Tuulilasi

Jaguar E-type Zero – klassikko taipuu kauniiksi sähköautoksi

Jaguar E-type Zero – klassikko taipuu kauniiksi sähköautoksi

Klassikko. Ainoa oikea määritelmä Jaguarin E-typen kohdalla. Ja nyt tuo klassikko on tuotu tähän päivään.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Jaguar
Mainos

Jaguar E-type Zero perustuu vuoden 1968 E-type Roadsteriin, mutta kulkee sähköllä. Auto on rakennettu Jaguar Land Rover Classic Works -pajalla Briteissä Coventryssä. Toisin sanoen lähellä ikonisen mallin syntysijoja.

Auto on pyritty pitämään mahdollisimman lähellä alkuperäistä Series 1.5 Roadsteria, joten muutokset on tehty lähinnä voimalinjaan, ja alkuperäiseltä näyttävät ajovalot ovat nykyään ledit.

Sähköauton akusto on istutettu alkuperäisen moottorin paikalle ja sähkömoottori on laitettu vanhan vaihdelaatikon tilalle akkujen kylkeen. Sama ratkaisu toimii kaikissa vuosien 1949 ja 1992 välillä valmistetuissa automalleissa, joissa on Jaguarin kuusisylinterinen XK-moottori. Näitä automalleja ovat mm. E-type, XK120, Mk2 ja XJ6. Sähköistys on pudottanut E-typen kokonaispainoa 46 kiloa alkuperäisestä.

220 kW tuottava sähkömoottori siivittää E-type Zeron nollasta sataan 5,5 sekunnissa – sekunnin nopeammin kuin alkuperäinen Series 1 E-type. Ajomatkaa yhdellä latauksella on 270 kilometriä ja 40 kWh akusto latautuu tyhjästä täyteen 6-7 tunnissa.

Jaguar E-type Zero esiteltiin Jaguar Land Rover Tech Fest -tapahtumassa Lontoossa tällä viikolla.

Julkaistu: 10.9.2017