
Hyundai Tucson – Suomen olosuhteisiin erinomaisesti sopiva, laadukas ja sympaattisen oloinen auto reilulla 50 000 eurolla
Hyundai Tucson on oikein pätevä katumaasturi. Monipuolinen ja hienostunut voimalinja tekee vaikutuksen. Poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmä liikuttelee Hyundaita kepeästi ja taloudellisesti. Kun sähkö loppuu, Tucson alkaa ladata itse itseään. Kyllä ne insinöörit osaavat!
Sain ajoon uudistuneen Tucsonin, joka on laivueensa eräänlainen ykköstykki – ladattava hybridi ja vielä nelivetoinen versio. Tuo Tucson ei ole ihan halpa, sillä hintalapussa lukee 52 950 euroa. Sanottakoon kuitenkin heti kärkeen, että tämä Hyundai tarjoaa siihen sijoitetuille rahoille erittäin hyvin vastinetta. Tucsonimme oli 20-vuotisjuhlamalli. Tämän merkkipäivän kunniaksi auto oli koristeltu kaktuslogoilla sekä ulkoa että sisältä – ihan hauska jippo sinänsä.
Lähdimme Kaktus-Hyundailla kunnon retkelle reitillä Espoo-Kemiö-Särkisalo-Espoo. Marraskuun säät ovat kovin vaihtelevia, kuten kaikki tiedämme. Meillä oli kuitenkin onni myötä, sillä lämpöä oli vajaat kymmenen astetta, ja asfaltin pinnassa ihan kesäkeli. Latasin Tucsonin akun yön aikana täyteen, ja liikkeelle pääsimme eräänä lauantaina klassisessa aamuhärässä.


Moottoritiet ovat niin tylsiä väyliä, että päätimme lähteä Kemion suuntaan niin sanottua vanhaa Turuntietä pitkin. Reitin kiintopisteitä ovat uuteen kukoistukseen noussut Lahnajärven kahvilakompleksi ja Salon kaupunki. Tucson kulki sähköllä jonnekin Lahnajärven paikkeille, eli noin 70 kilometrin matkan. Mittariston näytön mukaan virtaa olisi ollut jäljellä vielä 12 prosentin verran, mutta tästä huolimatta polttomoottori pärähti käyntiin. Sitten olikin vuorossa ihan ensiluokkaista insinööripornoa.
Kun bensamylly kävi, alkoi akun lataus nousta. Kun oltiin 17 prosentin tasossa, kone sammutti itsensä, ja taas mentiin nollapäästöillä, kunnes taulussa oli tuo jo edellä mainittu 12 prosentin lukema. Sama toistui, kunnes olimme perillä kemiöläisen venelaiturin luona. Aika nerokasta, että auto lataa omaa akkuaan itsenäisesti – vai mitä?


Angelniemeltä Kemiön kirkolle kulkeva tie 1835 on aivan mahtava! Reitillä on mutkia ja korkeuseroja vaikka muille jakaa. Vaativa tieosuus pani Tucsonin alustan tosikokeeseen. Ja puhtaat paperit tulivat. Tucson on hiukan möhkälemäisestä ulkomuodostaan huolimatta napakka ja mukava ajettava. Nelivedon pitoa ei nyt tarvittu, mutta talven varalta on hyvä tietää, että sitä on tarvittaessa tarjolla.
Pääsimme juuri ennen pimeän tuloa takaisin Espooseen vailla näköhavaintoja hirvistä. Ajotietokoneen mukaan bensiiniä kului 300 kilometrin reitillä 6 l/100 km. Oikein hyvä suoritus, sillä Tucson painaa kuitenkin melkein pari tonnia.


Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Hybrid 4WD 6AT
- Moottori R4, bensiini, turbo + sähköm.
- Iskutilavuus 1 598 cm3
- Teho 185 kW (252 hv) / 5 500 r/min Vääntö 367 Nm / 1 000–4 700 r/min Voimansiirto Neliveto, 6-v. automaatti
- 0−100 km/h 8,1 s
- Huippunopeus 186 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,3 l/100 km
- CO2-päästöt 2,9 g/km
- Mitat Pituus 4 510 mm, leveys 1 865 mm, korkeus 1 650 mm, akseliväli 2 680 mm, tavaratila 558 l
- Omamassa 1 940 kg
- Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein 52 590 €, mallisto alkaen: 33 390 €
Kenelle?
Hyundai Tucson on niin monipuolinen ja järkevä laite, että sitä voi suositella mihin tahansa käyttöön.
Plussaa
- Hienosti toimiva voimalinja
- Hyvä ajettavuus
Miinusta
- Takana voisi olla enemmän polvitilaa
