Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Hyundai Kona Electric Premium: Rahalle vastinetta, mutta onko turvallisuutta parannettu väärin keinoin?

Hyundai Kona Electric Premiumin erinomaiseen tarjontaan kuuluvat kojelaudan suuret näytöt, jotka tulevat vakiona varustetasosta riippumatta. Sama koskee ratinlämmitystä, latausluukun lämmitystä, akuston esilämmitystä ja mukautuvaa vakionopeudensäädintä.

3.8.2024 Tuulilasi

Koeajo Hyundai Kona Electric Premium 48 kWh

Toisen mallisukupolven täyssähköisen Hyundai Konan pohjarakenne on suunniteltu alusta pitäen vastaamaan painavan sähköauton tarpeita, vaikka mallia myydäänkin myös hybridinä.

Viime talvena myyntiin tullut uusi Kona on venähtänyt ulkomitoiltaan reilusti. Kokonaispituutta on peräti 19 senttiä enemmän ja akselivälikin on kasvanut 6 cm, joten takapenkillä on aikaisempaa mukavammat oltavat.

Mielipiteitä jakava ulkokuori on saanut selvästi edeltäjäänsä pyöreämmät muodot ja modernit viivamaiset valot sekä keulaan että perään.

Kona on valittavissa meidän ajamallamme pienemmällä 48,4 kWh akulla tai vaihtoehtoisesti suuremmalla 65,4 kWh akulla. Suurempi akku tarkoittaa, että autolla pötkitään yli 130 kilometriä pidemmälle ja samalla myös pysähdysten kestot lyhenevät. DC-pikalatauksen maksimiteho nousee pienemmän akun 74 kW:n tehosta 101 kW:n tehoon asti.

Konan etupenkit ovat leveät ja tilavat, mutta kylkitukea toivoisi enemmän.
Takana pitkää matkaa tekevät nauttivat suurista jalkatiloista ja useista puhelimen laturipaikoista.
Leveän ja korkean tavaratilan muotoilu on nappisuoritus.
Täyssähköinen Kona on energiapihi ja tilava auto, joka tarjoaa rahalle paljon vastinetta. Piippausten määrässäkään ei pihistellä.

Pääsimme pienemmällä ja kevyemmällä akulla reilun 330 kilometrin matkan, joka ei ole missään nimessä huono suoritus. Tällä kantamalla liikutaan jo moniin harrastuksiin ja mökillekin moni pääsee.

Kona tykkää muistutella kuljettajaansa jatkuvilla piippauksilla muun muassa nopeusrajoituksesta, eteenpäin katsomisesta ja ratista kiinnipitämisestä.

Jokaisen uuden auton on lain mukaan ilmoitettava pienestäkin ylinopeudesta, mutta Hyundai on innostunut poikkeuksellisen raivokkaasti tästä uudesta maailmasta ja lisännyt omat keksintönsä tähän päälle.

Jos jatkuvasti kuuluvien piippausten määrää haluaa vähentää, on nopeusrajoitusavustin ja katseavustin kytkettävä pois päältä joka kerta autoa käynnistäessä tai pahimmillaan ajaessa. Tästä herääkin kysymys; onko tämä oikeasti se keino jolla turvallisuus paranee?

Ohjaamossa vallitsee hyvä tasapaino näyttöjen ja fyysisten kytkimien välillä.
Urheilun ystävät voivat seurata suosikkijoukkueidensa tuloksia Konan suurelta keskusnäytöltä.

Jos ja kun erinäköisistä piippauksista pääsee ylitse, on aika keskittyä Konan erinomaiseen tarjontaan. Kojelaudan suuret näytöt tulevat vakiona varustetasosta riippumatta. Sama koskee ratinlämmitystä, latausluukun lämmitystä, akuston esilämmitystä ja mukautuvaa vakionopeudensäädintä. Tässähän tuntuu olevan jo hyvä paketti tulevan talven varalle. Konaa on myyty reilussa kuudessa vuodessa yli 100 000 kappaletta Eurooppaan, eikä horisontissa ole syytä miksei sama tahti voisi jatkua. Toisaalta myös kilpailu on koventunut keskikokoisten sähköautojen rintamalla.

Plussaa

  • Matala sähkönkulutus

  • Tilavat takapenkit

Miinusta

  • Lukitusjärjestelmä

  • Jatkuva piippailu

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt