
Jaguar-harrastaja entisöi unelma-autonsa, vuoden 1967 E-Typen ruuvi kerrallaan – ”Käytin projektiin yli 1 200 tuntia autotallissani”
”Aloitin heti purkutyön ja täydellisen entisöinnin jokaista ruuvia myöten. Siis ihan jokaista. Kaikki ruuvit, pultit, mutterit ja prikat puhdistin teräsharjalla”, Nikita Rubanin kertoo.
Artikkelin kuunneltava versio on tehty tekoälyn avulla. Anna palautetta audiosta sähköpostilla apu360@a-lehdet.fi tai tekstin lopussa olevalla lomakkeella.
Autojen sähköistyminen on sotkenut monen perinteisen valmistajan kuviot, pakottaen merkit kehittämään melko nopeallakin aikataululla uusia sähköisiä malleja. Valitettavasti se ei ole kaikilta ihan mennyt putkeen; esimerkiksi Jaguar kuuluu tähän kaartiin.
Sen on huomannut myös Nikita Rubanin, Karjalan evakoiden poika, jolle autot ovat olleet nuoresta asti sydämen asia. Eikä kipinä ole vieläkään sammunut.
– Pian pariin vuoteen ei ole oikeastaan ollut mitään uutta myytävää. Sinä aikana Jaguar on kyllä keskittynyt brändiuudistukseen, mm. uuden logon muodossa, ja sitoutunut muuttamaan Jaguarin sähköiseksi luksusbrändiksi tämän vuoden loppuun mennessä. Silloin pitäisi olla uuden mallin ulkona.
Rubanin suhde Jaguareihin alkoi jo 60 vuotta sitten.
– Vietin muutamia viikkoja Savonlinnassa 1965, ja näin siellä puiston laitaan pysäköidyn, silmiinpistävän kauniin auton. Se oli Jaguar Mk 2, väriltään Dark Maroon, vaalealla sisustuksella. Se jäi pysyvästi mieleeni.

Kori
”Korityöt ja maalauksen toteutti Benefit AS Tallinnassa. Olin vakuuttunut heidän työnsä laadusta jo edellisen Jaguarini parissa. Kaikki ruuvit, pultit ja mutterit puhdistin itse.”

Jaguareissa häntä, niin kuin monia muitakin, puhuttelevat kauniit muodot sekä sisusta, joissa on käytetty paljon jalopuuta. Lisäksi autoissa on hyvät ajo-ominaisuudet ja tehokkaat XK-moottorit. Kiinnostus autojen entisöintiin alkoi Rubaninilla jo kauan sitten.
– Halusin aina purkaa jonkin auton kokonaan, siis viimeistä ruuvia ja mutteria myöten. Mutta perheessämme oli yleensä vain yksi uutena ostettu käyttöauto, joten niihin ei kokemattoman mekaanikon sopinut kajota. Niinpä vasta vuonna 2004 hankin ensimmäiset klassikkoautoni Yhdysvalloista.
Samassa kontissa tuli kaksi autoa, Chevrolet ja Ford, ja niillä Rubanin aloitti ensimmäiset entisöintiharjoituksensa.
– Oli vain ahdas vuokratalli eikä sopivia työkalujakaan aina ollut käytettävissä. Entisöinti oli silloin lähinnä moottoritilan, koetaulun sekä sisustuksen korjausta sekä siistimistä. Mutta autoista tuli siistit ja niillä kehtasi kruisailla.

Pieteetti
”Kun auto valmistui keväällä 2018, vein sen Englantiin verhoiltavaksi Mick Turley:lle. Hän työskenteli jo 60-luvulla verhoilijana Jaguarilla. Halusin, että verhoilu olisi sellainen kuin se on tehtaalta lähtiessään ollut.

4,2 l
Vapaasti hengittävä XK on moottorimaailman legendoja. Kaksinokkainen voimanlähde oli tuotannossa kuutena eri iskutilavuutena vuodet 1949–1992, ja siinä on ns. hemikansi. Iskutilavuutta on tarkalleen 4 235 cm3.

