptiauto asettuu.
Tämän ansiosta Audi voi laajentaa täyssähköautovalikoimaansa tehokkaasti suurten volyymien B- ja C-segmenttien kautta. Lisäksi mittakaavaedut mahdollistavat luksusluokan teknologian ja erilaisten malliversioiden sisällyttämisen laajaan, premium-markkinoilla vertaansa vailla olevaan mallivalikoimaan.
Kehityksestä on etua myös kulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen näkökulmasta. Lyhyesti sanottuna PPE-alustarakenne varmistaa, että yhtiön nopeasta muutoksesta kohti sähköistä liikkumista volyymilla ja monipuolisuudella tulee jälleen yksi Audin menestystarinoista.
2 kommenttia