Apu

Jutta Gustafsberg: Mies, unohda iso mahasi ja meditoi vaikka vessan pöntöllä


Jutta Gustafsbergina tunnettu Jutta Larm sanoo, että kaksi minuuttia meditaatiota päivässä on avain myös hellyyteen.
Kuvat Raisa Kyllikki Ranta, Ulla Veirto

Jutta ja superdieetit -ohjelmien koutsi Jutta Larm (ent. Gustafsberg) arvioi, ettei ylipaino ole suomalaisen miehen isoin ongelma. Isoin ongelma nimittäin on:

– Negatiivinen elämänasenne. Vaikka asiat olisivat kuinka hyvin, ei osata olla kiitollisia vaan nähdään asiat kielteisesti. Mietitään, mitä itseltä puuttuu eikä sitä, mitä jo on. Unohdetaan, että useimmat meistä ovat valtavan etuoikeutettuja.

Keski-ikäistä miestä piinaavat kiire ja murehtiminen. Jutan ratkaisut kielteisyyden kehään ovat armollisuus ja meditointi.

– Ei sen tarvitse olla mitään ekstremeä ja lootusasentoja. Se on hengähdyshetki.

Jokainen perusjorma hyötyy meditaatiosta.

– Meditaatio sanana on pelottavana. Hengittäminen kuulostaa helpommalta sanalta. Hengittäminen on jotakin, jota ihminen voi itse kontrolloida.

Istu pöntöllä selkä suorana

Ensin on haettava rauhallinen paikka.

– Älä istu siellä, missä tv pauhaa. Mistä vain itsellesi löydät hetken ja paikan. Jos ei muuta, mene vaikka vessanpöntölle istumaan.

– Kaksi minuuttia. Se on hyvä aika. Lähde siitä liikkeelle. Ota pieni hengähdyshetki itsellesi.

Katso tarkempi video tästä:

Ota hyvä asento siinä istuessasi vaikka pöntön päällä. Laita jalat tukevasti lattiaa vasten ja kädet syliisi. Sulje silmäsi tai lukitse katse etuviistoon lattiaan.

Hengitä sisään ja ulos rauhallisesti. Laske kymmeneen. Jos se keskeytyy, aloita laskeminen uudestaan.

Kaksi minuuttia päivässä kaksi viikkoa – Jutta lupaa, että olo paranee.

Eikö meditaatio ole lällyä puuhaa?

– Ei pidä tuomita mitään, mitä ei ole kokeillut. Maailmalla monet miespuoliset johtajat meditoivat, ja meditaatiokursseilla on jo puolet miehiä. Miksi se ei siis sopisi ihan tavallisellekin miehelle, Jutta sanoo.

"Löysin meditaation mieheni kuoleman jälkeen"

– Löysin meditaation, kun olin jäänyt leskeksi 30-vuotiaana. Kun tapahtuu jotakin traagista, se saa usein ihmisen etsimään jotakin uutta.

Jutan mies Petteri Jussila hukkui vuonna 2004. Sen seurauksena Jutta alkoi hakea vastauksia elämän ja kuoleman suuriin kysymyksiin. Hän ei voinut uskoa, että kaikki loppuu kuolemaan. Meditaatio tuli avuksi, vaikkakin tiedon löytäminen aiheesta oli aluksi vaikeaa.

– Istuin alas ja huomasin, että pääsen meditaatiolla hetkeksi pakoon ahdistavia ja pelottavia tunteitani.

Hän on viime aikoina itsekin vetänyt Mielen päällä -retriittejä. Heti retriitin aluksi sovitaan, että kännykän räpläys ei kuulu retriittiin.

Osa osallistujista antaa sen Jutalle säilytykseen, jottei joudu kiusaukseen. Toisten kanssa sovitaan, että kännykän saa pitää ja sitä saa vilkaista, jos on ihan pakko.

– Olen huomannut ihmisissä yhdessäkin viikonlopussa valtavia muutoksia.

Jos kaipaat hellyyttä seksiin...

Kauneus ja terveys -lehden teettämässä seksitutkimuksessa (2016) yli viisikymppisten miesten suuri ongelma parisuhteessa ja seksissä oli se, että mies ei saa kumppaniltaan hellyyttä.

– Miehen pitäisi ensin oppia rakastamaan itseään. Älä arvostele itseäsi, unohda iso mahasi. Jos olet koko ajan hirveän negatiivinen, on vaikea saada muiltakaan ihmisiltä hyvää osaksesi, seksuaaliterapeutiksi opiskellut Jutta sanoo.

Tärkeää on läsnäolon taito. Oleminen juuri siinä hetkessä ja tilanteessa missä todella on. Tässäkin kännykkään tuijottelu kannattaa unohtaa.

– Anna itse hellyyttä toiselle. Istu sohvalle alas, keskity toiseen ihmiseen ja hiero hänen jalkojaan.

Mieti iltaisin 10 hyvää asiaa

Naistenlehdissä naisia ohjataan pitämään kiitollisuuspäiväkirjaa eli joka päivä kirjaamaan päivän hyviä asioita. Samaa Jutta suosittelee myös miehille edes kaksi kertaa viikossa.

– Mieti nukkumaan mennessä 10 asiaa, josta olet kiitollinen. Ja heti huomenna seuraavat 10 asiaa, josta olet kiitollinen.

– Itse olen käynyt läpi elämääni ja asioita, joista olen kiitollinen. Nykyään olen kiitollinen hyvin pienistä asioita.

Ystävällisyys koskettaa häntä.

– Viimeksi tunsin kiitollisuutta tänään siitä, että eräs nainen pysäytti minut ja jutteli hetken. Se oli pieni kohtaaminen, josta tuli hyvä fiilis.

Tee hyvä teko joka päivä

– Tee joka päivä edes yksi pieni teko, jolla voit ilahduttaa toista ihmisiä. Avaa toiselle ovi tai lähetä tekstari vanhalle ystävälle. Ei mene kauaakaan, kun hyvä alkaa tulla takaisin sinulle päin ja oman pään sisään.

Jutta Larm sanoo, ettei kannata miettiä menneitä eikä pelätä tulevaisuutta.

– Mieti, mitä on just nyt!

Entä se ylipaino?

Jutta sanoo vieneensä asiat usein äärimmäisyyksiin saakka.

– Kun treenasin fitnesskisoihin, en koskaan ollut tyytyväinen kroppaani. Vaikka se oli kuinka tahansa hyvässä kunnossa, katse pysähtyi vaikka olkapäähän. Piti saada vielä pyöremmät lihakset.

Hän on opetellut armollisuutta itseään kohtaan. Samaa hän suosittelee muillekin, mutta faktat pitää tunnustaa.

– Nykyään ajatellaan, että on ihan ok olla ylipainoinen. Joo kyllä on, ja ihmisen on hyvä hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Mutta kuitenkin ylipaino tuo terveysongelmia.

– Jos on niin ylipainoinen, ettei pysty omia kengännauhojaan solmimaan, painolle pitää tehdä jotakin, Jutta Larm sanoo.

Jutan päätyö on edelleen ruokavalio-ohjelmien laatiminen asiakkaille yrityksessään FitFarmissa. Retriittejä Jutta kuvailee vetävänsä ihan harrastusmielessä.

Julkaistu: 19.3.2019