Varaosat
”Onneksi näihin klassikko-Jaguareihin on osia hyvin saatavilla. Tosin jotkin uustuotanto-osat ovat valitettavasti melko surkeita, tarkkana saa olla. Itse pyrin entisöimään kaikki alkuperäiset osat, jos vain mahdollista.”
Rubanin päätti nostaa entisöinnin vaatimustasoa ja ottaa uuden haasteen vastaan. Kotipihalle nousi uusi tilava kahden auton talli, jossa olisi hyvä työskennellä. Samalla hankittiin myös kunnon työkalut. Enää puuttui itse entisöintikohde.
Sellainen löytyi Suomesta helmikuussa 2007: Jaguar XK-140 FHC vuosimallia 1956.
– XK-140:n entisöinti oli antoisaa aikaa, vaikka siihen kuluikin lähes viisi vuotta – noin kolme vuotta enemmän kuin aluksi kuvittelin.
Rubanin piti entisöinnistä niin paljon, että päätti toteuttaa vielä yhden projektin. Tällä kertaa se oli avoauto, kuviemme E-Type OTS 4.2 S1 vuodelta 1967.
– Syksyllä 2013 ostin tämän Saksasta. Aloitin heti purkutyön ja täydellisen entisöinnin jokaista ruuvia myöten. Siis ihan jokaista. Kaikki ruuvit, pultit, mutterit ja prikat puhdistin teräsharjalla. Kävin kierteet läpi ja vasta sen jälkeen vein osat passivoitavaksi. Työ oli palkitsevaa, sillä on hienoa katsella yksityiskohtia, joissa on alkuperäisten valmistajien leimoja. Tekniikan teki Jag-Finn Oy. Sain sovittua, että olisin mukana kaikissa työvaiheissa, niin moottorin, vaihteiston kuin perän purkamisessa ja kasauksessa. Auto valmistui keväällä 2018, mutta on nyt myynnissä tilapuutteen vuoksi. Miksi ihmeessä? No, uusi projekti painaa päälle.

Arvostus
”Vielä muutama vuosi sitten huippukuntoiset E-Typet maksoivat jopa yli 300 000 euroa. Nyt tilanne ei ole suotuisa, mutta uskon, että laadukkaat yksilöt säilyttävät arvonsa.”

Jaguar E-Type 4.2 OTS Series 1 vm. 1967
- Moottori R6 ed. pitk., iskutilavuus 4 235 cm3
- Teho 198 kW (265 hv)/5 400 r/min
- Vääntö 384 Nm/4 000 r/min
- Voimansiirto Takaveto, nelinopeuksinen manuaalivaihteisto
- 0-100 km/h 6,9 s
- Huippunopeus 236 km/h
- Kulutus 16,2 l/100 km
- CO2-päästöt 376 g/km
- Mitat Pituus 4 455 mm, leveys 1 657 mm, korkeus 1 219 mm, akseliväli 2 438 mm
- Omamassa 1 250 kg
- Tavaratila 150 l
- Tankki 64 l
- Hinta 225 000 €

Liikenteessä
”Olen mielestäni hyvä kuljettaja, kuten kaikki muutkin toki kuvittelevat itsestään. Kokemusta minulla ainakin on niin kaupunki- kuin maantieajosta. Pyrin joustavaan ajoon.”

Mestareiden kynistä
1950- ja 1960-luvut olivat Jaguarille loistokasta aikaa, kun yhtiötä johti rautaisella ja yksinvaltaisellakin otteella Sir William Lyons (1901–1985). Lyons muotoili autonsa itse tiiminsä avustuksella, vaikka ei ollutkaan insinööri. Jaguarin kaupallista menestystä vahvistettiin Le Mansin kilparadoilta saavutetuin voitoin. Lyons lyötiin ritariksi 1956 ansioistaan brittiläiselle teollisuudelle.
Malcolm Sayer (1916–1970) oli saapunut Jaguarille vuonna 1951. Hän määritteli itsensä aerodynamistiksi, ja aerodynamiikalla olikin merkittävä rooli Sayerin C-, D- ja hätkähdyttävän E-Typen muotojen synnyssä. Sayer suunniteli auton ensimmäiset raakakonseptit vuonna 1956, ja hän oli vastuussa auton kokonaisilmeestä. Lyonsin tarkan silmän alaisuudessa E-Type ehti tuotantoon vuonna 1961, ja on monissa äänestyksissä valittu kaikkien aikojen kauneimmaksi autoksi.
