Tuulilasi

Joka kolmas Suomessa alkuvuodesta myyty tehokas auto oli Tesla

Joka kolmas Suomessa alkuvuodesta myyty tehokas auto oli Tesla

Kaikkien henkilöautojen myyntitilastoissa sähköautot ovat vielä harvinaisia, mutta Tesla porskuttaa omassa luokassaan.
Teksti Vesa Linja-aho
Mainos

Sähköautojen määrä on pieni, mutta kasvuprosentit ovat kovia. Uudenaikaisten sähköautojen on hankala kilpailla halvimmassa hintaluokassa: 10000-20000 euron pikkuautoja ja 20000-35000 perheautoja valmistetaan suuret määrät ja suurtuotannon skaalaedut ovat painaneet – tiukan hintakilpailun ohella – hinnat alas. Halvimmat uudet sarjavalmiseiset sähköautot, kuten VW:n e-up! maksavatkin karvan verran alle 30000 euroa.

Entä sitten kalliimmissa autoissa? Tesloja rekisteröitiin Trafin tilaston mukaan tammi-syyskuussa 111 kappaletta. Olisi erittäin mielenkiintoista tietää, kuinka Teslan myyntiluvut suhtautuvat muihin saman hintaluokan autoihin: halvimman Teslan omistajaksi pääsee vajaalla 85000 eurolla ja järein malli kaikilla lisävarusteilla maksaa noin 160000 euroa. Kuinka paljon polttomoottoriautoja myytiin samassa hintaluokassa?

Trafin avoin data ei valitettavasti sisällä hintatietoja, joten vertailua pitää tehdä jollain muulla tavalla. Sen Oikean tavan keksiminen onkin sitten jo makuasia: verrataanko tehoa, moottoritilavuutta vai tunnettuja luksusmerkkejä ja -malleja? Tässä muutama vertailukohta, data on avointa eli Excel-taitoiset voivat jatkaa työtäni. Tammi-syyskuussa 2015 rekisteröitiin henkilöautoja (ajoneuvoluokka M1 tai M1G) yhteensä 94343 kappaletta. Näistä kaikista Tesloja oli 111. Ja vertailun vuoksi:

  • Yli viisilitraisella moottorilla varustettuja autoja rekisteröitiin 465 kappaletta.
  • Yli 300 kW (n. 400 hv) nettoteholla varustettuja polttomoottoriautoja rekisteröitiin 241.  Jos oletetaan että teslamaiseen suorituskykyyn vaaditaan se 300 kW tehoa polttomoottorilta, niin voidaan sanoa, että tämän suorituskykyluokan autoista 111/(111+241)=32 % eli joka kolmas oli Tesla. Audeja oli 26, Bemareita 43 ja Mersuja 56. Teslaa siis myytiin lähes yhtä paljon kuin yli 300 kilowatin Audeja, Bemareita ja Mersuja.

Halvimmassa 85 kiloeuron Teslan P70-mallissa on tehoa vain 320 hevosvoimaa, mutta sähkömoottorin vakaa vääntökäyrä takaa 0-100 km/h -kiihtyvyydeksi 5,8 sekuntia – 400 hevosvoiman bensiinimoottorilla päästään kyllä 5 sekunnin tuntumaan ja allekin, esimerkiksi 160 kiloeuroa maksava 435-hevosvoimainen Audi A8 Quattro kiihtyy nollasta sataan 4,5 sekunnissa. Miksi sitten valitsin rajaksi 300 kilowattia? Koska:

  • Vertailua vääristää se, että Teslan hinta-asteikko loppuu sinne 160000 euron tuntumaan, kun esimerkiksi S-sarjan Mersujen hinnat alkavat 120000 euron tuntumasta, ja kallein Mercedes S 65 AMG L pyörii 440000 euron tuntumassa. (Päästöihin perustuvan autoveron purevuuden muuten huomaa tässä: 440000 eurosta 195000 on autoveroa.) Eli hiukan isompi tehoraja oikaisee tätä virhettä: tilastossa on mukana paljon Teslaa kalliimpia autoja.
  • Suurin osa Suomessa myydyistä Tesloista on sieltä kalliimmasta/tehokkaammasta päästä. Trafin data näistä 111 Teslasta on valitettavasti puutteellinen: 52 tehoa ei ole kirjattu Trafin dataan. 59 niistä teho on kirjattu, ja niistä 24 eli noin puolet on yli 300-kilowattisia.

Jos verrataan tehoja suoraan, niin yli 320-hevosvoimaisia (240 kW) rekisteröitiin kaiken kaikkiaan 754 kappaletta – josta 111 sähköautoa ei ole missään nimessä pieni osuus sekään.

Vertailun tekeminen Trafin datan perusteella on hankalaa: toinen arvostaa tehoa ja suorituskykyä, toinen designiä, kolmas brändiä ja neljäs huippumoderneja lisävarusteita. Hinnan perusteella saisi oikeamman kuvan: kuinka moni 85000-160000 eurolla myydyistä autoista oli Tesla?

(Niin ja: jos mielestäsi vertailuni oli typerä tai muuten pielessä, tee ite parempi: lataa aineisto Trafin sivuilta ja ei muuta kuin Excelissä pyörittelemään. Pikasuodatus on kätevä työkalu tähän.)

Julkaistu: 14.10.2015