
Mukavuus maksaa helteellä
Kahvipöytäkeskusteluissa on pohditaan usein, millä tavalla ilmastointilaitteen käyttäminen vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. Me Tuulilasissa tedämme toki, että ilmastointilaitteen käyttäminen lisää kulutusta. Ja onhan autojen käyttöohjekirjoissakin usein maininta, jossa todetaan pyöreästi asiasta jotakin. Aika usein ilmoitetaan luku, noin puoli litraa sadalla.
Ruotsissa huima kulutuslisä
Sitten näimme ruotsalaisen ViBilägare-lehden nettipalstalla kysymyksen asiasta. Ruotsissa sama asia oli saanut muodon kysymyksenä: kuinka paljon lyhyemmän matkan auto kulkee tankillisella, jos ilmastointilaitetta käytetään verrattuna tilanteeseen, missä ilmastointilaitetta ei käytetä.
Ruotsissa annetu vastaus ihmetytti meitä. Asiantuntija nimittäin totesi, että jos ilmastointilaite on täysillä ja ulkona todella kuuma, tankillinen voi lyhentyä jopa kolmanneksella. Sehän tarkoittaa, että ilmastointilaite lisäisi kulutusta 30 %. Siis 9 litraa sadalla kuluttava auto vesi tämän mukaan 12 litraa sadalla.
Tuulilasin vertailutesti . Golf -Auris
Ryhdyimme kaivelemaan testituloksiamme. Oitis palautui mieleen testi, jossa vertailussamme olivat Toyota Auris 2,2 D-4D (dieselauto) ja kaksoisahdettu VW Golf GT 1.4 TSI (bensiiniauto). Näillä autoilla ajettiin kaupungissa ja maantiellä. Samalla mitattiin polttoaineen kulutus ilmastointilaitteen ollessa päällä ja toisaalta sama reitti ilman ilmastointia.
Kiinnostavimpia olivat saamamme tulokset kaupunkiolosuhteissa. Testireittimme kaupungissa on vaativa. Keskinopeus testissä oli 33 km/h. Aikaa kului yli tunti. Kokeen aikana ulkolämpötila oli +25. Kun ilmastointilaitetta käytettiin, se oli koko ajan toiminnassa. Vertailulenkilölöä ajettiin ilman ilmastointilaitteen vaikutusta. Keskinopeus oli sama, ja kuljettajat samoja. Kummallakin kerralla testin raskautta lisäsi kumpaankin autoon sijoitettu 350 kilon lisäpaino.
Mittaustuulokset
- Kun autolla ajettiin ilman ilmastointilaitteen antamaa viileyttä, Auris kulutti 9,1 litraa sadalla. Golfin kulutus oli 10,2 litraa sadalla.
- Kun sama lenkki ajettiin ilmastointilaite päällä, kulutus nousi. Auris vei nyt 11,2 litraa sadalla, Golfin kulutus oli 11,7 litraa. Golfin kulutus nousi siis 1,5 litraa sadalla, mutta Auris hörppi vieläkin iloisemmin polttoainetta. Sen ilmastointilaitteen käyttö nosti kulutusta 2,1 litraa sadalla.
- Sitten ajettiin moottoritiellä. Tasaisella 80 km/h nopeudella kulutus oli pienempää kuin kaupungissa. Auris kulutti 7,5 litraa sadalla, Golf 8,9 litraa.
- Ilmastointilaitteen aiheuttama polttoaineen lisäkulutus moottoritiellä ajettaessa oli vähäisempää kuin kaupunkiajossa. Auris tarvitsi nyt vain 0,2 litraa lisää polttoainetta, Golf sen sijaan kulutti 0,5 litraa sadalla enemmän ilmastointilaitetta käytettäessä.
Kaupunkireitti keskinop 33 km/h
VW Golf
Toyota Auris
Ilman ilmastointia
10,2
9,1
Ilmastointi käytössä
11,7
11,2
Kulutuslisä l/100 km
1,5
2,1
Moottoritie tasanopeus 80 km/h
Ilman ilmastointia
8,9
7,5
Ilmastointi käytössä
9,4
7,7
Kulutuslisä l/100 km
0,5
0,2
Vertailu TL 8/2002: Maantielenkki tila-autoilla
Olemme toiki tutkineet ilmastoinnin vaikutusta kulutukseen jo paljon aikaisemminkin. Vuonna 2002 vertailimme keskikokoisia tila-autoja, joissa yhtä lukuun ottamatta oli jo silloin ilmastointi joko vakiona tai lisävarusteena.
Otimme autoista kaksi, Renault Scénicin ja Nissan Almera Tinon, erilliseen pikkuvertailuun ja ajoimme niillä Tuulilasin testeissään käyttämän maantieajolenkin kahteen kertaan. Kummallakin kerralla toisessa autossa oli ilmastointi päällä, toisessa poissa, mutta eri ajokerroilla autojen osat vaihtuivat, eli kummallakin ajettiin kierros sekä ilmastoinnilla että ilman sitä.
Maantiereitti keskinop 78 km/h
Nissan Almera Tino
Renault Scénic
Ilman ilmastointia
6,93
6,37
Ilmastointi käytössä
7,46
6,93
Kulutuslisä l/100 km
0,53
0,56
Useissa lähteissä ilmastoinnin ilmoitetaan lisäävän bensiinin kulutusta noin 0,4 litraa tunnissa. Tässäkin kokeessa liikuttiin suunnilleen tuossa suuruusluokassa, laskimme tarkaksi keskiarvoksi 0,41 litraa tunnissa.
Mitä voimme päätellä?
- Ilmastointilaitteen aiheuttama lisäkulutus riippuu ulkolämpötilasta, nopeudesta, ajoreitin raskaudesta, autossa kuljettavasta kuormasta, nopeudesta ja ajonopeuden tasaisuudesta. Ilmastointilaitteen aiheuttama kulutuslisä on suurin tökkivässä kaupunkiliikenteessä, kun autossa on paljon lastia ja ulkolämpötila on korkea. Kulutuslisä on selvästi vähäisempi tasaisella maltillisella nopeudella maaantiellä.
- Useimmiten ilmastointilaitteen kompressori pyörii jatkuvasti, joten kulutus kasvaa riippumatta lämpötilasta. Joissakin autoissa on kuitenkin kompresori, jonka toiminta säätyy tarpeen mukaan. Tällainen säästää polttonestettä. Nämä ovat kuitenkin vielä harvinaisia.
- Kulutuksen lisääntyminen riippuu lisäksi automallista.
Ruotsalaisten arvio kulutuksen noususta jopa kolmanneksella vaikuttaa hieman liioittelulta.
TL-verkkotoimitus