Tuulilasi

Katso kuvat: Seat pisti Aronan täysremonttiin – Suomeen loppukesästä

Katso kuvat: Seat pisti Aronan täysremonttiin – Suomeen loppukesästä
Seat Arona esiteltiin vuonna 2017 ja sen jälkeen sitä on myyty jo yli 350 000 kappaletta ja se on ottanut asemansa yhtenä Seat-malliston tukipilareista. Nyt uusiutunut Arona on valmis jatkamaan menestystarinaa.
Julkaistu: 20.4.2021

Uusi, voimakkaampi ja muodokkaampi muotokieli on vasta alkua. Urbaani SUV-malli on uudistunut myös sisätiloiltaan ja saanut lisää liitettävyyspalveluita ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

“Arona on ollut selkeä tukipilari Seatin mallistossa, viime vuonna Arona oli toiseksi myydyin Seat-malli. Mallin uudistukset päivittävät auton nykypäivään ja lisäävät edelleen auton haluttavuutta”, sanoi Seatin ja Cupran toimitusjohtaja Wayne Griffiths.

Arona on valmiina liittämään asiakkaan digitaalisen maailman autoon tarjoten samalla uuden intuitiivisen käyttökokemuksen ja uusia toiminnallisuuksia. Lisäksi sisätiloissa on käytetty aikaisempaa laadukkaampia materiaaleja. Käytössä on myös uutta valoteknologiaa, jolla voidaan säätää sisätilojen tunnelmaa sekä uusimman sukupolven infotainment-järjestelmän näyttöteknologia. Uudistuneeseen Aronaan tulee myös saataville uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

Auto tulee saataville neljällä eri moottorilla: bensiinimoottori teholuokissa 70-110 kW (95-150 hv) tai 66 kW (90 hv) kaasuhybridi, ja varustettuna joko manuaalivaihteistolla tai DSG-automaattivaihteistolla.

Aronan moottorivalikoimassa on kaksi suorasuihkutusteknologialla varustettua 1,0-litraista EcoTSI-bensiinimoottoria sekä isompi 1,5-litrainen EcoTSI-bensiinimoottori.

Aronan 1,0 TSI 70 kW (95 hv) on yhdistetty viisivaihteiseen manuaalivaihteiseen ja se tarjoaa vääntöä 175 Nm. Kolmesylinterinen 81 kW:n (110 hv) moottori tarjoaa vääntöä 200 Nm ja se on yhdistetty joko kuusivaihteiseen manuaalivaihteistoon tai seitsemänvaihteiseen DSG-automaattivaihteistoon. Nelisylinterinen 1,5 EcoTSI -bensiinimoottori puolestaan tarjoaa tehoa 110 kW (150 hv) ja vääntöä 250 Nm. Lisäksi saatavilla on kaasuhybridiversio, jonka 1,0-litran moottori tarjoaa tehoa 66 kW (90 hv) ja vääntöä 160 Nm, ja se on yhdistetty kuusivaihteiseen manuaalivaihteistoon.

Varustelutasoja on valittavissa neljä: Reference, Style ja FR sekä uutena Xperience (korvaa aikaisemman Xcellence-tason). Varustelutasot eroavat nyt toisistaan myös auton ilmeen ja etusäleikön osalta. Ulkovärivaihtoehtoja on tarjolla kymmenen, joista kolme on täysin uusia: Dark Camouflage, Sapphire Blue ja Asphalt Blue. Lisäksi asiakas voi valita katon kolmesta eri kontrastivärivaihtoehdosta. Tavaratilaa uudistuneessa Aronassa on 400 litraa. Monikäyttöisyyttä tuo myös kahteen eri tasoon asetettava tavaratilan lattia ja kiinnityskoukut, joilla tavarat on helppo kiinnittää paikoilleen.

Ulkomuodot ovat aiempaa voimakkaammat ja korostavat SUV-mallin maasto-ominaisuuksia. Etu- ja takapuskurit on uudelleen suunniteltu ja vakiovarusteena on nyt mm. täys-led-ajovalot. Aronan mallinimen kirjoitusasu on myös uudistettu: se on kirjoitettu kaunokirjoituksella ja sen vieressä on uusi kaksisävyinen logo.

Lisävarusteena saataville tulee myös uusia vannevaihtoehtoja. Sisäpuolella Arona on puolestaan saanut pehmeämmän kojelaudan, jossa sijaitsee isompi infotainment-järjestelmä ja uuden ergonomisemmin suunnitellun nahkaisen monitoimiohjauspyörän sekä valaistut, varusteluversiosta riippuen myös erivärisinä saatavat, ilmastoinnin suuttimet. Sisätilojen materiaaleja on myös uusittu.

Aronaan on saatavilla nyt myös uusia liitettävyyspalveluita: Android Auton ja Apple CarPlay:n langaton älypuhelinliitäntä Seat Connect -järjestelmän kautta sekä uusi, aikaisempaa korkeammalla sijaitseva, ergonomisempi ja isompi 8,25” (vakiovaruste) tai lisävarusteinen 9,2” infotainment-järjestelmän näyttö. Kuljettajan edessä sijaitsee Digital Cockpit -mittaristo, jonka näytön koko on 10,25”. Kaksi C USB -liitintä helpottavat älylaitteiden latausta. Saataville tulevia uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat mm. osittain autonomista ajamista tukeva Travel Assist -järjestelmä, Lane Assist -kaistanpitoavustin, Side Assist –kaistanvaihtoavustin, Park Assist -pysäköintiavustin ja liikennemerkkien tunnistus sekä kaukovaloautomatiikka.

Seat Connect -palveluissa sisäänrakennetun eSIM-kortin ansiosta saatavana on eCall-palvelu, joka ottaa hätätilanteessa suoraan yhteyttä hätäkeskukseen ja nostaa siten lisää auton turvallisuustasoa. Palvelu ei ainoastaan tarjoa mahdollisuutta soittaa hätäpuhelua (manuaalisesti tai automaattisesti), vaan se helpottaa auttajien työtä lähettämällä hätäpalveluun tärkeät tiedot auton sijainnista, moottorityypistä, auton väristä ja matkustajamäärästä.

Lisäksi sisäänrakennettu eSIM tarjoaa mahdollisuuden soittaa Seat-palveluihin ”private call” -painikkeella. Tällöin palvelu tarjoaa kuljettajalle yhteyden palveluihin omalla kielellä riippumatta siitä, missä päin maailmaa he ovat liikkeellä. Seat Connect -palvelu on ensimmäisen vuoden ajan maksuton auton varustelutasosta riippumatta.

Älypuhelimeen ladattava Seat Connect -sovellus puolestaan avaa etäpalveluillaan täysin uudenlaisen mahdollisuuksien maailman. Käyttäjät pääsevät autonsa tietoihin myös etänä: ajotiedot, pysäköinnin paikkatieto, ajoneuvon tiedot mukaan lukien ovien ja valojen tila, nopeustiedot – voit saada ilmoituksen, jos ajoneuvoasi käyttävä henkilö ajaa liian kovaa – alue- ja varashälyttimet, ovien avaaminen ja lukitus etänä ja myös äänimerkin käyttö kauko-ohjaimella sekä vilkkujen näyttö, jolloin auto on helpommin havaittavissa.

Suomeen uudistunut Arona saapuu loppukesästä 2021.

Kommentoi »