
Kari Hotakainen ja Volvo Amazon – Sairaalasta kotiin autokaupan kautta
Kirjailija Kari Hotakaisella on ollut aina vakava suhde autoihin. Nyt hän on lukinnut itsensä Volvoihin, jollainen pelasti kolarissa hänen henkensä.
Vaikka Kari Hotakainen on tietysti tunnettu ylipäätään kirjailijana, hän on sitä erikseen myös autoiluaiheidensa puolesta. Esimerkiksi läpimurtoteos Klassikon alaotsikossa kirjan kerrotaan olevan omaelämäkerrallinen romaani autoilevasta kansasta. Autoilullinen teema huipentui Tuntematon Kimi Räikkönen -henkilökuvaromaanissa.
Klassikossa Hotakainen kirjoitti vakavasta suhteestaan Alfa Romeoihin. Italialaisvalmistajan luomukset olivat vieneet hänen sydämensä.
Nykyisin Hotakainen suhtautuu Volvoihin samalla intohimolla, mutta eri syistä.
Ja toisaalta: Volvosta se kaikki alkoi – Hotakaisen ensimmäinen auto oli Volvo Amazon B18-moottorilla. Vuosimalli oli 1968.
”Kun ostin sen 1982, sillä oli ajettu 450 000 kilometriä”, Hotakainen kertoo.
”Halusin ehdottomasti juuri Amazonin, sillä isäni veljellä oli lapsuudessani Kokkolassa sellainen. Se oli kaunein auto.”
”Huoltamolla korjaamojätkä kommentoi vain, että pane siihen purukumi piälle, niin ei nävy.”
Myös Amazonin yksinkertaisuus miellytti.
”Kerran siitä meni jarruputki rikki Joutsassa. Ajoin huoltoasemalle. Kului puoli tuntia ja matka jatkui. Jarruputki oli näkyvissä ja se oli helppo korjata.”
”Vittumaisempi juttu oli, kun auto rikkoutui Mikkelissä. Ampeerivalo tykytti, eli auto ei ladannut. Huoltamolla korjaamojätkä kommentoi vain, että pane siihen purukumi piälle, niin ei nävy. Silloin ajattelin, että Savo on syvältä…”
Amazon päätyi ikuistetuksi runoilijana debytoineen Hotakaisen teokseen.
”Olihan se romanttinen auto, vaikka talvet pidin Amazonia ladossa seisonnassa.”
Hotakainen oli palannut Alfa Romeoista takaisin Volvoihin vuonna 2012, jolloin hän ajoi fataalin nokkakolarin. Vastaantulevan auton iäkäs kuljettaja oli ilmeisesti nukahtanut rattiin ja molemmat siinä autossa matkustaneet kuolivat. Hotakaisen vuoden 1993 pitkänokkaisen Volvo 850:n turvatyynyt laukesivat ja hän säilyi hengissä, mutta joutui olemaan autossaan puristuksissa tunnin verran.
”Kun olimme sairaalassa, sanoin vaimolle, että kun pääsen täältä pois, menemme ostamaan uuden Volvon heti. Koin, että Volvo oli pelastanut henkeni.”
Nyt Hotakaisella on alla Volvo XC70 -farmari. Sillä on ajettu 430 000 kilometriä.
”Onni oli, että kolari ei ollut kenenkään syy. Mutta psykologiset syyt vaikuttavat siihen, että minulla on yhä Volvo.”
Tänä syksynä Hotakaiselta ilmestyi Helmi, joka kertoo lapsettomuudesta kärsivästä pariskunnasta. Siltalan kustantama kirja julkaistiin poikkeuksellisesti osana Keskon tuttua Pirkka-tuotesarjaa ja sen saa ostaa joululahjasesongillakin vain K-ryhmän ruokakaupoista.
Tarkoitus on viedä kirjat sinne missä ihmiset ovat, Hotakainen taustoittaa.
”Liikennekulttuurista tulee liian matalissa nopeuksissa aggressiivista. Kun minut ohitetaan, se on usein demonstraatio – mene pois tieltä!”
Mutta millainen autoileva kansa suomalaiset ovat nyt?
”Tämä on väistyvän sukupolven puhetta, mutta nykyisin ei osata ajaa. Autot vain ovat niin hyviä, että ne antavat ymmärtää muuta.”
”Autot ovat tehty tehokkaiksi. Kun aloitin, sata hevosvoimaa oli maksimi. Nyt hybrideissä on 350. Samaan aikaan uudet autot ovat turvallisia, mutta viranomaisten asettamat nopeusrajoitukset ovat yhä vanhalla tasolla – 120 on vanha 80.”
Se on Hotakaisen mukaan typerää.
”Vauhti ei ole paha asia, vaan huono luonne. Liikennekulttuurista tulee liian matalissa nopeuksissa aggressiivista. Kun minut ohitetaan, se on usein demonstraatio – mene pois tieltä!”
Volvo Amazon
